2024-05-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det handlar om att försöka tolka vad testatorerna ville. Generellt sett brukar ett testamente som upprättas av sambos även anses vara giltigt efter att de ingår äktenskap, det kan dock brytas beroende på ordalydelsen samt andra omständigheter.

Tolkar man innebörden som att testamentets giltighet är grundat på parförhållandets bestånd är det giltigt. Tolkar man det som att det just är specifikt samboskapets bestånd som är avgörande är det inte giltigt då samboförhållandet är upplöst.

Att berätta vad man vill för andra är en sån omständighet som kan ha betydelse för tolkningen.

Känns det osäkert är det enkelt att skriva ett nytt testamente, är det de redan har upprättat riktigt gjort har de redan en färdig mall.

Tack för svar.
Citera
2024-05-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Du måste ge bort ditt arv som gåva eller ge barnet framtidsfullmakt. Om det inte görs fördelas arvet fifty-fifty mellan barnen.

Skriver jag att dom 2 bara ska ha sin lagstadgade laglott och det tredje barnet resterande del av laglotten så blir det väl inte fifty-fifty.
Citera
2024-05-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Du måste ge bort ditt arv som gåva eller ge barnet framtidsfullmakt. Om det inte görs fördelas arvet fifty-fifty mellan barnen.
Förklara gärna hur du tänker med framtidsfullmakten.
Citera
2024-06-17, 12:06
Medlem
Customizers avatar
Har en fråga om hur jag tryggar min frus ekonomiska framtid om jag skulle gå bort i förtid UTAN att hennes arvingar får ta del av
mitt arv till frun, den dagen min fru går bort?

Går detta att lösa på ett juridiskt korrekt sätt?
Citera
2024-06-17, 12:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer
Har en fråga om hur jag tryggar min frus ekonomiska framtid om jag skulle gå bort i förtid UTAN att hennes arvingar får ta del av
mitt arv till frun, den dagen min fru går bort?

Går detta att lösa på ett juridiskt korrekt sätt?
Vill du alltså att frun i framtiden inte ska få testamentera sin egendom såsom hon själv önskar?
Citera
2024-06-17, 22:14
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vill du alltså att frun i framtiden inte ska få testamentera sin egendom såsom hon själv önskar?

Som jag förstår det så är det inte möjligt att att hindra hennes arvingar från att ärva hennes egendom den dagen hon går bort. Visst kan hon testamentera bort hälften men den andra hälften tillfaller trots allt personer som jag inte är intresserad av att bidra till.

Tänkte mer ifall det finns något sätt att se till att hon får en månatlig summa så länge hon lever och att sedan det som finns kvar går till något jag kan bestämma i förväg?

Alternativt att jag testamenterar till en släkting jag litar på, med instruktioner för hur pengarna skall användas.

Min fru är en väldigt snäll men naiv och lättlurad person som ofta blir utnyttjad av familj och släkt. Det är pga detta jag inte vill att hon ska ärva mig eftersom det i slutändan kommer att hamna hos de som tidigare har utnyttjat henne.
Jag vill dock trygga hennes ekonomiska framtid utan att några gamar ska få något.
Citera
2024-06-18, 01:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Som jag förstår det så är det inte möjligt att att hindra hennes arvingar från att ärva hennes egendom den dagen hon går bort. Visst kan hon testamentera bort hälften men den andra hälften tillfaller trots allt personer som jag inte är intresserad av att bidra till.

Tänkte mer ifall det finns något sätt att se till att hon får en månatlig summa så länge hon lever och att sedan det som finns kvar går till något jag kan bestämma i förväg?

Alternativt att jag testamenterar till en släkting jag litar på, med instruktioner för hur pengarna skall användas.

Min fru är en väldigt snäll men naiv och lättlurad person som ofta blir utnyttjad av familj och släkt. Det är pga detta jag inte vill att hon ska ärva mig eftersom det i slutändan kommer att hamna hos de som tidigare har utnyttjat henne.
Jag vill dock trygga hennes ekonomiska framtid utan att några gamar ska få något.

