2024-07-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är ju allmänt känt att autister behöver att allt är lika och att de har svårt med förändringar.
Även att de har problem med mat och gärna äter samma mat hela tiden.

Jag skulle därför inte kalla det en fix idé angående sås på potatisen utan att det handlar om behov av förutsägbarhet.

Det är väl.därför som de får trygghet i sitt stimmande. Liksom steretypier hos djur är det ångestdämpande.

Autister upplever inte världen som vi andra. Utan theory of mind blir andra människors beteende obegripligt, om man därtill lägger till känslighet för ljud och ljus samt andra sinnesuttryck blir världen ganska jobbig att navigera i.
En annan textur på maten kan bli för mycket om maten är en del av det som brukar ge trygghet.

Man kan jämföra med små barn som vill höra samma saga igen och igen trots att den vet slutet, men just det att den slutar på samma sätt varje gång skapar trygghet i en för barnet komplex och oförutsägbar värld.

I den bästa av världar skulle människor som A omges av människor med kunskap om autism och som har inlevelseförmåga nog att förstå vikten av förutsägbarhet.

Det skulle göra större nytta än någon hund. Tyvärr har människor särskilt stor fantasi.

LSS företag brukar heller inte vara jätteintresserade av uppdraget, inte heller kommunanställda som ofta saknar förmåga att utföra uppgiften de har betalt för.

Något problem har säkert även pappan för det verkar inte som han heller har förstått vikten av att skapa kontinuitet för dottern vilket i praktiken även innebär att skapa en trygg arbetsmiljö för personalen.

Jag är inte för att droga brukare till foglighet men personal ska ju inte behöva riskera liv och lem, och djuren ska ju inte fara illa.

Ligger nog mycket i en hel del av det du skriver här. Förutom att det finns många bra LSS företag, men ofta ont om bra personer som klarar av att jobba som personliga assistenter till personer med NPF pga bristande utbildning och kompetens.

Jag håller inte heller med om att man aldrig ska försöka jobba med djur. Som assistanshundar osv. För det har mycket god evidens och är en av få typer av insatser som verkligen kan göra skillnad.

Jag kan inte uttala mig om pappan. För jag vet inget om honom annat än allt hat som vräks över honom nu och som sannolikt kan innehålla uns av sanningar men också mycket okunnigt skit. Människor gör misstag och den som är syndfri kan gärna få kasta första stenen. Men det finns sällan någon som kan betrakta sina liv som helst skrynkelfria… Men generellt uppstår ofta problem när föräldrar dels inte kan lita på att omvårdnaden är bra, och då tvingas kliva in själva. För det blir lätt rörigt då. Som det verkar ha blivit här…

Du skriver: I den bästa av världar skulle människor som A omges av människor med kunskap om autism och som har inlevelseförmåga nog att förstå vikten av förutsägbarhet.

Jag håller helt med dig om det. Och min personliga uppfattning är att samhället ska alltid sträva efter att bli en bättre och bättre värld.
Citera
2024-07-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Men resterande av det klippet gick upp i rök. Skulle den sluta filma exakt när hunden försvinner ur bild? Den filmade ju innan hunden kom in i bild innan

Ett jädrans tjat om dessa kameror det finns ju otaliga sorter och olika inställningar med och utan minneskort. Skitlätt och radera bilder om man önskar.
Citera
2024-07-29, 17:15
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:

I övrigt verkar folk ha tittat lite för mycket på TV.
Om P hade gjort sig av med hunden hade han hållt en låg profil och inte efterlyst hunden vitt och brett.

Han må vara empatilös men ingen idiot. Han ville få tillbaka sin "rullstol" alternativt få en ny betald.

