2024-07-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det tror jag säkert att dom är. Essie skulle nog fungera som mänsklig sköld. Det är vad jag tror.
Föräldrarna borde ha satt den där på någon låst psykavdelning med välutbildad personal i stället för att anställa unga tjejer som assistenter. Inget ont om dom men jag tvivlar på att dom hade kunskapen att hantera ett monster.
Ofta så vill inte föräldrarna se hur stort problemet är med deras barn. Dom tror nog att det finns en lösning.
En sån där varelse som A kan aldrig ha ett normalt fungerande liv. Dom är livsfarliga att ha ute i samhället. Starka som oxar blir dom när aggressiva sidan kommer fram. Konsekvenstänk och förnuft finns inte. Jätteläskiga och farliga är dom

Det här var bland dagens dummaste jag läst.
Men oavsett det, psykiatrin vägrade skriva in A då hon inte hade någon psykiatrisk problematik. Har redovisats kanske varje sida sedan starten av tråden.
Citera
2024-07-29, 13:52
Medlem
En teori

Hunden fick till slut nog av all misshandel så att den bet tillbaka och pappan fick ett utbrott och slog ihjäl den eller dränkte den.
Sen behövs hela den påhittade historien för att förklara varför hunden är borta.
Också därför dottern är iväg utan sin hund och ingen har sett dottern sen allt detta hände. Hon är iväg för att läka de allt för tydliga bettskadorna.

När pappan påstår att det är hunduppfödaren som sagt att man ska klippa hunden i pulpan vid kloklippning i ett försök att bortförklara tortyren av hunden bekräftar ju bara det som alla vet men få verkar vilja erkänna offentligt.
Hunden blev plågad till döds på grund av att pappan "glömde" berätta för uppfödaren att dottern är så våldsam att inte ens sjukvården klarar av henne.
Citera
2024-07-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En teori

Hunden fick till slut nog av all misshandel så att den bet tillbaka och pappan fick ett utbrott och slog ihjäl den eller dränkte den.
Sen behövs hela den påhittade historien för att förklara varför hunden är borta.
Också därför dottern är iväg utan sin hund och ingen har sett dottern sen allt detta hände. Hon är iväg för att läka de allt för tydliga bettskadorna.

När pappan påstår att det är hunduppfödaren som sagt att man ska klippa hunden i pulpan vid kloklippning i ett försök att bortförklara tortyren av hunden bekräftar ju bara det som alla vet men få verkar vilja erkänna offentligt.
Hunden blev plågad till döds på grund av att pappan "glömde" berätta för uppfödaren att dottern är så våldsam att inte ens sjukvården klarar av henne.

Låter som en möjlig teori, att A är pappas prinsessa har vi redan förstått, om hunden bitit ifrån och blodet sprutat tex från en trasig läpp, kan ett scenario vara att pappan kastat iväg hunden så hårt att den inte överlevde misshandeln. Skulle också förklara varför pappan sagt till A att hunden var på sjukhus (från ett av pappans första inlägg i media).
Citera
2024-07-29, 14:09
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Hade dom bara en kamera? Vanligtvis så brukar det finns några stycket runt hela huset. Farsan mörkar och snackar skit så det står härliga till.
00.03 ser man hunden ur en kamera, sedan ser man hunden ur en annan kamera, det är då hunden magiskt försvinner (kameran stängs av och sätts på)
Så det fanns mer än 1 kamera
https://www.tv4.se/artikel/4en2FLNZd4bz6hxI2us5f1/kamerorna-staengdes-av-sen-var-essie-borta-har-inte-vagat-beraetta

Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Enligt vissa fanns 30 kameror men men…

Hur som helst så har jag också rörelsestyrda kameror och de kan absolut fungera sporadiskt på rörelser, det är ju bara rörelser som triggar och är det för små rörelser så sker ingen inspelning.
00.07 hunden är i rörelsen sätter sig ner för att klia sig ser det ut som, sedan stängs kameran av, när kamerans sätts på igen är hunden borta och finns ingen rörelse som kan ha aktiverat kameran igen
https://www.tv4.se/artikel/4en2FLNZd4bz6hxI2us5f1/kamerorna-staengdes-av-sen-var-essie-borta-har-inte-vagat-beraetta
Citera
2024-07-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men oavsett det, psykiatrin vägrade skriva in A då hon inte hade någon psykiatrisk problematik. Har redovisats kanske varje sida sedan starten av tråden.

Hade det inte varit lämpligt lämna tillbaka hunden till hundhjälpen
Nu faller väl försäkringen eftersom Essie bedöms som förbrukad
Citera
2024-07-29, 14:14
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ang "Essie skulle nog fungera som mänsklig sköld"
Så verkade du tänka annorlunda igår
Citat:
Nu säger inte jag att det har någon som helst koppling till fallet, för att det är ett tankeexperiment.

Men låt oss säga att vi har person A. Hon gillar knivar när hon blir arg. Inte något gulligt utan ren lust att mörda med kniven. Och arg blir hon. Ofta, minst 40 gånger per dag. På det stödboendet hon är på, så har man försökt allt, västar, tyngdtäcke gosedjur och inget hjälper. Men så försöker man med en assistanshund. Och första veckan får vi ner anfallen till en gång i veckan. Andra veckan blir det en gång i veckan men utan kniv, för hon vill inte skada hunden.