En variant kan vara att starta en stiftelse. Stiftelsens ändmål kan vara att dela ut ett årligt ekonomiskt understöd till din fru under resten av hennes levnad. När hon dör ska återstoden av tillgångarna doneras till Allmänna Idrottsklubben i Solna, Cancerfonden, Muslimska Brödraskapet eller nåt annat som du bestämmer och skriver in i stiftelseförordnandet.

Nackdelen är att det blir skatt på donationerna, din fru kommer tvingas betala inkomstskatt vilket hon sluppit om hon arvt tillgångarna direkt. En annan nackdel är att stiftelsen är en juridisk person som måste företrädas av någon. Du är ju död så det måste bli nån annan. Gärna någon som sannolikt överlever din fru. Är ju en del jobb så denna person bör ju också få vettig ersättning för mödan att krångla med din stiftelse. Stiftelsen måste dessutom ha en revisor, kostar också en del. Är det enstaka miljoner vi pratar om är det inte värt mödan med en stiftelse. Rör det sig om avsevärt större summor kan en stiftelse vara lösningen.

Kolla med din bank, stiftelsen kan förvaltas av dem. Banker vet vad det handlar om. Bättre och säkrare med en bank än enskilda personer som förvaltare.
Senast redigerad av Månsan 2024-06-18 kl. 02:01.
Citera
2024-06-18, 04:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Är dessa personer hennes barn från ett tidigare förhållande, alltså? För det är bara barn (och deras barn o.s.v. nedåt i generationerna) som har tvingande arvsrätt (laglotten, som är hälften av arvslotten de skulle ha fått om inget testamente fanns). T.ex. syskon och syskonbarn har inte det, så dessa behöver inte få ärva något alls; din fru kan testamentera sina pengar till vem som helst om hon inte har bröstarvingar.

Vidare har ju DINA släktingar rätt till sitt efterarv först och främst, när din fru dör. Om du inte har skrivit bort det i DITT testamente, samma där: dina barn kan du inte göra arvlösa, men syskon och syskonbarn går bra. Om du vill att din frus släktingar ska ärva så lite som möjligt, så ska du förstås INTE skriva bort efterarvet till dina släktingar, utan skriva i ditt testamente att din fru bara ärver dig med fri förfoganderätt under sin livstid, men inte med full äganderätt. Då kan hon inte testamentera bort efterarvet (efter dig).

EDIT: satt just och diskuterade arvsrätt på ett annat forum också. Ju mer sådant här jag läser, desto mer tänker jag att det kanske skulle vara bättre om folk inte skulle gifta sig? Utan ha kvar full kontroll över sin egendom, både i livet och döden s.a.s.. TS, skulle din fru gå med på att skilja sig på papperet? Fungerar förstås också bara om du säkrat upp din egendom som enskild egendom innan...
Senast redigerad av Merwinna 2024-06-18 kl. 04:11.
Citera
2024-06-18, 11:32
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En variant kan vara att starta en stiftelse. Stiftelsens ändmål kan vara att dela ut ett årligt ekonomiskt understöd till din fru under resten av hennes levnad. När hon dör ska återstoden av tillgångarna doneras till Allmänna Idrottsklubben i Solna, Cancerfonden, Muslimska Brödraskapet eller nåt annat som du bestämmer och skriver in i stiftelseförordnandet.

Nackdelen är att det blir skatt på donationerna, din fru kommer tvingas betala inkomstskatt vilket hon sluppit om hon arvt tillgångarna direkt. En annan nackdel är att stiftelsen är en juridisk person som måste företrädas av någon. Du är ju död så det måste bli nån annan. Gärna någon som sannolikt överlever din fru. Är ju en del jobb så denna person bör ju också få vettig ersättning för mödan att krångla med din stiftelse. Stiftelsen måste dessutom ha en revisor, kostar också en del. Är det enstaka miljoner vi pratar om är det inte värt mödan med en stiftelse. Rör det sig om avsevärt större summor kan en stiftelse vara lösningen.

Kolla med din bank, stiftelsen kan förvaltas av dem. Banker vet vad det handlar om. Bättre och säkrare med en bank än enskilda personer som förvaltare.

