2024-07-12, 08:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nu är detta en 20-25 år sedan, men jag minns tydligt att jag har sett en dokumentär där det sas att det är 3 ggr vanligare att bötfällas för att köra långsamt i USA än i Sverige.
Man vad säger det i siffror? Hur många bötfälls per år i Sverige för att de kör får långsamt? Det lär vara försvinnande få så att det eventuellt skulle vara tre gånger så vanligt i USA säger inte så mycket.
Citera
2024-07-12, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Kan det vara så efterblivet att körskolorna lär ut det?
trafiklärare är ofta efterblivna och kör egna hitte-på-grejer, så det skulle inte förvåna mig, men tur att det inte är de som utfärdar körkort sen, utan myndighetspersonal med koll på reglerna.
Citera
2024-07-12, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ska man köra 10 mil och kör i 100, så är man framme på 60 minuter. Kör man i 90 är man framme på 70 minuter. Kör man i 160 är man framme på 37½ minut. Kör man i 200 är man framme på en halvtimme.
knappast att det är så linjärt. det är bara rent teoretiskt. kör du i 200 på en skogsväg så kommer du aldrig fram till destinationen utan hamnar på bårhuset istället.
Citera
2024-07-12, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
knappast att det är så linjärt. det är bara rent teoretiskt. kör du i 200 på en skogsväg så kommer du aldrig fram till destinationen utan hamnar på bårhuset istället.

Jag talar förstås om motorvägar...
Citera
2024-07-12, 14:24
Medlem
Masingas avatar
Citat:
trafiklärare är ofta efterblivna och kör egna hitte-på-grejer, så det skulle inte förvåna mig, men tur att det inte är de som utfärdar körkort sen, utan myndighetspersonal med koll på reglerna.
Nu va det en jäkla massa år sedan jag tog körkortet. Är vänstersväng i en rondell för att se om eleven blinkar eller ej ett moment i uppkörningen?
Citera
2024-07-12, 14:50
Avslutad
Citat:
Nu va det en jäkla massa år sedan jag tog körkortet. Är vänstersväng i en rondell för att se om eleven blinkar eller ej ett moment i uppkörningen?
för det krävs att det först finns en vänstersväng i en rondell vilket det inte gör. fanns endast högeravfarter 1990 när jag tog lappen och så även idag. Inget har ändrats på alla dessa år. Ingen högerblink ut, så blir du kuggad. Varför skulle man blinka vänster när man fortsätter längs en fil? Ingenting som nån körkortsförättare/förarprövare bryr sig om, snarare tvärtom då det signalerar att man inte fattar vad en CPL är för nåt , eller förstår skillnaden mot en vägkorsning.
Citera
2024-07-12, 14:55
Medlem
Masingas avatar
Citat:
för det krävs att det först finns en vänstersväng i en rondell vilket det inte gör. fanns endast högeravfarter 1990 när jag tog lappen och så även idag. Inget har ändrats på alla dessa år. Ingen högerblink ut, så blir du kuggad. Varför skulle man blinka vänster när man fortsätter längs en fil? Ingenting som nån körkortsförättare/förarprövare bryr sig om, snarare tvärtom då det signalerar att man inte fattar vad en CPL är för nåt , eller förstår skillnaden mot en vägkorsning.
Jag menade att tex om man kommer till en rondell och ska ut i tredje eller fjärde avfarten, inte vänstersväng som jag skrev tidigare. My bad.
Citera
2024-07-12, 15:28
Avslutad
Citat:
Jag menade att tex om man kommer till en rondell och ska ut i tredje eller fjärde avfarten, inte vänstersväng som jag skrev tidigare. My bad.
nä, man ska inte blinka vänster där, du kör ju motsols - inte vänster, och in på en enkelriktad väg. Finns ingen anledning att signalera att man ska köra där, för det ser alla redan. Finns ju bara ett håll att åka åt. Blinkers/körriktningsvisare använder man när man viker av från körfältet åt nåt håll.
Citera
2024-07-12, 15:37
Medlem
Masingas avatar
Citat:
nä, man ska inte blinka vänster där, du kör ju motsols - inte vänster, och in på en enkelriktad väg. Finns ingen anledning att signalera att man ska köra där, för det ser alla redan. Finns ju bara ett håll att åka åt. Blinkers/körriktningsvisare använder man när man viker av från körfältet åt nåt håll.
Jag blinkar aldrig vänster om jag ska ut på tredje eller fjärde. Blir mest fundersam vart alla puckon lärt sig att blinkar vänster hela vägen fram till att de ska ut för att då blinka höger när de ska ur rondellen.
Citera
2024-07-12, 15:41
Avslutad
Citat:
Jag blinkar aldrig vänster om jag ska ut på tredje eller fjärde. Blir mest fundersam vart alla puckon lärt sig att blinkar vänster hela vägen fram till att de ska ut för att då blinka höger när de ska ur rondellen.
ja, det är pga trafiklärare som hittar på egna saker och lär ut, och som inte är förankrade i trafikreglerna. Det är så urbota korkat, men jag har gett upp hoppet. Det kommer aldrig bli ordning och reda i rondellerna pga detta, men inga myndigheter gör nåt åt det.
Citera
2024-07-12, 20:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
Mest irriterade är dessa som ska byta fil trots att det inte finns plats och hastigheten är hög. Var själv med om det senast på en 120-väg där jag låg i vänsterfilen, hade en bil som låg i jämnhöjd i högerfilen (typ en halv billängd framför mig) och sedan en annan bil som låg två billängder framför i högerfilen. Visst ska nissen i bilen till höger svänga över i vänsterfilen och i princip preja mig (fick bromsa in kraftigt) för att komma 20 sekunder snabbare till nästa avfart där han svängde av. Själv låg jag för omkörning i omkring 130 km/h.

Citat:
Kan det vara så efterblivet att körskolorna lär ut det?

Citat:
Ah my bad, jag trodde vi va inne på "blinka vänster i rondell".

Kvalitén på körskolor varierar tyvärr en hel del. Min körskolelärare förklarade det dock rätt enkelt - se en cirkulationsplats som en oändlig väg där du bara kan svänga av åt höger. Om man tänker så säger det sig själv hur man ska blinka (filbyte undantaget givetvis). Tror en del av "förvirringen" kan ligga i att när cirkulationsplatser blev populära så gick vissa väghållare ut med andra rekommendationer än vad myndigheten gjorde.
Citera
2024-07-28, 20:11
Medlem
Tvärtom fyller det i mindre rondeller en bra och tydlig funktion att blinka vänster för att indikera att man inte (som de flesta) ska åka rakt fram utan in på en mindre väg till vänster som kanske bara max en av tio bilar ska in på. Då får övriga den informationen tidigt istället först när de ser att jag inte vlinkar höger ut i rondellen rakt fram. Att många är efterblivna och inte förstår nyttan är en helt annan fråga.
Senast redigerad av KR12345 2024-07-28 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in