2024-07-31, 16:04
Medlem
Är det verkligen bekräftat att målet från början var att ha ihjäl Emilia?

Inte för att försvara gärningsmännen då de uppenbart var totalt hänsynslösa vid själva tillfället men jag tycker ändå det är en ganska stor skillnad mellan att planera en misshandel som urartar till mord eller dråp kontra att planera ett tortyrmord.
Citera
2024-07-31, 16:04
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Vart såg du den?
En länk till videon finns i inlägg #4713
Citera
2024-07-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, men samtidigt är de fortfarande barn och kan förändras i framtiden.
Jag är emot de åtgärder vi har idag för så unga mördare - de skulle behöva en lång tids inlåsning på en plats där de fick lära sig att vara människor. Det kommer ju inte att hända.
Jag är också emot alla former av straff som innebär att en människa eller djur utsätts för plåga av en annan - lika empatilös person.
Skall vi ha dödsstraff så skall det inte gälla barn och avlivningen skall ske snabbt och humant.

Givetvis förtjänar hororna på videon dödsstraffet, gärna brännas till döds, något inhumant, fattar inte såna som dig

Citat:
Nej, något sådant system/straff existerar inte i Sverige.

Brottsbalken (BrB) kapitel 29 § 7a: Denna paragraf anger att om en person dömd till sluten ungdomsvård under verkställigheten fyller 21 år och anses fortsatt farlig för andra, kan åklagaren ansöka om att personen ska föras över till fängelse för att avtjäna återstoden av sitt straff.

?
Citera
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu är jag inte helt insatt i deras tidigare förhållanden. Men visst är det mer än en av de inblandade som varit på sis-hem? Bara det är ju generalfel att barn som har problem hänger med andra barn som har problem. Det brukar ju heta att man blir som man umgås. Blir man bedömd att man är strulig så ska man ju ryckas upp från sitt umgänge och placeras 200 mil bort och tvingas umgås med bra folk.

Ja alla tre satt tillsammans i H*ssleh*lm. Samt så har även M*y* från gruppchatten suttit med dem.

Håller med dig till fullo.
Problemet är om man inte skulle placera dem på SIS-hem, vart skulle man då placera dem?
Så som det är nu åtminstone så finns det väl inga andra alternativ.
Citera
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hur fick folk tag på dessa klipp? Vem började sprida dem?

Någon blatte på tiktok?

2 blattar på TikTok, de 2 MGM själva la upp dom efter dådet….
Citera
2024-07-31, 16:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Är det verkligen bekräftat att målet från början var att ha ihjäl Emilia?

Inte för att försvara gärningsmännen då de uppenbart var totalt hänsynslösa vid själva tillfället men jag tycker ändå det är en ganska stor skillnad mellan att planera en misshandel som urartar till mord eller dråp kontra att planera ett tortyrmord.
Man har väl inte med sig kniv/stickverktyg om man skall slå någon.
Det här brottet verkar ju väldigt välplanerat med snattande av tejp och verktyg på förhand, och hur resten sedan avlöpt.
Citera
2024-07-31, 16:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur hemsk det är, men den yngsta tjejen är faktiskt bara 13 år. Inte 14.

Raf*ella är född 8 mars 2011.
Den andra, Mel*k, är född 26 juni 2009.
Hon fyllde straffmyndig mindre än en månad före mordet.

Kalmar ting dömde i våras en 15 åring till två år och fyra månaders sluten ungdomsvård
för mord. Vi kan väl ana att vid fällande dom så får hon något i den riktningen.
Dråp kanske hälften .
Citera
2024-07-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Tror man kan tvinga unga vara fast i sluten ungdomspsykiatri tills de är 18. Sen är det livstid fängelse som gäller från 18 årsdagen.

Om det inte går så bör det gå att göra ändringar i lagen om politikerna vill det.

Jag tror (understryker tror) att om man döms till fängelse och är under 18 så kan det bli att man först blir placerad på hem och sen förs över till fängelse nör man fyller 18. Dock inte psykiatri till fängelse, det hade varit konstigt. Antingen döms man till fängelse, eller rättspsykiatrisk vård, inte en blandning.

Det kommer dock inte bli aktuellt i detta fallet. Som 15åring döms man inte till fängelse, och som jag skrev tidigare i tråden så är praxis 80% rabatt på tiden när man är 15.
Citera
Medlem
-Hengpung-s avatar
Neej vad ledsen jag blir att det sprids filmer på mordet
Jag tänker inte titta men av att läsa så är det BLATTEJÄVLAR som är GM återigen. Fy fan vad sjukt trött jag är på detta skitsamhället. Jag önskar jag kunde rädda Emilia från dom, men nu är det ju för sent. Äckliga, vidriga BLATTE helveten!
Citera
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Nej, något sådant system/straff existerar inte i Sverige.

Ok, det borde det.

Eller som "Chokladmums skrev"

"Frågan är om det inte borde införas en särskild domstol för särskilt allvarliga brott där man kan döma till förvaring utan tidsgräns. Oberoende av ålder.

Detta är ett sånt fall.
"
Citera
2024-07-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jättebra skrivet.
Och du har så rätt i allt det du tar upp från politiker, samhällssystem, skola, hvb och SIS- hem, medkänsla och empati..
Ja, hela inlägget är så bra.
Man önskar att någon som skulle kunna göra en förändring fick läsa det.

Tack!

Jag har själv haft mycket att göra med socialtjänst och vård kring barn och unga, både i jobbet och privat.
Ett skyddsnät som jag trodde var fungerande men som snarare är ett sjunkande skepp som blir sämre för varje dag.
Jag har påtalat min syn på detta till politiker, försökt göra min röst hörd.
Men min erfarenhet där är att ett fåtal aktiva politiker besitter just empati och medkänsla.
Hur ska ett samhälle kunna utvecklas medmänskligt när vi har självgoda, egocentriska, empatistörda idioter som ledare?!
Jag hoppas att både politiker och dessa gärningspersoner behöver genomlida dessa klipp om och om igen tills poletten trillar ner.
Citera
2024-07-31, 16:10
Medlem
Citat:
Det är inte brottsligt eller klandervärt att vara ett offer för brott och är inte ett förtalsbrott överhuvudtaget - utan "olaga integritetsintrång", i det här fallet grovt brott.

Brottsbalken, 4 kap. Om brott mot frihet och frid - §6c och §6d

Det går för övrigt att åtala för förtal även på avlidna personer.

Ok, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in