2024-07-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Fortsätter
Gode mannen har ansvar för att A får den vård och medicinering hon har rätt till.
Denne ska vara i en förälders ställe då brukaren är över 18 år.
Antingen förstår inte Gode man eller så vill denne inte.
Som god Man beror det ju hur du formulerar dig inför besöket.
Det kan mycket väl vara så att man skäms och känner sig misslyckad som gör att man tonar ned As problematik.
Kanske stolthet också.
Men visst finns hjälp att få. Som med all medicinering finns nackdelar, pat kan bli avtrubbad men det gäller ju också att ta hänsyn till personal, inte minst för As egen skull.

Vart skulle det ansvaret regleras? Vårdfrågor är ju undantagna både god man och förvaltare, så ingen av de två har mer än en rådgivande roll.

När det gäller hänsyn till stödpersonal, så betvivlar jag att någon föreskrivande skulle se det som etiskt rätt att ordinera medicin med den hänsynen som grund.
Citera
2024-07-31, 17:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Okej så kan det mycket väl vara. Vad jag vet är att deras lära är väldigt flummig och att det främst är medicinska sammanhang som jag läste om dem. Till exempel att lägga bladguld på pannan om man har migrän, homeopati som är en blufflära. Trollkonster som att lägga jord i kohorn och begrava dem. De har bedrivit vårdhem för döende som de ger injektioner med mistelpreparat som inte funkar och får bra betalt för det.
Det stämmer inte riktigt. De har bedrivit vård med både traditionell vård/mediciner och med alternativ.
Men strunt samma - det hör inte hit.

Citat:
Nu har dottern flyttat hem till Enköping. Kanske kräver pappan att man i hemkommunen fortsätta att behandla dottern enligt antroposofisk lära.

Något sånt har kommunen inte resurser för och det är väl inte heller vedertaget utan en alternativ filosofi. Det ser ut som att kommunen hellre bygger ett slags bunker boende. Det kan mycket väl stämma det du säger att antroposoferna får ett bra resultat och synd om hon inte längre kan få assistenter som är utbildade i den läran. Men så funkar samhället.
Dessvärre har kommunerna inte resurser och kunskap för att bedriva vård för dessa brukare i antroposofisk anda. Det är synd, för de har mycket bra resultat med låg eller ingen medicinering på utåtagerande brukare. Den traditionella vården har mycket att lära av dem.
Bunkerboende är mindre effektivt men oftast dyrare, eftersom allt då kretsar kring en brukare blir det mer resurskrävande.
Citera
2024-07-31, 17:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vart skulle det ansvaret regleras? Vårdfrågor är ju undantagna både god man och förvaltare, så ingen av de två har mer än en rådgivande roll.

När det gäller hänsyn till stödpersonal, så betvivlar jag att någon föreskrivande skulle se det som etiskt rätt att ordinera medicin med den hänsynen som grund.

Ok, kan du utveckla? Hur tänker du?
Citera
2024-07-31, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
https://delafil.se/160064004eb1c70a/Uppsala_FR_1623-24_Dom_2024-06-13.pdf

https://delafil.se/71634848456fa951/Uppsala_FR_6303-23_Dom_2024-05-08.pdf

Försäkringskassans beslut 2023-08-22,

SAKEN
Assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken

Och det andra domen är mellan kommunen och IVO betalning

Tragisk läsning.
Citera
2024-07-31, 17:54
Avslutad
Om det ställdes högre krav på gedigen utbildning hos PA skulle så här svåra beteenden hos brukare kunna mildras rejält. Och att familjer och närstående utbildas. Utöver allt annat i miljön som behövs. Jag fattar verkligen inte hur bland de absolut svåraste diagnoserna ska personer många gånger helt utan utbildning jobba med. Jag jobbar med personer inom psykiatrin som har flera av de diagnoser A sägs ha. Lägg till behov av LSS och en IF och det blir riktigt tufft ibland, men inte alltid.

Personer liknande A:s problematik kan givetvis få hjälp men samhället måste stäppa upp och aktörerer samverka och samarbeta. Och familjer och närstående verkligen förstå vad individen behöver.

