2024-07-29, 02:26
Medlem
Har bara hängt med halvt vad som hänt, än mindre följt tråden egentligen men någon vänlig själ som kan klargöra för mig vilken roll RE nu verkar haft, om det nu finns någon sådan information än?

Edit: fanns tydligen information i inlägget ovanför.
Senast redigerad av Kockumskranen 2024-07-29 kl. 02:32.
Citera
2024-07-29, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenuester
Man slås verkligen av vilken värld de här barnen lever i, helt utan verklighetsuppfattning.
Tyvärr är det väl bara början för våra ungdomar, framtiden ser inte ljus ut för vårt en gång fina Sverige.

Exakt! På pricken!
Citera
2024-07-29, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1428sek
Denna FUP ska enligt en annan tråd på flashback vara kopplat till aktuell mord. Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte.
Det är tjejer i 15 års åldern som misshandlat en annan tjej, filmat och spridit filmen
Vet inte om det finns kopplingar mellan några av personerna i de båda förnedringsmisshandlarna, eller om det är förfarandet och att det skett för bara några månader sedan (21a februari) i just Landskrona, som är kopplingen. Att tjejer förnedringsmisshandlar inkl knivar i Landskrona verkar vara lite av en epidemi. Det har också spekulerats att mordet på trådens BO skedde maa att en annan tjej på SiS-hemmet (vilket?) känt sig kränkt av Emilia, som MGM1 och MGM2 kände lojalitet till. Det skulle i så fall kanske i teorin kunna vara någon av de två yngre i detta mål (då den äldre dömdes till fängelse).
De är födda 2004, 2006 resp 2007 så lite äldre än i denna tråd alltså. De dömdes till fängelse, ungdomsvård samt ungdomsövervakning.

Nedan kortfattad gärningsbeskrivning från dom 2024-05-08. Namnen maskade till initialer resp BO.
Citat:
GROV MISSHANDEL (EB, MJ och HNE) (5000-K223357-24)

EB, HNE och MJ har tillsammans och i samförstånd misshandlat BO genom att utdela
flertalet knytnävsslag mot hennes huvud och kropp. HNE har utövat våldet mot BO medan EB har stått på BOs händer när hon har legat på marken. EB har därutöver filmat delar av händelsen. MJ har deltagit i gärningen genom att vara med och planera den, bestämma träff med målsäganden och därefter få henne att stanna kvar på platsen samt filma delar av händelsen. MJ har därutöver, genom sin närvaro, förstärkt det numerära överläget och stärkt de övriga i deras uppsåt. Det hände den 21 februari 2024 på området Silvergården i Landskrona, Landskrona stad. BO orsakades smärta, blåmärken, svullnader, hudavskrapningar, slemhinneblödningar och slemhinnesår.

Brottet bör bedömas som grovt eftersom de tilltalade har visat särskild hänsynslöshet och råhet. De har utövat våld mot en skyddslös målsägande som de har varit i numerärt överläge mot, någon eller några av de tilltalade har varit maskerade och burit på knivar samt har delar av gärningen filmats. Misshandeln har därutöver varit påtagligt integritetskränkande eftersom målsäganden har tvingats att göra situps eller liknande, tvingats ta av sig till underkläder och lägga sig på marken samt tvingats att pussa de tilltalades skor.
Citera
2024-07-29, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Det jag fått med mig så ja det skall vara en närstående till MGM2.

MGM2 var först anhållen i sin frånvaro, efter hon blev gripen så hölls det även förhör med MGM3 som misstänks nu för grovt skyddande av brottsling.

( Med dåligt minne tyvärr så kommer jag ej ihåg vart jag läste just den artikeln där det uppgavs att det var en närstående till MGM2, finner jag artikeln så delar jag den här )
Här är artikeln.
- Enligt uppgifter till Expressen rör det sig om en närstående till en av flickorna.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/15-aring-begars-haktad/
Citera
2024-07-29, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Här är artikeln.
- Enligt uppgifter till Expressen rör det sig om en närstående till en av flickorna.

Kanon!
Men då kan det väl syftas på närstående till såväl 13åringen som 15åringen? Förutsatt att Expressen har rätt.
Citera
2024-07-29, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Här är artikeln.

Tack, den va det nog.
Sen blev det uteslutningsmetoden att det rörde sig om närstående till MGM2, kan iof vara till MGM1 också men tippar på 2:an.

Återstå att se när åtal väcks
Citera
2024-07-29, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tack, den va det nog.
Sen blev det uteslutningsmetoden att det rörde sig om närstående till MGM2, kan iof vara till MGM1 också men tippar på 2:an.

Återstå att se när åtal väcks
Du beskrev det bra att MGM3 kom in senare i bilden efter att MGM2
varit anhållen. Så mycket tyder väl på 2:an. Kolla gärna dagboksbladet så stämmer ju den uppgiften i alla fall. Men säker kan man ju inte vara.
Citera
2024-07-29, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är det sekretess i dagboksbladet?

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hade den 3e varit 15 eller äldre hade väll inte denna blivit sekretess i dagboksbladet?

Skulle kunna vara sekretess för att inte röja den underårigas identitet. Om det är hennes pappa tänker jag. Skulle kunna förklara hur de lyckats dumpa henne på platsen (med bil?). Gissar bara.
Citera
2024-07-29, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hade den 3e varit 15 eller äldre hade väll inte denna blivit sekretess i dagboksbladet?
Alltid sekretess i dagboksbladet fram tills det lämnas in en häktningsframställan, först då blir det offentligt.

Är du ej häktad under tiden förundersökningen pågår är det sekretess fram tills åtal väcks.
Citera
2024-07-29, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaL
Skulle kunna vara sekretess för att inte röja den underårigas identitet. Om det är hennes pappa tänker jag. Skulle kunna förklara hur de lyckats dumpa henne på platsen (med bil?). Gissar bara.

Fast då hade det väl varit andra brottsrubruceringar än skyddande?
Citera
2024-07-29, 06:47
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Exakt! Så överjävligt!! Hon verkar dessutom helt obrydd över att hon faktiskt hade kunnat rädda Es liv! Ingen vidare ångest där!

Visst att i deras värld är det inga konstigheter att goa nån som får lite stryk! Händer ju hela tiden med bråk. Frågan är om hon hade stoppat det om hon visste att dom skulle döda henne… man hoppas ju det… att hon då hade valt att ”lägga sig i”! En läxa att lära till andra ungdomar som får reda på att nån ska luras ut o få stryk! Att det kan gå riktigt illa!
Exakt vad betyder uttrycket att goa någon?
Citera
2024-07-29, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Exakt vad betyder uttrycket att goa någon?

"Ordet kommer från Engelskan "Go" som betyder "kör/anfall". Tex en person som berättar för utförarna av ett mord var offret befinner sig eller en som kan se till att offret befinner sig på en viss bestämd plats som goaren sedan meddelar utförarna av mordet."

Så att lura någon i en fälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in