2024-07-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja, visst är det så. Men det tycker jag framgick tydligt.
Menar att det finns ingen trovärdighet i vad pappan säger när inte ”den andra sidan” har möjlighet att säga sitt.
Citera
2024-07-28, 20:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Vet inte om det är rätt att kalla henne gränslös? om hon har diagnoser som gör att hon har ett barns oförstånd så är det dem vuxna i hennes omgivning som har ansvaret.

Självklart. Det är inte A:s fel att hon är som hon är.

Den som är insatt i svår autism och IF känner säkert till en korrekt term för att beskriva hennes utagerande, eller om du gör?
Citera
2024-07-28, 20:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Menar att det finns ingen trovärdighet i vad pappan säger när inte ”den andra sidan” har möjlighet att säga sitt.

Ja, jag förstår. Men har fått klagomål på att sammanfattningarna jag lagt upp, för de som inte kan läsa de låsta artiklarna, saknar klara besked om vem pappa P är och vad han har sagt. Så jag ville vara tydlig.
Citera
2024-07-28, 20:52
Avslutad
Citat:
Det är inte rimligt att skattemedel ska användas till att skydda en hund (och katt, glöm inte den) från nån som absolut inte ska ha djur.

Vilken bemanning ska man ha åt den här gränslösa kvinnan?

Och vad kan man göra åt hennes gränslöshet?

Bra där att skattemedel inte ska gå åt till att skydda djur då de är placerade i sin tjänst hos personer.
Citera
2024-07-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Eftersom jag både dricker mjölk, äter kött och använder saker som testas på djur, så finns det absolut en kvot av acceptabel djurlidande mot minskad människolidande. Vill du ha en längre debatt om det, får du först läsa igenom de två tidigare inläggen jag gjort på frågan, så kan vi sedan fortsätta.

Sämsta argumentet jag läst någonsin.
Citera
2024-07-28, 20:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja, vet du ingenting om det? Tycker också det borde räcka med mamma och pappa 24/7 fram till flytten

Men pappan är ju fullt upptagen med alla typer av damage reduction som tänkas kan. Tar på krafterna.

Det blir väl mamman som får dra lasset, att ta hand om sin egen dotter ensam borde inte vara nåt problem.

Och hon får ju lön dessutom, eftersom hon är anställd som assistent. Det gick ju bra tidigare, när de reste bort morgonen efter att Essie "försvann".
Citera
2024-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Vars finns den informationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Mamma pappa 24/7 fungerar väl inte i typ 4 dagar. Men vem fasen får man in för typ ett pass??

Men nej, jag vet inget, men jag är nyfiken.

Det verkar ju funka nu bara med mamman, nu när dom är bortresta utan hund till och med
Citera
2024-07-28, 20:59
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Citerar delar av artikeln. Bra gjort av EP att våga ta tag i den heta potatisen.

– Alla godhjärtade människor som engagerar sig i det här blir så lurade, säger en före detta anställd.

De tidigare anställda som arbetat med att vårda A är flera. EP har talat med fem av dem.

Essie är assistanshund åt A.

Enligt de tidigare anställda bör A inte ha hund, bör inte ha något djur alls, eftersom hon på grund av sin funktionsnedsättning inte förstår hur man handhar djur.

PÖ, pappa till A som köpt in hunden, svarar:

– Det stämmer inte alls. Och om min dotter gör något fel är det personalens skyldighet att anmäla det och någon sådan anmälan finns inte.

Men – de personer EP talat med är eniga: Om någon stulit Essie har hunden det högst sannolikt bättre där hon är nu, menar de.

De berättar om en miljö där hunden misshandlas fysiskt och psykiskt, en miljö där de anställda förbjuds av familjen att skydda hunden då A inte förstår vad som är rätt och fel.

-----------

Flera uppgifter talar om hårdhänthet och avsaknad av sympati för hunden.

