2024-07-31, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Är det någon som vet om man kan göra så, eller hört om det skett tidigare att det gjorts så?

Hade ju varit bra om det stämmer.

Just nu kan man förmodligen inte det.
Personerna som är under 15 kan ju inte ens dömas för brottet.

Däremot finns det ju ingenting som säger att man inte skulle konstruera sådana lagar.
Tycker faktiskt det låter som en rätt ok kompromisslösning,
Citera
2024-07-31, 16:12
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, men samtidigt är de fortfarande barn och kan förändras i framtiden.
Jag är emot de åtgärder vi har idag för så unga mördare - de skulle behöva en lång tids inlåsning på en plats där de fick lära sig att vara människor. Det kommer ju inte att hända.
Jag är också emot alla former av straff som innebär att en människa eller djur utsätts för plåga av en annan - lika empatilös person.
Skall vi ha dödsstraff så skall det inte gälla barn och avlivningen skall ske snabbt och humant.

Dessa blattetjejer kommer aldrig kunna bidra med någonting annat än djävulskap.

Det stämmer att vissa personer kan ändras när de blir äldre men då snackar vi ADHD-barn som kanske slår andra på käften som värst, inte barn som tortyrmördar ett annat som dessa genetiska avfall till apor.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supportsverige
Givetvis förtjänar hororna på videon dödsstraffet, gärna brännas till döds, något inhumant, fattar inte såna som dig

Brottsbalken (BrB) kapitel 29 § 7a: Denna paragraf anger att om en person dömd till sluten ungdomsvård under verkställigheten fyller 21 år och anses fortsatt farlig för andra, kan åklagaren ansöka om att personen ska föras över till fängelse för att avtjäna återstoden av sitt straff.

?
Det är ganska stor skillnad på sluten ungdomsvård och sluten ungdomspsykiatri (dvs psykiatrisk tvångsvård)

Dessutom är den åtgärden tillämplig när t ex en 17 åring döms till 4 år (vilket är max) men fyller 21 år under pågående verkställighet.

Max straffet för sluten ungdomsvård är 4 år. Är man 16 år eller yngre så kan man alltså inte hinna fylla 21 år under verkställigheten.

21 åringen får dessutom inget längre straff - utan får avtjäna det som är kvar av de 4 åren i anstalt för vuxna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Det är inte en slump att Tiktok premierar sånt i väst och helt annat i Kina.
TikTok är en del av problemet och borde förbjudas. Det används av kineserna i syfte att förstärka de mest destruktiva delarna i andra samhällen.

TikTok är förbjudet i Kina och använda bara av dem för att destabilisera västvärlden, men på Kinas motsvarighet till Tiktok så hade aldrig den här typen av videos godkänts heller. Sådana appar borde totalförbjudas direkt. Vi tillåter dem till och med ofta att störa undervisningen i våra klassrum på skolorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu är jag inte helt insatt i deras tidigare förhållanden. Men visst är det mer än en av de inblandade som varit på sis-hem? Bara det är ju generalfel att barn som har problem hänger med andra barn som har problem. Det brukar ju heta att man blir som man umgås. Blir man bedömd att man är strulig så ska man ju ryckas upp från sitt umgänge och placeras 200 mil bort och tvingas umgås med bra folk.

Och ännu värre blir det när man sätter unga människor i fängelse. Där blir de kriminella på riktigt.
Citera
2024-07-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ja alla tre satt tillsammans i H*ssleh*lm. Samt så har även M*y* från gruppchatten suttit med dem.

Håller med dig till fullo.
Problemet är om man inte skulle placera dem på SIS-hem, vart skulle man då placera dem?
Så som det är nu åtminstone så finns det väl inga andra alternativ.

Nej, det är ju dilemmat. Egentligen borde man då säga att sis-hem inte borde existerar, eftersom det blir en mötesplats för struliga ungdomar. Men ja, det är ju så klart en resursfråga och som sagt, vad ska man göra istället. Någon stans måste de ju bli av. Det är ju liknande problematik med fängelse, vissa blir ju mer kriminella efter att ha umgåtts med folk där.
Citera
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Vad har dom
Här flickorna fått vara med om som kan göra något sånt här?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ok, det borde det.

Eller som "Chokladmums skrev"

"Frågan är om det inte borde införas en särskild domstol för särskilt allvarliga brott där man kan döma till förvaring utan tidsgräns. Oberoende av ålder.

Detta är ett sånt fall.
"
Ja, det är ett sådant fall där internerings straff på lämplig enhet borde kunna utdömas.
Det skulle i så fall bli lite motsvarande livstid för vuxna.
Citera
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
TikTok är förbjudet i Kina och använda bara av dem för att destabilisera västvärlden, men på Kinas motsvarighet till Tiktok så hade aldrig den här typen av videos godkänts heller. Sådana appar borde totalförbjudas direkt. Vi tillåter dem till och med ofta att störa undervisningen i våra klassrum på skolorna.

Och ännu värre blir det när man sätter unga människor i fängelse. Där blir de kriminella på riktigt.

Mord är redan det grövsta brottet eller en av dem.
Citera
2024-07-31, 16:14
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
https://delafil.se/101808218ae3c16d/...063230_028.mp4

Är det något fel på länken? Kan inte se den.
Citera
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Just nu kan man förmodligen inte det.
Personerna som är under 15 kan ju inte ens dömas för brottet.

Däremot finns det ju ingenting som säger att man inte skulle konstruera sådana lagar.
Tycker faktiskt det låter som en rätt ok kompromisslösning,

Vilket borde ändras.
Åldersgränsen borde sänkas några år.
Och straffen borde bli hårdare överlag.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, något sådant system/straff existerar inte i Sverige.

Helt korrekt. Man kan inte döma någon som är under 15 år.
Det enda samhället kan göra med dagens lagstiftning är vård gm socialtjänsten.
Citera
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du har ju uppenbarligen själv ett intresse i att se den i.o.m att du har den, men spyr på alla andra som undrar. Men ditt intresse är kanske bättre än vårt, eller något.

Varför antyder du att jag har filmen? Jag menade inte att folk ber MIG om filmen, jag har inget med den att göra. Jag erkänner att jag i stundens hetta var nyfiken att se den, men jag har avstått från att titta och det är jag nöjd över. Det räcker gott och väl att läsa beskrivningarna här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in