Undrar om A fick stöd via vuxenhabiliteringen och vuxenpsykiatrin också? Jag hoppas det för endast PA räcker sällan om en ska se det generellt. Och en assistanshund i sådana här situationer som beskrivs i dokumenten som lagts upp, aldrig!!
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-31 kl. 17:56.
Citera
2024-07-31, 17:56
Medlem
Citat:
Jag har kollat både Amanda, pappan & mamma, vilka ärende som finns. Det finns inget annat hos Uppsala tingsrätt

Man kan ju iockförsig ha blivit dömd vid en annan tingsrätt också men det måste väl framgå vid registerutdrag?
Citera
2024-07-31, 17:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Tragisk läsning.

Ja oerhört. När vi började rota i detta tänkte vi oss försäkringsbedrägeri. Och så rullar det mest förfärande omständigheter upp. Både ledsen och arg.

Hoppas att det leder till något positivt i slutändan.

Det må vara så att dottern är hjälpt av kuckelimucklära, men djur ska hon inte få komma i närheten av.

Och jag hoppas någon på plats kan ta katten, eller om det är katterna, tillvara.
Citera
2024-07-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja oerhört. När vi började rota i detta tänkte vi oss försäkringsbedrägeri. Och så rullar det mest förfärande omständigheter upp. Både ledsen och arg.

Hoppas att det leder till något positivt i slutändan.

Det må vara så att dottern är hjälpt av kuckelimucklära, men djur ska hon inte få komma i närheten av.

Och jag hoppas någon på plats kan ta katten, eller om det är katterna, tillvara.

Undrar om någon anmälan gällande katten kommit in till LS? Har förstått det som att anmälan gällande Essie är nedlagd då hon är försvunnen, rätta mig om jag har fel.
Citera
2024-07-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vet du att de inte är antroposofer?

Har den här flickan ens förmåga att gå i skolan?
Skolmogen blir man ju först vid 7 åts ålder. Hon lär ju knappast ha klarat "gymnasiet".
Vilket boende blev hon utslängd ifrån?

Naturligtvis vet jag inte om de är antroposofer eller inte, men det är inte pga deras övertygelse dottern har gått skolan i Järna utan för att de tar emot ”svåra” elever där.

I Sverige ska alla gå 9 år i skolan, gymnasiet är frivilligt men A verkar ju ha gått det också.
Citera
2024-07-31, 18:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hunden var INTE registrerad hos jordbruksverket. Enbart skk. Jag förstår att du inte delar mångas uppfattning här inne. Men fakta är fakta.

Jaså, och vad har du för belägg för det påståendet?

Fakta är fakta påstår du, så presentera då dessa fakta!

Det är nog du som får kamma dig ganska ordentligt!
Citera
2024-07-31, 18:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är inget skitsnack essie var enbart tack vare uppfödaren registerad på SKK Hunddata med ägaruppgifter från ägarbytet på pappan, enda stället de fanns och det är ett frivilligt register däremot är det INTE frivilligt att strunta i att registrera hos Jordbruksverket då det är ett brott emot djurskyddslagen.

Essie var INTE reggad på Jordbruksverket förän pappan läste här och ändrade och skrev så fel ras och Tilltalsnamnet och sedan när det uppmärksammades och skrevs om här så ändrade han på Jordbruksverket igen till rätt ras

Hur vet du att pappan läst här?
Citera
2024-07-31, 18:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Undrar om någon anmälan gällande katten kommit in till LS? Har förstått det som att anmälan gällande Essie är nedlagd då hon är försvunnen, rätta mig om jag har fel.

Så har jag också uppfattat det, men bor i andra änden av landet. Det är bara sånt som skrivits öppet jag kan ta del av.

Om katten är anmäld eller ej vet jag inte, men sånt liv som det varit i tråden är det antagligen så. Och vi får hoppas LS akuthämtar den innan den "springer bort".

Hoppas någon på plats hjälper katten (eller katterna) och att man inte köper en ny hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in