2024-07-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Det är inga fel på indexfonder, själv äger man en global och en Sverige fond i ca 8 år och det har bara gått plus utan att jag har gjort ett skit. Alla har inte tid, ork eller intresse för aktier.
Problemet med Jan Bolmeson är väl inte direkt att han förespråkar indexfonder utan art han har varit inblandat i diverse skumraskaffärer.
Citera
2024-07-28, 19:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Problemet med Jan Bolmeson är väl inte direkt att han förespråkar indexfonder utan art han har varit inblandat i diverse skumraskaffärer.

Lite komiskt faktiskt att han sitter och skriver och spelar in "avsnitt" dag ut och dag in om indexfonder samtidigt som att han byggt upp sin förmögenhet via olika skumraskaffärer. Och att han ändå får så många naiva och trogna följare i sina klor. Lite som om en gängkriminell sitter hela dagarna och bloggar om att man kan spara pengar genom att diska och återanvända plastpåsar, och liknande trivialiteter.
Senast redigerad av fakbab 2024-07-28 kl. 19:19.
Citera
2024-07-28, 19:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, nu blev jag ju nästan kallad sektmedlem direkt, ekonomiskt idiot och indelad i något sorts "ni". Jag vet vad ett pyramidspel är och med högsta sannolikt är även Better Globe ett sådant.

Sen upprepar jag inte ett skit från Bolmesson utan från mitt eget minne.

Missade du att läsa det andra jag skrev i inlägget eller?

Klipper in resten här så du kan läsa igen:
"Snarare att det är hög risk och i det närmaste skulle ses som välgörenhet. Sen om välgörenheten var hjälp till självhjälp åt negrer eller om välgörenheten gick till JB och diverse andra är väl en annan femma.

Mycket pekar på någon form av oegentlighet men då ett väldigt utstuderat sådant med plantager och besök av ministrar i Kenya och dyl.

Hoppas det är få personer som har investerat några större summor."

Jag skriver ju för bövelen att det är JB & co som fått del av välgörenheten främst. I övrigt håller jag med om det mesta du skrev, bortsett från att jag får en massa anklagelser kastade emot mig.
Hur jävla dum är man på en skala om man köper en investering i nyplanterad skog, dvs plantor och tror att denna investering skall ge årlig avkastning som betalas ut och den avkastningen skall vara högre än börsens?
Är det folk som aldrig satt sin fot en skog eller använt 5 min. till att fundera över varifrån avkastningen skall komma ifrån?
Citera
2024-07-28, 19:30
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du kan köpa en lott och vinna storvinsten också men det betyder inte att man kan göra det utan ren tur eller att man kan upprepa det baserat på sin skicklighet.
Många människor som lever upprepande på ren tur isåfall
Citera
2024-07-28, 20:21
Medlem
Kommer EBM dras in i denna historia, månntro? Känns ändå som att det finns ett omfattande underlag av lurade investerare.
Senast redigerad av misteromex 2024-07-28 kl. 20:23.
Citera
2024-07-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur jävla dum är man på en skala om man köper en investering i nyplanterad skog, dvs plantor och tror att denna investering skall ge årlig avkastning som betalas ut och den avkastningen skall vara högre än börsens?
Är det folk som aldrig satt sin fot en skog eller använt 5 min. till att fundera över varifrån avkastningen skall komma ifrån?

Nja, du kan inte jämföra nån sketen svensk tallskog med ett plantage i Afrika. Du drar in kulor, men inte så här mycket. Klart de har kortare omloppstider och längre växtsäsong, är det bördigt växer det som tusan. Men BGs plantager är ju i halvöknen och om det är så bördigt där det vette fan....

Att avkastningen var så hög föklarade BG med att det var fortfarande lägre än vad räntan på lån är i Kenya....

Kolla in deras hemsida den svarade på en hel del frågor som misstänksamma ställde.

Utstuderat.
Citera
2024-07-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag ser att sekten skickat hit förstärkning. Det är lite väl långt draget att jämföra aktieköp med att köpa en lott. Det är precis den typen av överdriven argumentation som Bolmeson tar till, alltså rena halmgubbar. Klart att det går att slå börsen men några garantier finns inte. Däremot är det 100% garanterat att man INTE kan slå börsen med indexfonder, utöver om de släpar efter och inte följer sitt eget jämförelseindex och överträffar det den vägen.

Man måste inte vara med i sekten för att hålla med om detta, och du förklarar heller inte hur man kan överprestera utan tur.
Citera
2024-07-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Många människor som lever upprepande på ren tur isåfall

Man kan leva på investeringar utan att överprestera så din slutsats härleddes inte med logik.
Citera
2024-07-28, 22:46
Medlem
Citat:
Man måste inte vara med i sekten för att hålla med om detta, och du förklarar heller inte hur man kan överprestera utan tur.
Du är hjärntvättad, dags att erkänna det och börja tjäna pengar på riktigt.
Fattar väl alla som kan räkna lite att globala aktieindexfonder inte är det som avkastar bäst i världen.
Citera
2024-07-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Du är hjärntvättad, dags att erkänna det och börja tjäna pengar på riktigt.
Fattar väl alla som kan räkna lite att globala aktieindexfonder inte är det som avkastar bäst i världen.

Du kan börja med att redovisa varje gång du gör en affär så följer vi upp hur det går för dig.
Citera
2024-07-28, 23:06
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Du kan börja med att redovisa varje gång du gör en affär så följer vi upp hur det går för dig.
Så alla människor som kontinuerligt överpresterar index är bara påhitt då eller? Warren Buffet, Charlie Munger, Peter Lynch, Jim Simons, Stanley Druckmiller och tusentals andra är påhittade figurer likt påskharen eller?
Citera
2024-07-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Så alla människor som kontinuerligt överpresterar index är bara påhitt då eller? Warren Buffet, Charlie Munger, Peter Lynch, Jim Simons, Stanley Druckmiller och tusentals andra är påhittade figurer likt påskharen eller?

Warrn Buffet säger själv att det bästa du kan investera i är en indexfond som följer S&P 500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in