2024-08-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Gissar på kommunen. Man gillar inte riktigt att köpa in en plats, eftersom man kan få betala för 40-50 år. Tror LSS avslutas när man fyller pension, så för A är det väl cirka 45 år kvar då.

Går väl att dribbla bort genom att pusha för paragraf 16 i LSS, ansökan om förhandsbesked för insatser i annan kommun man har för avsikt att flytta till. Finns dessutom väsentlig anknytning till kommunen blir det lättare.
Citera
2024-08-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Man kan utreda ett misstänkt mord utan att ha funnit liket. Men det blir svårt att bevisa.

Vad gäller LS anmälan hoppas jag nån anmält gällande katten.

Så är det, ja man får hoppas att katten behandlads bättre och inte följer med till något boende iaf. Länsstyrelsen kommer inte göra något förän om de kommer in en anmälan eller annan information av vikt. Men ska man tro på HH uttalande har de lämnat in material och kontakt tagits med myndigheterna. Men hade det varit till Länsstyrelsen HH lämnat material vidare hade de funnits hos Länsstyrelsen men om polisen fått in material därifrån eller SBK vet man ju inte eftersom de förelåg förundersökningssekretess i början hos LS innan handlingarna från registerutdraget på pappan blev offentlig handling
Citera
2024-08-01, 17:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Där är vi överens. Sedan får jag erkänna att jag känner att det lugnat ner sig rejält just nu, i jämförelse med slutet av förra veckan/helgen. För då var det ytterst obehagligt.

Facebook-gruppen var ju den mest bidragande orsaken, för här hade ju ändå mods lite koll. Och nu efter att gruppen styrt upp lite så känns det ännu bättre. Så jag hoppas att vi kan hamna på någon normalnivå i drevet, för det gör mig mindre om folk diskuterar saken bara man skippar det som ger Enköpings kommuns säkerhetssamordnare kalla kårar.

En säkerhetssamordnare bekymrar sig säkert mer om lokala förhållanden än vad vi jiddrar om här. Jag tror faktiskt folk är asförbannade på riktigt och att pappan borde flytta var inget skämt från min sida och observera inget hot heller.
Citera
2024-08-01, 18:08
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Lågaffektivt bemötande betyder att hålla professionell distans och inte låta sig dras in i brukarens ångest och hamna i konflikt.

Jag har sett riktiga katastroffall där det blivit riktiga "Norén gräl" mellan brukare och anställd där personalen slungat elakheter mot brukaren.

Fasthållning skall aldrig vara aggressiv, den som interagerar skall alltid behålla lugnet annars eskalerar situationen.

Som varande autist kan A inte tolka omvärldens intentioner, hon är antagligen ofta i reptilhjärnan och reagerar instinktivt när hon upplever sig hotad.

Om den som interagerar beter sig aggressivt förstärks upplevelsen och det hela eskalerar.

Lågaffektiv = inte arg, inte rädd, inte upprörd utan professionell.
För det krävs kompetens och självförtroende att man kommer att klara av situationen.

Det fetade. Hur vet vi egentligen att A är diagnosticerad med autism? I pappans förvaltaransökan nämns inte autism utan adhd och lindrig utvecklingsstörning med beteendestörning m m.
Citera
2024-08-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej det var när det uppdagades att hunden utsattes för misshandel som folk blev arga.
Från början ville människor hjälpa till att hitta henne.

Folk tycker helt enkelt hundmisshandel är värre än hundstöld. Särskilt när pappan resonerar så cyniskt om hunden.

Människor är empatiska och empatin går i första hand mot de försvarslösa.

Hade dottern utsatts hade empatin riktats mot henne, vilken den delvis också gör. Så att säga att hat riktas mot familjen rent generellt är inkorrekt.

Så är det.

OT: Såg dokumentären ” Tassarna borta från katterna” på Netflix. Handlar om hur vanligt folk på sociala medier agerar detektiver och mot alla odds hittar en kattmördare.
Citera
2024-08-01, 18:14
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det fetade. Hur vet vi egentligen att A är diagnosticerad med autism? I pappans förvaltaransökan nämns inte autism utan adhd och lindrig utvecklingsstörning med beteendestörning m m.
Och HH eller om det var LS skrev CP skadad. Byter de till de diagnoser som passar deras syften för stunden?
Citera
2024-08-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Så är det, ja man får hoppas att katten behandlads bättre och inte följer med till något boende iaf. Länsstyrelsen kommer inte göra något förän om de kommer in en anmälan eller annan information av vikt. Men ska man tro på HH uttalande har de lämnat in material och kontakt tagits med myndigheterna. Men hade det varit till Länsstyrelsen HH lämnat material vidare hade de funnits hos Länsstyrelsen men om polisen fått in material därifrån eller SBK vet man ju inte eftersom de förelåg förundersökningssekretess i början hos LS innan handlingarna från registerutdraget på pappan blev offentlig handling
Katter är tack och lov betydligt mer benägna att försvara sig än hundar, ordentligt bett och klor, plus bra på att gömma sig bakom/under möbler.
Citera
2024-08-01, 18:15
Medlem
Citat:
Där är vi överens. Sedan får jag erkänna att jag känner att det lugnat ner sig rejält just nu, i jämförelse med slutet av förra veckan/helgen. För då var det ytterst obehagligt.

Facebook-gruppen var ju den mest bidragande orsaken, för här hade ju ändå mods lite koll. Och nu efter att gruppen styrt upp lite så känns det ännu bättre. Så jag hoppas att vi kan hamna på någon normalnivå i drevet, för det gör mig mindre om folk diskuterar
saken bara man skippar det som ger Enköpings kommuns säkerhetssamordnare kalla kårar.

"bara man skippar det som ger Enköpings kommuns säkerhetssamordnare kalla kårar"
Vad skulle det vara förnågonting?
Citera
2024-08-01, 18:16
Moderator
OYs avatar
Posta inte enbart länk, berätta om informationen länken leder till.

Man ska inte behöva klicka på en länk för att få veta.

/Mod
Citera
2024-08-01, 18:16
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Fast nu handlar det ju inte om personuppgifter utan registrering av hund?
Registrering av hund är definitivt en personuppgift då ägarens namn och adress syns om man inte väljer att dölja. Oavsett om den är dold eller synlig så är ägarens namn, adress mm personuppgifter och måste hantera enligt GDPR.
Senast redigerad av Teklanissen 2024-08-01 kl. 18:39.
Citera
2024-08-01, 18:17
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
"bara man skippar det som ger Enköpings kommuns säkerhetssamordnare kalla kårar"
Vad skulle det vara förnågonting?
Och vad skulle denne ha för skäl att bry sig
Citera
2024-08-01, 18:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending

Hmm. Intressant. Så autismen och mycket låg IQ är trådsanningar? Detta låter som psyk inte sär ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in