PÖ har betett sig precis som Mats Alm m fl gjort. De kan inte hålla låg profil.
Citera
2024-07-29, 17:20
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Denna tjej har inte CP, hon har funktionsnedsättning (autism) och intellektuell funktionsnedsättning.
Hon funkar inte alls som en person med CP.
Fast hundhjälpen skrev CP i sin artikel för klargörande av ärendet. Så vad har föräldrarna egentligen angett för sjukdomsbild? Helt andra mildare krav om det handlar om en CP skadad än en förståndshandikappade med autism.
Citera
2024-07-29, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banjo-Lasse
Jag bönar och ber om att du, med max två meningar, svarar på om du anser att det i detta fall är lämpligt att ha ett djur som utsätts för aggressioner. I detta specifika fall.

Jag vill verkligen inte ha en allmän harang om hur det kan vara för andra funktionshindrade och djur, jag kan läsa dina tusen tidigare.

Jag kan inte uttala mig om det. För jag har aldrig träffat flickan eller studerat familjen. Jag är en utomstående person med expertkunskaper inom ämnen där NPF ingår. Och uttalar mig generellt.
Därmed sagt att jag skulle inte utesluta att OM man skulle kunna få till ett fungerande team runt flickan som inte inbegrep att familjen också skulle vara hennes assistenter (för det är sällan bra för vuxna personer med NPF) så kanske man också skulle kunna jobba med assistanshund med henne.
Observera att man kan göra det på många olika sätt. Det behöver inte heller vara så att hunden ska finnas med henne dygnet runt. Och jag anser inte att hon någonsin ska lämnas ensam med hunden obevakat om hon är fortsatt instabil. Det kan därför behövas också att det finns fler hundförare. Och att någon i teamet också ska ha ett särskilt ansvar över hunden under arbetspassen.

Det finns många sätt att få sånt här att fungera utan att skapa risker eller obehag för en hund. Jag skriver dét för att det finns så många bra och fungerande pågående exempel på det också i vårt land.
Citera
2024-07-29, 17:26
Medlem
Varför säger assistenten att Amanda har en Cp-skada och att Patrik och Charlotte driver Storsjöbygdens assistans ab när de inte gör det?

Jag tror att Essie blivit dåligt behandlad men det är svårt att veta på vilken nivå.

Personlig assistans är det största pack och whitetrash jobbet i Sverige. De som jobbar där är inte de skarpaste knivarna i lådan. Man kanske inte ska ta allt de säger seriöst. De kanske blivit kränkta av Patriks nedvärderande kommentarer och överdriver.
Citera
2024-07-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Med tanke på ålder på de assistenter som trätt fram, och jag antar är godkända av familjen så verkar intresset mer ha legat i att ha unga flicksnärtor i A s ålder än äldre rutinerade människor. Fast det är klart, de är inte lika dyra i lön och lättare att manipulera/förnedra. Så det är nog ett avsiktligt val. Men så kan man inte komma och grina efteråt om inkompetens

Familjen godkänner inte assistenter. De anställs av assistansbolaget som väljer vilka de anställer och inte. Det finns däremot ofta inte så stora möjligheter att kunna välja och vraka bland sökande. För det är ont om assistenter. Och ännu mer ont om bra kompetenta sådana.
Citera
2024-07-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Eller hur?! Det kanske inte framgick, men jag tänker förstås exakt likadant som du gör.

De där hjulspåren skulle jag gärna vilja höra någon granne berätta om. Fanns de på riktigt? Jag tvivlar. Och om de fanns (lite pinsamt att prata om hjulspår vitt och brett, och kanske få dit polisen, och så finns de inte) - vem gjorde dem och när?

Kan ju varit en åkgräsklippare av nån större modell.
Citera
2024-07-29, 17:27
Medlem
Citat:
Fast i och med att Länsstyrelsen skriver att inget kommer att ske om de inte får in fler anmälningar och polisen lägger ned ärendet så är det ju chill för P.
Han löser det ju med att förbjuda personalen att kontakta Länsstyrelsen.

Han förstår ju tidigt att assistenter tagit hunden vilket också de som verkar insatta bekräftar.

