2024-08-01, 22:51
Medlem
Hej,

Har ett dödsfall i familjen och skulle behöva hjälp med ett eventuellt fiffleri.

Min pappa har gått bort och bouppteckningen har precis dragit igång. Han var sambo med en kvinna som han levt med i 20+ år.

I princip allt lösöre och fastighet tillhör honom. Han ägde innan hans död en bil.
Vad jag kan se nu har denna bilen bytt ägare till sambon. Hon menar att "han alltid velat att hon ska ha bilen" och att papperna för ägarbytet skrevs precis innan hans död men att de glömde att skicka in dom.
Direkt efter hans död skickade hon in papperna för att slutföra ägarbytet.

Jag är övertygad om att detta är ren bs men har inte helt koll på hur det ska bevisas. Vad jag tror har skett, är att hon gjort ägarbytet efter hans död och skrivit ett datum för ägarbyte några dagar innan hans död och sedan postat. Detta för att det ska verkar som att bilen inte då ska ingå i dödsboet som inte har rätt till.

Kan ni slå hål på den teorin eller har någon annan vägledning. Känns snårigt.

Tack!
Citera
2024-08-01, 22:56
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Hej,

Har ett dödsfall i familjen och skulle behöva hjälp med ett eventuellt fiffleri.

Min pappa har gått bort och bouppteckningen har precis dragit igång. Han var sambo med en kvinna som han levt med i 20+ år.

I princip allt lösöre och fastighet tillhör honom. Han ägde innan hans död en bil.
Vad jag kan se nu har denna bilen bytt ägare till sambon. Hon menar att "han alltid velat att hon ska ha bilen" och att papperna för ägarbytet skrevs precis innan hans död men att de glömde att skicka in dom.

Jag är övertygad om att detta är ren bs men har inte helt koll på hur det ska bevisas. Vad jag tror har skett, är att hon gjort ägarbytet efter hans död och skrivit ett datum för ägarbyte några dagar innan hans död och sedan postat. Detta för att det ska verkar som att bilen inte då ska ingå i dödsboet som inte har rätt till.

Tack!

Det låter som fiffel och direkt efter hans bortgång så blir det dödsboets bil.
Det borde gå att jämföra namnteckningen på hans namn.

Detta bör gå att bestrida hos Transportstyrelsen.
Senast redigerad av Kragom 2024-08-01 kl. 22:58.
Citera
2024-08-02, 00:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Det låter som fiffel och direkt efter hans bortgång så blir det dödsboets bil.
Det borde gå att jämföra namnteckningen på hans namn.

Detta bör gå att bestrida hos Transportstyrelsen.

Ja, man får inte överföra bilen förrän bouppteckningen är klar så det går att överklaga beslutet hos transportstyrelsen. Det spelar ingen roll om det finns några papper som inte är inskickade och som skickas i efterhand.
Citera
2024-08-02, 01:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Hej,

Tack!

Om det inte går att backa ägarbytet, så kolla på möjligheten att se det som ett förtida arv som i så fall ska tas upp i boupteckningen.
Citera
2024-08-02, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om det inte går att backa ägarbytet, så kolla på möjligheten att se det som ett förtida arv som i så fall ska tas upp i boupteckningen.
Sambon ärver ju inte honom, så blir nog svårt.
Citera
2024-08-02, 09:01
Medlem
Hej,

Tack för era svar. Ska se om mina föräldrar ringer transportstyrelsen. Det är något vi inte tänkt på.
Det är som @Nordiad skriver, sambon har ingen arvsrätt. Det finns inget testamente och de är inte gifta.

Kontakt har som sagts tagits med begravningsbyrå men känns inte som det kommit igång riktigt. Eller så har jag inte helt koll på processen. Jag förväntar mig något slags uppsstartsmöte med alla dödsbodelägare där denna typ av frågor kan tas upp.

I det fallet kanske det till och med skulle vara bra om sambon också är med på det första mötet så alla förväntningar/krav på sig. Jag tror det är viktigt att en objektiv person (jurist?) tydligt markerar att inget för röras ur dödsboet innan bouppteckningen är klar.

Som ni förstår är förtroendet skadat gentemot sambon och eftersom hon fortfarande bor i huset så blir det än mer krångligt hur vi ska hantera det.
Citera
2024-08-02, 09:09
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Hej,

Tack!
Även om bilen står skriven på sambon är inte det samma som att hon äger den. Det är två skilda saker. Hon måste visa upp gåvobrev på bilen eller köpekontrakt för att visa hon äger den. Annars så ska bilen inkluderas i dödsboet. Det är därför du både skriver köpekontrakt och skickar in uppgifter till transportstyrelsen när du köper en ny bil.

Har hon förfalskat namnteckningen på ägarbytet då blir det urkundsförfalskning också. Så detta är absolut något du borde gå till botten med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in