Om du frågar mig om det är värt att riskera att hunden en gång i veckan kan få en spark jämfört med att två människor kan få en kniv i magen 40 gånger per dag, 7 dagar i veckan.

Jag är ärlig, självklart ser jag den risken som acceptabel.

Och nej, vad jag vet så är det ingen koppling till fallet vi har här.
Citera
2024-07-29, 14:14
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:

Det är väl enbart en uppgift från pappan? Han som ljuger som en häst travar. I samma "IVO-artikel" påstod han:

"Sedan den 12 april bor Eva hemma hos sina föräldrar, vilket innebär att de inte kan arbeta eftersom de måste ta hand om henne dygnet runt."

För att få sympati. Han har öppet deklarerat att varken han eller frun bor i villan. Han arbetar.

IVO-domen visar att Enköpings kommun har betalat 389 400 kronor per månad till assistenter sedan A kastades ut pga skyddombudsstopp och flyttade "hem".

Citat:
Av utredningen i målet framgår att den enskildes beviljade insats, bostad med
särskilde service, i april 2022 avbröts på grund av skyddsombudsstopp. Det
huvudsakliga skälet till dröjsmålet är enligt underlaget personalrelaterade skäl
hos kommunen.

Kommunen har fört fram att det finns en planering om särskilt
anpassat boende som den enskilde har accepterat samt att boendet håller på att
byggas. I väntan på anpassat boende har den enskildes behov enligt kommunen
kunnat tillgodoses via insatsen personlig assistans i föräldrahemmet.

Kostnaden för den beviljade insatsen är 385 038 kronor per månad. Kostnaden
för insatsen personlig assistans under väntetiden är 389 400 kronor per månad.

Redan i IVOs skrivelse till Förvaltningsrätten i våras framkom det att A är utåtagerande och skadar människor och saker. Att en hund existerade nämndes inte. Hunden är familjens påhitt för att utnyttja som sköld.

Det framkommer i målet att IVO konstaterar att Enköpings kommun saknar dokumentation i ärendet av A. Inte ens beslut finns dokumenterade. Enköpings kommun döms i juni i år att betala en särskild avgift.
Citera
2024-07-29, 14:16
Medlem
Som sagt snabba rörelser kan trigga men långsamma så är det inte säkert ngt triggas. Så funkar mina kameror.

Som jag ser det finns det bara två scenarier
1. Hunden räddad
2. Hunden avliden

Se till att rädda katten om den fortfarande finns i huset!
Citera
2024-07-29, 14:16
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin

Men det måste också finnas en avvägning. För om man kan förbättra prognosen och livskvaliteten och självständigheten hos en person med exempelvis då autism med hjälp av en assistanshund, så har det ett stort värde ur både medmänsklig och samhällelig synvinkel. Men inte till vilket pris som helst. Och förekommer regelbunden uppsåtlig misshandel eller sadistiska inslag (som att försöka hålla för hundens nos och mun så den inte kan andas) som det finns något exempel på här, (ifall de utsagorna stämmer). Så blir ju det absolut inte rimligt. Allt kan däremot inte förutses. Och händer det saker längs vägen så behöver man hela tiden se över situationen och antingen skapa rutiner och lösningar som förhindrar att sånt kan hända igen. Eller så måste man komma fram till att det inte fungerar. Men det är rätt ovanligt att det inte gör det om förutsättningarna, dvs att teamet runtomkring fungerar. I alla fall utifrån evidens och de erfarenheter jag har kunnat ta del av ifrån vårt land.

Nej, det ska inte göras någon avvägning. Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund och vid första misshandeln eller sadistiska inslaget (som kvävningsförsöken) ska hunden tas bort från brukaren. Det ska inte behöva till någon regelbunden misshandel för att så ska ske, vad har du för störd logik egentligen?

Brukarens mentala välbefinnande borde aldrig anses stå över hundens välbefinnande.

Citat:
Men det som beskrivs om den här flickan tycker jag inte verkar särskilt uppseendeväckande eller avvikande på något sätt som gör henne mer ovanlig.

Kvinnan är dokumenterat våldsam mot andra människor; det gör henne absolut avvikande från andra funktionsnedsatta. Du förminskar den fullvuxna våldsbenägna kvinnans problematik precis som hennes familj gör, som om hennes problem skulle försvinna om man inte erkänner dem.
Citera
2024-07-29, 14:19
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Redovisningen har kommit från personer som inte känner familjen, hur ska den kunna vara tillförlitlig?
Citera
2024-07-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Ang "Essie skulle nog fungera som mänsklig sköld"
Så verkade du tänka annorlunda igår

Absolut inte, jag står fortfarande fast vid att det finns en risk/nytta som gör att lidande för djur är en acceptabel risk i vissa situationer.

Det är också en uppfattning som en majoritet av samhället står bakom, då djur används inom både polisiär och militär verksamhet där riskerna för skador är stora. Och djurförsök inte heller förbjudits vad jag vet.
Citera
2024-07-29, 14:21
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Som sagt snabba rörelser kan trigga men långsamma så är det inte säkert ngt triggas. Så funkar mina kameror.

Som jag ser det finns det bara två scenarier
1. Hunden räddad
2. Hunden avliden

Se till att rädda katten om den fortfarande finns i huset!
Fast en kamerasekvens är ju på en stillasittande Essie, som går upp i rök i nästa, där pappan påstår att någon stängt av kamerorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in