Citat:
Ursprungligen postat av
mindwave
Hej,
Har ett dödsfall i familjen och skulle behöva hjälp med ett eventuellt fiffleri.
Min pappa har gått bort och bouppteckningen har precis dragit igång. Han var sambo med en kvinna som han levt med i 20+ år.
I princip allt lösöre och fastighet tillhör honom. Han ägde innan hans död en bil.
Vad jag kan se nu har denna bilen bytt ägare till sambon. Hon menar att "han alltid velat att hon ska ha bilen" och att papperna för ägarbytet skrevs precis innan hans död men att de glömde att skicka in dom.
Direkt efter hans död skickade hon in papperna för att slutföra ägarbytet.
Jag är övertygad om att detta är ren bs men har inte helt koll på hur det ska bevisas. Vad jag tror har skett, är att hon gjort ägarbytet efter hans död och skrivit ett datum för ägarbyte några dagar innan hans död och sedan postat. Detta för att det ska verkar som att bilen inte då ska ingå i dödsboet som inte har rätt till.
Kan ni slå hål på den teorin eller har någon annan vägledning. Känns snårigt.
Tack!
Även om bilen står skriven på sambon är inte det samma som att hon äger den. Det är två skilda saker. Hon måste visa upp gåvobrev på bilen eller köpekontrakt för att visa hon äger den. Annars så ska bilen inkluderas i dödsboet. Det är därför du både skriver köpekontrakt och skickar in uppgifter till transportstyrelsen när du köper en ny bil.
Har hon förfalskat namnteckningen på ägarbytet då blir det urkundsförfalskning också. Så detta är absolut något du borde gå till botten med.