Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Är dessa personer hennes barn från ett tidigare förhållande, alltså? För det är bara barn (och deras barn o.s.v. nedåt i generationerna) som har tvingande arvsrätt (laglotten, som är hälften av arvslotten de skulle ha fått om inget testamente fanns). T.ex. syskon och syskonbarn har inte det, så dessa behöver inte få ärva något alls; din fru kan testamentera sina pengar till vem som helst om hon inte har bröstarvingar.
Vidare har ju DINA släktingar rätt till sitt efterarv först och främst, när din fru dör. Om du inte har skrivit bort det i DITT testamente, samma där: dina barn kan du inte göra arvlösa, men syskon och syskonbarn går bra. Om du vill att din frus släktingar ska ärva så lite som möjligt, så ska du förstås INTE skriva bort efterarvet till dina släktingar, utan skriva i ditt testamente att din fru bara ärver dig med fri förfoganderätt under sin livstid, men inte med full äganderätt. Då kan hon inte testamentera bort efterarvet (efter dig).
EDIT: satt just och diskuterade arvsrätt på ett annat forum också. Ju mer sådant här jag läser, desto mer tänker jag att det kanske skulle vara bättre om folk inte skulle gifta sig? Utan ha kvar full kontroll över sin egendom, både i livet och döden s.a.s.. TS, skulle din fru gå med på att skilja sig på papperet? Fungerar förstås också bara om du säkrat upp din egendom som enskild egendom innan...
Ja, hon har barn från ett tidigare äktenskap.
Anledningen till att jag inte vill att min fru ärver mig är att det finns personer i hennes närhet som kommer utnyttja min frus naivitet och snällhet för att komma åt dessa pengar. Även om hon mot all förmodan skulle klara av att motstå dessa påtryckningar så kommer pengarna till slut ändå tillfalla en person som inte gjort sig förtjänt av det i mina ögon, den dagen min fru går bort.
Jag har inga barn så min fru kommer att ärva mig fullt ut om jag inte testamenterar bort det till någon annan, vilket är fullt möjligt.
Det där med att skriva ett testamente och ge frun fri förfoganderätt innebär väl att hon då kan ge bort eller "låna" ut mina pengar till vem hon vill så länge hon är i livet, vilket i sin tur mycket väl kan innebära att den dagen hon går bort så finns det inget kvar av mitt efterarv!
Knepigt att hitta en bra lösning på detta.
Känner du till om det finns någon typ av försäkring som kan lösa mitt problem?
Vi har ett äktenskapsförord som innebär att om vi skiljer oss så är mina tillgångar tryggade.
Dock så löser inte en skilsmässa mitt grundproblem eftersom jag vill trygga hennes ekonomiska framtid om jag går bort. Problematiken är vad som händer därefter.
Uppskattar alla tips och råd.