– Patrik har sagt att Essie är som vilket hjälpmedel som helst, som en rullstol, hon är så tränad att A ska kunna slå ihjäl henne.

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/nya-uppgifter-assistanshunden-essie-slagen-och-illa-behandlad-/r9w435oj
Här tycker jag det låter som att pappan inte visste att tjejen kunde ta ut sin ilska över hunden
"– Det stämmer inte alls. Och om min dotter gör något fel är det personalens skyldighet att anmäla det och någon sådan anmälan finns inte."

Dock säger pappan också
"en av de viktigaste uppgifterna assistenterna har är att ligga steget före och hjälpa till att ta undan "hunden" om "brukaren" är lite irriterad så att det ALDRIG går ut över "hunden", detta finns sedan länge i personalens instruktioner som assistenterna skall följa"
Så nu låter det som att pappan faktiskt visste att det fanns problem, men att han ansåg att det var assistenternas skyldighet att ansvara för att skydda hunden.
Och jag anser fortfarande att assistenterna var för få för att både kunna hantera brukaren och skydda hunden samtidigt. Det verkar inte ha varit en trygg och säker miljö för hunden.
Citera
2024-07-28, 20:59
Medlem
Citat:
Men pappan är ju fullt upptagen med alla typer av damage reduction som tänkas kan. Tar på krafterna.

Det blir väl mamman som får dra lasset, att ta hand om sin egen dotter ensam borde inte vara nåt problem.

Och hon får ju lön dessutom, eftersom hon är anställd som assistent. Det gick ju bra tidigare, när de reste bort morgonen efter att Essie "försvann".

Ja,, Det verkar ju funka nu bara med mamman, nu när dom är bortresta utan hund till och med
Citera
2024-07-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
En fråga - vad gäller om kriterierna från ADEu inte uppfylls? Om jag nu utgår från att seriösa uppfödare och instruktörer faktiskt är anslutna. Jag förstår att dessa är direktiv snarare än lagar. Men att en assistanshund ska kunna brukas som slagpåse utan konsekvenser känns absurt. Jag kan tycka att det bör finnas någon form av rapporteringskrav för dom som jobbar med föraren, således brukaren.
Tänker att det måste finnas ett avtal mellan ägaren (pappan) och Hundhjälpen. Att undanhålla information om miljön hunden hamnade i samt inte kunna leva upp till SBKs krav på assistanshundägarskapet medför att det är ett avtalsbrott. Om hunden nu lever kan Hundhjälpen riva avtalet.
Citera
2024-07-28, 21:01
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Här tycker jag det låter som att pappan inte visste att tjejen kunde ta ut sin ilska över hunden
"– Det stämmer inte alls. Och om min dotter gör något fel är det personalens skyldighet att anmäla det och någon sådan anmälan finns inte."

Dock säger pappan också
"en av de viktigaste uppgifterna assistenterna har är att ligga steget före och hjälpa till att ta undan "hunden" om "brukaren" är lite irriterad så att det ALDRIG går ut över "hunden", detta finns sedan länge i personalens instruktioner som assistenterna skall följa"
Så nu låter det som att pappan faktiskt visste att det fanns problem, men att han ansåg att det var assistenternas skyldighet att ansvara för att skydda hunden.
Och jag anser fortfarande att assistenterna var för få för att både kunna hantera brukaren och skydda hunden samtidigt. Det verkar inte ha varit en trygg och säker miljö för hunden.
En psykisk ohälsa hund ska klienten klara av på egen hand utan hjälp. Det är ett av kriterierna där Essie och A utbildade sig...
Citera
2024-07-28, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
En psykisk ohälsa hund ska klienten klara av på egen hand utan hjälp. Det är ett av kriterierna där Essie och A utbildade sig...

Förstår inte hur Amanda med sin intellektuella nivå kunde klara av den utbildningen. Känns som det är något lurt här.
Senast redigerad av Pecka- 2024-07-28 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in