2024-07-28, 16:27
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nu är tråden på RT öppnad igen av JB.

Nu blir väl jag anklagad för att vara sektmedlem men: Jag har läst bloggen av och till och kan aldrig minnas att JB har garanterat någon avkastning och sagt att det skulle vara riskfritt. Snarare att det är hög risk och i det närmaste skulle ses som välgörenhet. Sen om välgörenheten var hjälp till självhjälp åt negrer eller om välgörenheten gick till JB och diverse andra är väl en annan femma.

Mycket pekar på någon form av oegentlighet men då ett väldigt utstuderat sådant med plantager och besök av ministrar i Kenya och dyl.

Hoppas det är få personer som har investerat några större summor.

Är du ur fas? Tråden om Bette Globe är stängd i RT-forumet. Så att sektmedlemmarna kan prata ostört om indexfonderna igen. Men tro inte att det är slut här, det kommer att grävas vidare tills all skit kommer fram till ytan.
Senast redigerad av fakbab 2024-07-28 kl. 16:30.
Citera
2024-07-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Är du ur fas? Tråden om Bette Globe är stängd i RT-forumet. Så att sektmedlemmarna kan prata ostört om indexfonderna igen.
Jag trodde det gällde ett kommentarsfält under hans svar på det som senast kom upp till ytan. Så jag är väldigt ur fas.
Citera
2024-07-28, 16:51
Medlem
Kolonns avatar
Citat från en av deras sektmedlemmar på forumet:

Citat:
Alla investeringar kan gå åt olika håll. Man slickar såren, lär sig något nytt och gör annorlunda i framtiden.

Eftersom JB har ändrat bana i livet så betyder det ingenting längre att han begick ekonomiska brott tidigare...

Huvudpersonen är ångerfull
Citat:
Och som jag skrivit ovan flera gånger; idag hade jag inte gjort ett sådant samarbete. Dock, svårt att göra det som hände före 2019 ogjort. Idag, 2024, och framgent kan jag bara försöka bidra till att de som - likt mig - valde att flytta från Better Globe får ut ett så stort värde som möjligt eftersom vi sitter i samma båt.

Men skitsamma att det har begåtts ett brott.
Senast redigerad av Kolonn 2024-07-28 kl. 16:57.
Citera
2024-07-28, 17:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Citat från en av deras sektmedlemmar på forumet:

Eftersom JB har ändrat bana i livet så betyder det ingenting längre att han begick ekonomiska brott tidigare...

Huvudpersonen är ångerfull

Men skitsamma att det har begåtts ett brott.

Och inte sitter man i samma båt. Bolmeson sägs ha träd för 100 miljoner och har dragit in åtskilliga miljoner redan från pyramidspelet även om alla träd käkas upp av mahognybarkborrar. Hans båt är en supertanker medan stackarna han lurat på Better Globe har halvruttna ekor med inget värde alls.
Citera
2024-07-28, 17:28
Medlem
Det är inga fel på indexfonder, själv äger man en global och en Sverige fond i ca 8 år och det har bara gått plus utan att jag har gjort ett skit. Alla har inte tid, ork eller intresse för aktier.
Citera
2024-07-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ett exempel. Många som äger Nvidia... Avkastning 2900 procent på de fem senaste åren. Vad dom inte förstår är att man kan ta ut alla pengar från börsen efter en sådan utveckling. Och det kommer ta en livstid för indexfonderna att komma i kapp.

NVIDIAs aktie kan röra sig i sidled det kommande decenniet men försprånget är fortfarande enormt mot indexfonderna.

