2024-07-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag föreställer mig att ukrainska agenter har tillgång till lastbilar och garage/mindre verkstad i ryska större städer. Men det är bara min gissning.

Ja, det skulle inte förvåna mig. De har ju förband som åker runt inne i ryssland för att avrätta ledande personer inom militären. Så att dessa eller liknande grupper som utför sabotage och skickar drönare skulle inte förvåna mig. (De har själva sagt att de har dessa förband så det är ingen rysk propaganda)
Citera
2024-07-28, 19:12
Medlem
raskenss avatar
Ryska soldaters vattenranson är nu 1 liter om dan. Kompletterar dom det med vodka sen?

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1817577533128536451
Citera
2024-07-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Nej, det är tvärtom. Det är Ukraina som behöver "ta tillbaka sitt land". Ryssland håller redan de områden man behöver med pro-ryskt stöd. I det här läget håller man en stark defensiv och låter Ukraina vara de som tar initiativet. Ser man svagheter i deras försvar så är det klart att man rycker framåt. Annars låtar man dem fortsätta offra stödet från väst utan någon som helst vinst. Vad hände med sommaroffensiven 2023? Håller den på ännu?

Ukraina kan vänta tills rysslands ekonomiska kollaps händer. Då blir det en barnlek att ta tillbaka områdena. Varför offra mannar på något bara för synsskull?
Det pro-ryska stödet mer eller mindre evaporerade efter invasionen.
Vad hände med 3dagars SMO? Vad hände med vinteroffensiven 2022/2023 och vad hände med Kherson offensiven i år? Ryssland är ett skämt som tappat mark sedan starten av invasionen. Nu verkar Ukraina mest jobba på utnötningskrig och stoppa ryssen där man måste och finns det en lucka så tar man tillbaka land, men det är inte så att de offrar tusentals mannar på att ta tillbaka några åkrar som ryssen offrat tusentals mannar på att försöka ta.
Citera
2024-07-28, 19:14
Medlem
Jack.Elams avatar
Eventuellt det kan finnas en Ukrainsk koppling till dom Ryska soldaterna som dog i Mali. (Instruktörer på plats)

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3kyeaa3jrbf2c
Citat:
The Russians have already found a Ukrainian trace in Mali
Citera
2024-07-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hahaha, tick-tack för Ukraina och västvärlden då. Vinner Trump valet så försvinner allt stöd från USA. Det om något är väl en klocka som tickar.

Är det inte pinsamt att ni ryssar först sitter och fördömmer USA och nu hoppas på att USA sska rädda er?
Om USA drar in sitt stöd så finns fortfarande Europa kvar samt några andra länder till bla Sydkorea, du vet landet ni retade upp genom att ingå en militärallians med nordkorea?
Citera
2024-07-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ukraina gör allt för att dra in nato in i kriget genom att attackera så nära Finland, och ingen bryr sig om det ens

På vilket sätt skulle det dra in NATO menar du?
Citera
2024-07-28, 19:25
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Väldigt glädjande att Wagner dödas, utan tvekan finns det negrer som är goda. Nu hoppas jag att negrerna straffar dom tillfångatagna, till och med döden skall vara bättre än NEGRERNAS bestraffningsmetoder.

Vad gäller attacken uppe vid Murmansk så är det inte troligt alls att ukrainska drönare når så långt, det är ju knappt stora passagerarflygplan klarar denna sträcka.

Här kan finnas 3 teorier.

1) Ukraina har fått plats i Baltikum att sända drönarna från.

2) Man avlossar drönarna från fartyg i östra Östersjön.

3) Man har hjälp av okända grupper inom Bögryssland.

