2024-07-28, 23:10
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Warrn Buffet säger själv att det bästa du kan investera i är en indexfond som följer S&P 500.
Ja för de allra flesta är det så eftersom att de allra flesta inte har tid och/eller förmåga att sätta sig in i allt vad det innebär. Det är dock ovidkommande eftersom att du påstod att man inte kan slå index vilket man såklart kan om man har koll på vad man ska köpa och när man ska köpa osv.
Citera
2024-07-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja för de allra flesta är det så eftersom att de allra flesta inte har tid och/eller förmåga att sätta sig in i allt vad det innebär. Det är dock ovidkommande eftersom att du påstod att man inte kan slå index vilket man såklart kan om man har koll på vad man ska köpa och när man ska köpa osv.

Nej han rekommenderar det till alla, inte bara amatörer. Hade experter kunnat prestera bättre skulle de kunna förvalta fonder som går bättre än index men det kan de inte utan tur och därmed bara tillfälligt.
Citera
2024-07-28, 23:12
Medlem
Fittfittas avatar
Jag skulle också rekommendera indexfonder om man inte är intresserad eller insatt. Det var just vad Buffet menade när han sa detta också.
Citera
2024-07-28, 23:12
Medlem
Citat:
Så förvånad jag blir att du inte vågade göra detta!
Följ Bolmesons råd du. Vet inte vad det är för fel på såna som du. Bara för att man själv är oduglig behöver inte alla andra vara det.
Om det är nåt man inte begriper nånting om är det väl bättre att inte yttra sig eller att försöka lära sig.
Citera
2024-07-28, 23:13
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Nej han rekommenderar det till alla, inte bara amatörer. Hade experter kunnat prestera bättre skulle de kunna förvalta fonder som går bättre än index men det kan de inte.
Så de personerna jag räknade upp (för att bara nämna några) finns inte utan är bara påhittade eller? Ja eller nej.
Citera
2024-07-28, 23:13
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Följ Bolmesons råd du. Vet inte vad det är för fel på såna som du. Bara för att man själv är oduglig behöver inte alla andra vara det.
Om det är nåt man inte begriper nånting om är det väl bättre att inte yttra sig eller att försöka lära sig.
Jag tror det handlar om avund.
Citera
2024-07-28, 23:14
Medlem
Citat:

Jag skiter i Jan men ingen skrävlare som hävdar att de kan slå index vågar redovisa sina affärer, du är inget undantag där.
Citera
2024-07-28, 23:16
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Jag skiter i Jan men ingen skrävlare som hävdar att de kan slå index vågar redovisa sina affärer, du är inget undantag där.
Det är jättelätt att kolla upp mängder med människor som har slagit index i decennier. Varför ljuger du hela tiden? Märkligt.
Citera
2024-07-28, 23:16
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur jävla dum är man på en skala om man köper en investering i nyplanterad skog, dvs plantor och tror att denna investering skall ge årlig avkastning som betalas ut och den avkastningen skall vara högre än börsens?
Är det folk som aldrig satt sin fot en skog eller använt 5 min. till att fundera över varifrån avkastningen skall komma ifrån?

Citat:
Så förvånad jag blir att du inte vågade göra detta!
Ska vi göra ett test under 10 års tid? För tur en gång kan alla ha...

Rimligt sätt att argumentera. Vi här påstår inte att vi är proffs. Det handlar om att det GÅR för vissa.
Citera
2024-07-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det är jättelätt att kolla upp mängder med människor som har slagit index i decennier. Varför ljuger du hela tiden? Märkligt.

Du fattar inte vad påståendet är ens, så lite förstår du.
Om vi tar ett enskilt år ska nästan 50% slå index på ren tur, rent matematiskt.
Däremot ska andelen som gör det bli lägre och lägre med tiden om det sker på ren tur och exakt det kan vi se sker i verkligheten.
Citera
2024-07-28, 23:26
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Du fattar inte vad påståendet är ens, så lite förstår du.
Om vi tar ett enskilt år ska nästan 50% slå index på ren tur, rent matematiskt.
Däremot ska andelen som gör det bli lägre och lägre med tiden om det sker på ren tur och exakt det kan vi se sker i verkligheten.
Man måste inte vinna varje år för att slå index i längden ...
Citera
2024-07-28, 23:28
Medlem
Citat:
Då får du fullt upp.
Fast ännu värre för mig, jag kommer många gånger inte ens hinna skriva vad jag köpt innan jag redan sålt igen.
Snabba affärer med stora hävstänger när det rör sig stadigt åt samma håll.
Snabbt in snabbt ut och vänta på nästa läge.
Mellan tre och tio produkter samtidigt.
Starta en tråd och skriv dagligen. Vågar du inte? Är du feg?

Vi måste ju ha massor att lära av dig. Vad har du att förlora om du talar sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in