Jag tror inte du fattar kingen, indexfonder är långsiktigt tryggt sparande ingen sa man ska bli rik på en vecka.
Citera
2024-07-28, 17:59
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Jag tror inte du fattar kingen, indexfonder är långsiktigt tryggt sparande ingen sa man ska bli rik på en vecka.
Jag tror inte du heller fattar kingen. Har aldrig nämnt att indexfonder är dåligt. Det dåliga är att fara med osanningar som att man inte kan slå index.
Citera
2024-07-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ett exempel. Många som äger Nvidia... Avkastning 2900 procent på de fem senaste åren. Vad dom inte förstår är att man kan ta ut alla pengar från börsen efter en sådan utveckling. Och det kommer ta en livstid för indexfonderna att komma i kapp.

NVIDIAs aktie kan röra sig i sidled det kommande decenniet men försprånget är fortfarande enormt mot indexfonderna.

Du kan köpa en lott och vinna storvinsten också men det betyder inte att man kan göra det utan ren tur eller att man kan upprepa det baserat på sin skicklighet.
Citera
2024-07-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du kan köpa en lott och vinna storvinsten också men det betyder inte att man kan göra det utan ren tur eller att man kan upprepa det baserat på sin skicklighet.

Förklara inte till de, de inte lönt.
Citera
2024-07-28, 18:58
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier

Jag ser att sekten skickat hit förstärkning. Det är lite väl långt draget att jämföra aktieköp med att köpa en lott. Det är precis den typen av överdriven argumentation som Bolmeson tar till, alltså rena halmgubbar. Klart att det går att slå börsen men några garantier finns inte. Däremot är det 100% garanterat att man INTE kan slå börsen med indexfonder, utöver om de släpar efter och inte följer sitt eget jämförelseindex och överträffar det den vägen.
Citera
2024-07-28, 19:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Lennart Göthe erkände på Facebook att den avkastning som folk får efter att ha betalat in pengar till Better Globe kommer från de pengar senare deltagare betalar in. DETTA ÄR SJÄLVA DEFINITIONEN AV ETT PYRAMIDSPEL.

NEJ, DETTA ÄR SJÄLVA DEFINITIONEN AV ETT PONZIBEDRÄGERI

Better Globe skulle jag säga är både ett ponzibedrägeri och ett pyramidspel, så Bolmeson, Göthe, Magnusson och gänget har lyckats plocka det värsta av två världar.

Från Wikipedia:

Citat:
Ponzibedrägeri (engelska: Ponzi scheme) är en form av investeringsbedrägeri som attraherar investerare genom att utlova hög avkastning, men som istället för att generera verklig avkastning på insatt kapital använder detta till utbetalningar och för att hålla bedrägeriet igång.

Ytligt sett kan ett Ponzibedrägeri tyckas vara ett slags pyramidspel, men det finns skillnader. I ett pyramidspel är varje deltagare beroende av att själv rekrytera nya deltagare vilket är mer eller mindre uttalat, men i ett Ponzibedrägeri erbjuds deltagarna avkastning utan några rekryteringskrav. Ett pyramidspel växer snabbt i omfattning och det är de som anslutit sig sist som blir de största förlorarna medan de tidigaste investerarna blir säkrare och säkrare. Ett Ponzibedrägeri - där Bernard Madoff är det värsta förverkligade fallet - kan växa i omfattning under lång tid och endast de som dragit sig ur och realiserat sin vinst före kollapsen kan undgå att bli förlorare. Möjligen kan pyramidspel betraktas som en form av Ponzibedrägeri, beroende på deltagarnas grad av delaktighet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ponzibedr%C3%A4geri
Citera
2024-07-28, 19:08
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
NEJ, DETTA ÄR SJÄLVA DEFINITIONEN AV ETT PONZIBEDRÄGERI

Better Globe skulle jag säga är både ett ponzibedrägeri och ett pyramidspel, så Bolmeson, Göthe, Magnusson och gänget har lyckats plocka det värsta av två världar.

Från Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ponzibedr%C3%A4geri

Jag tycker inte att man behöver haka upp sig på om det är pyramid, ponzi, MLM, eller något slags hybrid. Vi kan kalla det svinaktiga affärsmetoder istället för att förenkla diskussionen. Ja kanske rent av bondfångeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in