Jag tror på teori nr 2)
Teori 3) är minst troligt, ty det stora bögupproret sker nog inte förrän år 2026 tyvärr.
Och flyger oupptäckta över Finland? Eller möjligen över S:t Petersburg? Och detta utan att vare sig ryssar eller Nato skulle se en skymt av dem? I beg to differ.
Det enda realistiska som jag ser det är, antingen har Ukraina byggt/skaffat drönare med mycket utökad räckvidd, eller så har man på något vis lyckats smuggla in dem i Ryssland ( jag tittar på dig Kazakstan) och avfyrat dem från lämplig plats långt upp i norr. Fortfarande är det riktigt märkliga dock att de har kunnat komma till Kolahalvön utan att ryssarna tydligen har upptäckt dem, och där tror jag att vi har förklaringen till att ryssarna inte härjar och bråkar. De skäms för att ha ertappats med brallorna vid fotknölarna.
Citera
2024-07-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryska soldaters vattenranson är nu 1 liter om dan. Kompletterar dom det med vodka sen?

Inte så dålig gissning som det låter.
När jag jobbade i Ryssland var det inte ovanligt att man drack vodka till maten (i de klassiska 20cl glasen) då vattnet ofta var otjänligt. Även barn i tioårsåldern får vodka till maten.

Det är inte så konstigt att Ryssland ser ut som det gör.
Citera
2024-07-28, 19:33
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Hoppas dom pissar varandra i mun för att släcka törsten dessa vidriga orcher
Citera
2024-07-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
På många håll är vattenbristen så stor att de ryska soldaterna inte ens får 10% av dagsbehovet.

Russian forces in southern Ukraine appear to be experiencing an increasingly desperate shortage of water. Water rations for all personnel – from soldiers in the trenches to fighter pilots –*are now limited to only 1 l (36 oz) per day, as little as 8% of what they need

Läs mer i länken där även ryska bloggare citeras som vittnar om den katastrofala situationen:
https://x.com/chriso_wiki/status/1817577533128536451?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Spontant känns det som att Ukraina borde slå hårdare mot vattenförsörjningen. Om de lyckas sabotera den lilla vattenförsörjningen som finns kvar så blir det torrt för ryssen.
Senast redigerad av Chillgren 2024-07-28 kl. 19:40.
Citera
2024-07-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Och flyger oupptäckta över Finland? Eller möjligen över S:t Petersburg? Och detta utan att vare sig ryssar eller Nato skulle se en skymt av dem? I beg to differ.
Det enda realistiska som jag ser det är, antingen har Ukraina byggt/skaffat drönare med mycket utökad räckvidd, eller så har man på något vis lyckats smuggla in dem i Ryssland ( jag tittar på dig Kazakstan) och avfyrat dem från lämplig plats långt upp i norr. Fortfarande är det riktigt märkliga dock att de har kunnat komma till Kolahalvön utan att ryssarna tydligen har upptäckt dem, och där tror jag att vi har förklaringen till att ryssarna inte härjar och bråkar. De skäms för att ha ertappats med brallorna vid fotknölarna.

Du är på rätt väg men tänk större.
Ledtråd:

https://www.nyteknik.se/farkost/deras-dronare-ska-kapa-priset-pa-flygtransporter-med-70-procent/4200949

Ryssarna har stora problem på många områden. Detta är ett av dom.
Citera
2024-07-28, 19:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Väldigt glädjande att Wagner dödas, utan tvekan finns det negrer som är goda. Nu hoppas jag att negrerna straffar dom tillfångatagna, till och med döden skall vara bättre än NEGRERNAS bestraffningsmetoder.

Vad gäller attacken uppe vid Murmansk så är det inte troligt alls att ukrainska drönare når så långt, det är ju knappt stora passagerarflygplan klarar denna sträcka.

Här kan finnas 3 teorier.

1) Ukraina har fått plats i Baltikum att sända drönarna från.

2) Man avlossar drönarna från fartyg i östra Östersjön.

3) Man har hjälp av okända grupper inom Bögryssland.

Jag tror på teori nr 2)
Teori 3) är minst troligt, ty det stora bögupproret sker nog inte förrän år 2026 tyvärr.

Teori 4. Det finns obevakade gränsövergångar i norr. Kanske har man åkt med en skåpbil lastat med en drönare och nära flygplatsen på en skogsbilväg avfyrat drönaren och styrt den med Starlink.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in