2024-07-31, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Det undrar jag med, hur denna operation inne i Iran gick till. Helt otroligt hur Mossad lyckas i dessa operationer. Men sedan är det en av, om inte den bästa underrättelsetjänsten i världen och sysslar regelbundet med lönnmord över hela världen.

Tycka vad man vill om Israel, men visst när Mossad får order finns ingen plats i hela världen som är säker - har fotsoldater/mullvader i hela arabvärlden inklusive massor i Gaza o Västbanken- läs gärna "our man in Damaskus", Eli Cohen lurade skjortan högsta ledningen i Syrien.
Citera
2024-07-31, 08:46
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nej du tycker inte att "det var skumt". Du ljög ju alldeles nyss att alla hans tillgångar var frysta sedan 2018 och hade beslagtagits.

Nej, jag ljög inte. Men jag citerade texten att USA frös hans tillgångar
Senast redigerad av Tanach 2024-07-31 kl. 08:48.
Citera
2024-07-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Låt dig inte förblindas. Hans död har inte tagit död på Hamas

Men på god väg. 🙂🇮🇱
Citera
2024-07-31, 08:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-T-F-U
Jag är medlem i alla Hamas-grupper på sociala medier och det är extremt ledset i kommentarsfälten. Folk som säger att dom ska gå till skolor och utföra jihad i västvärlden osv Patetiskt, vidrigt folk

Normalt beteende för terrorfolket; när de inte kan komma åt deras riktiga fiende Israel kan de tänka sig mörda kvinnor och barn i andra länder som de kan komma åt.
Citera
2024-07-31, 08:50
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Men på god väg. 🙂🇮🇱

Hanya var inte ledaren. Utan Dief och Sinwar är the real deal och de har lyckats hålla sig vid liv och gjort köttfärssås av de sionistiska judarna.
Senast redigerad av Tanach 2024-07-31 kl. 08:52.
Citera
2024-07-31, 08:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Enligt iranierna själva dödades Haniyeh (och hans livvakt) genom ett luftangrepp.

Om detta stämmer handlar det om en ganska riskabel historia. Israel kan ha haft agenter på plats som lyste upp målet med en laserpekare, eller gav information till flygvapnet, om när Haniyeh kommit fram till sitt residens efter installationen av president Pezeshkian.

Flygplanen (F-35i Adir?) har då med hjälp av lufttankning färdats genom den korridor som israelerna använt sig av tidigare - genom södra Syrien och in över mellersta Irak, från vilket roboten sedan har lobbats in mot Haniyehs residens.

Förmodligen hade roboten ingen explosiv stridsspets, utan slog ut Haniyeh med hjälp av ren "kinetisk" energi. På så sätt minimerades också civila kollateralskador. När denna typ av vapen används är precisionen extremt viktig. En miss på en halvmeter skulle teoretiskt kunna omintetgöra hela operationen. Av detta skäl tror jag att Mossad måste ha haft en eldledare på plats som styrde in roboten med laser och att roboten alltså inte var GPS-styrd eller tröghetsnavigerad.
Citera
2024-07-31, 08:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroBlindTerry
Men på god väg. 🙂🇮🇱

Väldigt skrämmande utveckling i hela regionen. Ett storkrig kan få enorma konsekvenser både gällande lidande för civila i dessa länder och flyktingströmmar. Det kan även påverka ekonomin i världen med stigande oljepriser. Det räcker nu vi behöver arbeta hårdare för fred.
Citera
2024-07-31, 08:54
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Hanya var inte ledaren. Utan Dief och Sinwar är the real deal och de har lyckats hålla sig levande och gjort köttfärssås sionistiska judarna.

De sitter väl lite skitnödiga nu i sina hålor och väntar in kulan eller missilen med deras namn på - för den kommer, var så säker på det!
Citera
2024-07-31, 08:54
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Nej, jag ljög inte. Men jag citerade texten att USA frös hans tillgångar

Det var ju det som du inte gjorde. Texten säger att "eventuella tillgångar han har i USA blir frysta och att amerikanska medborgare och företag förbjuds från att göra affärer med honom". Hans maffiaklan har levt lyxliv och investerat i fastigheter i Qatar och Turkiet, inte USA.

Du ljög om att hans tillgångar blivit frysta och beslagtagna 2018.
Citera
2024-07-31, 08:55
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Det är våra välutbildade mossad-enheter som sköter sånt här, vi finns i Iran sedan länge.
Var fanns era välutbildade enheter den 7 oktober 2023 när ni släckte ner världens mest avancerade övervakningssystem runt Gaza och lät Hamas begå krigsbrott? Jag menar, om ni nu visste var Haniyeh befann sig i Teheran, om ni visste var IRGC-generaler befann sig i Damaskus och var Hezbollah ledare fanns i Beirut, då borde ni ha lätt kunnat lista ut vad som förberedes den 7 oktober 2023. Jag antar att Haniyeh inte längre var nyttig idiot för er så ni klippte honom. Trots allt enades han med sin största motståndare i Palestina (Fatah) för några dagar sedan. Enighet bland palestinier och araber verkar vara det enda som skrämmer invandrade polacker och ryssar i Palestina.
Citera
2024-07-31, 08:57
Medlem
S-T-F-Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Väldigt skrämmande utveckling i hela regionen. Ett storkrig kan få enorma konsekvenser både gällande lidande för civila i dessa länder och flyktingströmmar. Det kan även påverka ekonomin i världen med stigande oljepriser. Det räcker nu vi behöver arbeta hårdare för fred.
Civilt lidande är i princip borta sedan 7e Oktober. Det är bara palestinier och libaneser som dör nu, araber.
Citera
2024-07-31, 08:58
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Enligt iranierna själva dödades Haniyeh (och hans livvakt) genom ett luftangrepp.

Om detta stämmer handlar det om en ganska riskabel historia. Israel kan ha haft agenter på plats som lyste upp målet med en laserpekare, eller gav information till flygvapnet, om när Haniyeh kommit fram till sitt residens efter installationen av president Pezeshkian.

Flygplanen (F-35i Adir?) har då med hjälp av lufttankning färdats genom den korridor som israelerna använt sig av tidigare - genom södra Syrien och in över mellersta Irak, från vilket roboten sedan har lobbats in mot Haniyehs residens.

Förmodligen hade roboten ingen explosiv stridsspets, utan slog ut Haniyeh med hjälp av ren "kinetisk" energi. På så sätt minimerades också civila kollateralskador. När denna typ av vapen används är precisionen extremt viktig. En miss på en halvmeter skulle teoretiskt kunna omintetgöra hela operationen. Av detta skäl tror jag att Mossad måste ha haft en eldledare på plats som styrde in roboten med laser och att roboten alltså inte var GPS-styrd eller tröghetsnavigerad.

Som eldledningssoldat tar man ut koordinater, riktning och avstånd för att kunna bekämpa motståndaren med artilleri, granatkastare eller stridsflyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in