Om P hade gjort sig av med hunden hade han hållt en låg profil och inte efterlyst hunden vitt och brett.

Han må vara empatilös men ingen idiot. Han ville få tillbaka sin "rullstol" alternativt få en ny betald.

Undrar om han hade kunnat meddela Hundhjälpen att han omplacerat Essie för att det inte fungerat? Hade det godtagits rakt av?
Går inte att få försäkringspengar då förstås.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-29 kl. 17:40.
Citera
2024-07-29, 17:28
Medlem
Citat:
Fast i och med att Länsstyrelsen skriver att inget kommer att ske om de inte får in fler anmälningar och polisen lägger ned ärendet så är det ju chill för P.
Han löser det ju med att förbjuda personalen att kontakta Länsstyrelsen.

Han förstår ju tidigt att assistenter tagit hunden vilket också de som verkar insatta bekräftar.

Vissa försäkringsbolag kräver synlig efterlysning för att ersättning överhuvudtaget ska betalas ut
Citera
2024-07-29, 17:29
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Ett jädrans tjat om dessa kameror det finns ju otaliga sorter och olika inställningar med och utan minneskort. Skitlätt och radera bilder om man önskar.
Eftersom dem är en ledtråd till vem som stal hunden.
Assistenterna fick information att kamerorna inte var aktiva/inte funkade. Så ingen av assistenterna kan ha vetat att dem behövde stänga av och sätta på kamerorna, eller radera video. Dem hade inte ens utbildning i hur man gjorde det.
Och eftersom det är olagligt att film assistenterna när dem jobbar så borde mamman och pappan enbart berättat för väldigt få människor om kamerorna och hur dem funkar.
Så stryk alla misstankar mot fd assistenter och börja kolla på dem som visste om kamerorna och hur dem funkar, så kommer du hitta personen som vet sanningen om hunden.
Citera
2024-07-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Pappan har inte varit intågen formell kapacitet chef överhuvudtaget. Men han verkar ha agerat som någon slags informell ledare i assistansgruppen, vilket han inte borde göra. Den som hade ansvar för att styra upp arbetssituationen i hemmet ör assistansbolaget, som får betalt för att göra det och leda och fördela arbetet.

Det här har såvitt jag kan förstå av det som framkommit funnits problem med hela arbetsgruppen samtidigt som man hade bestämt sig för att ta in en hund. Det är inte ett bra sätt att göra det på. Jag vet inte hur det beslutet togs eller hur man förarbetade för det. Men där anser nog jag att man skulle ha väntat med att ta in hunden tills man hade fått ordning på arbetssituationen först.

I autism finns nästan alltid bristande förmåga till självreflektion. Det betyder tex att man kan ha väldigt starka sympatier för en hund. Men kan inte förstå och se på saker ifrån olika håll. Skulle tro att det finns många personer på det här forumet som kan tänkas ha en del autistiska drag också. (All autism leder inte till funktionsnedsättningar i laglig mening). För likt autister så är man här på forumet också väldigt förtjust i att hitta syndabockar och enkla icke reflekterade svar… det är ett typiskt autistiskt drag… dvs man tror att ens egen världsbild är den enda rätta och om inte alla håller med så får man ett raseriutbrott eller ältar samma sak om och om ingen utan att kunna ta in ny information. Och förmågan till självreflektion i andra änden blir beroende på hur autistisk man är svårare att få till. Dvs att kunna se att det kanske finns fler sidor av ett mynt…)

Pappan är 1000% autistisk. Han självreflekterar inte. Allt är alla andras fel. Sen ändrar han historien 100 gånger och varje uttalande han gör blir allt mer sjukare och sjukare. I själva verket är allt pappans fel. Som låter sin unge skada djur vilket han själv erkänt och som verkar finnas på videos. Men autism är väl genetiskt?
Han kanske ska backa så att ungen får hjälp istället för att låta ungen fortsätta sitt beteende. Men som vanligt är det väl alla andras fel att dottern inte får hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in