Det där med en stiftelse lät som en bra lösning på mitt "problem" förutom nackdelarna som du nämnde. Känns inte jättekul att hon ska behöva betala skatt på pengarna efter mig. Dessutom handlar det bara om några miljoner, så det kanske inte är värt besväret, men jag ska ta ett snack med banken.
Uppskattar verkligen alla förslag ni har att komma med.
Citera
2024-06-18, 11:57
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är dessa personer hennes barn från ett tidigare förhållande, alltså? För det är bara barn (och deras barn o.s.v. nedåt i generationerna) som har tvingande arvsrätt (laglotten, som är hälften av arvslotten de skulle ha fått om inget testamente fanns). T.ex. syskon och syskonbarn har inte det, så dessa behöver inte få ärva något alls; din fru kan testamentera sina pengar till vem som helst om hon inte har bröstarvingar.

Vidare har ju DINA släktingar rätt till sitt efterarv först och främst, när din fru dör. Om du inte har skrivit bort det i DITT testamente, samma där: dina barn kan du inte göra arvlösa, men syskon och syskonbarn går bra. Om du vill att din frus släktingar ska ärva så lite som möjligt, så ska du förstås INTE skriva bort efterarvet till dina släktingar, utan skriva i ditt testamente att din fru bara ärver dig med fri förfoganderätt under sin livstid, men inte med full äganderätt. Då kan hon inte testamentera bort efterarvet (efter dig).

EDIT: satt just och diskuterade arvsrätt på ett annat forum också. Ju mer sådant här jag läser, desto mer tänker jag att det kanske skulle vara bättre om folk inte skulle gifta sig? Utan ha kvar full kontroll över sin egendom, både i livet och döden s.a.s.. TS, skulle din fru gå med på att skilja sig på papperet? Fungerar förstås också bara om du säkrat upp din egendom som enskild egendom innan...

Ja, hon har barn från ett tidigare äktenskap.
Anledningen till att jag inte vill att min fru ärver mig är att det finns personer i hennes närhet som kommer utnyttja min frus naivitet och snällhet för att komma åt dessa pengar. Även om hon mot all förmodan skulle klara av att motstå dessa påtryckningar så kommer pengarna till slut ändå tillfalla en person som inte gjort sig förtjänt av det i mina ögon, den dagen min fru går bort.
Jag har inga barn så min fru kommer att ärva mig fullt ut om jag inte testamenterar bort det till någon annan, vilket är fullt möjligt.
Det där med att skriva ett testamente och ge frun fri förfoganderätt innebär väl att hon då kan ge bort eller "låna" ut mina pengar till vem hon vill så länge hon är i livet, vilket i sin tur mycket väl kan innebära att den dagen hon går bort så finns det inget kvar av mitt efterarv!
Knepigt att hitta en bra lösning på detta.
Känner du till om det finns någon typ av försäkring som kan lösa mitt problem?
Vi har ett äktenskapsförord som innebär att om vi skiljer oss så är mina tillgångar tryggade.
Dock så löser inte en skilsmässa mitt grundproblem eftersom jag vill trygga hennes ekonomiska framtid om jag går bort. Problematiken är vad som händer därefter.
Uppskattar alla tips och råd.
Citera
2024-07-31, 18:17
Medlem
Dödsbo och arv

Hej!

Jag har lite funderingar och hoppas det finns någon därute med insikt i dessa frågor.

Det är så att min far nyligen trillat av pinn och därmed dragit på oss en massa juridisk huvudvärk.

Vi är 5 helsyskon, som även klassas som särkullebarn då pappa var gift med en annan än vår mor.
Vi har även ett halvsyskon som är gemensam för far och hans fru.

Nu till huvudvärken, vem ärver vad?
De hade ett hus han och hans fru. Säg att taxeringsvärde ligger på drygt 1 miljon. Lösöre kan räknas bort helt.
Det finns inga testamenten.

Som jag förstår det blir det först bodelning där halva huset går till pappas fru och halva till dödsboet. Men hur ärvs dödsboet? Ärver pappas fru halva dödsboet också? Resten delas på alla andra?

Eller tänker jag fel?

Alla insikter och kunskaper emottages tacksamt!
Citera
2024-07-31, 18:21
Medlem
särkulleungarna får vänta tills båda döda men samtidigt säger du ni helsyskon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in