2024-07-28, 12:12
Medlem
jagfunderars avatar
Hej.

Köpte mig 24stk CELSIUS (får dem för ett bra pris, 14,49kr styck) — och till min förvåning så står det inte 200mg koffein på framsidan av burken längre. Det står att det innehåller koffein, men inte hur mycket.

Någon mer som märkt av det här?
Har de minskat mängden, eller är det något annat?

I ett annat nordiskt land får inte energidryck med över 105mg koffein säljas. Nocco har t.ex. 180mg printat på burken. I det landet står det 105mg, och det går ej att hitta mer koffein än så, i dryck.

Undanbedes: ”ta koffeinpiller/PWO istället”

Jag dricker energidryck under dagen och inte nödvändigtvis inför eller för träning.
Citera
2024-07-28, 12:13
Medlem
auruns avatar
Kolla under näringsinnehåll så står det garanterat.
Citera
2024-07-28, 12:16
Medlem
Det finns 12 varianter, alla innehåller inte koffein
Citera
2024-07-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den sorten ts köpte innehåller koffein. Men det står inte på burken hur mycket.
Citera
2024-07-28, 12:34
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Kolla under näringsinnehåll så står det garanterat.
Ja, det ska vara med där.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
På deras hemsida säger de att "En burk Celsius innehåller 200 mg koffein vilket motsvarar ca 2 koppar kaffe."

Man kan kanske anta att de har tagit bort det för att energidrycker med koffein som konsumeras av barn och ungdomar har fått uppmärksamhet i media, där det sägs att det kan skapa ett beroende, ångest och oro. Det påverkar även sömnen.
Citera
2024-07-28, 14:09
En del mår inte bra av kaffe och eller koffein. https://www.coffeeandscience.org/hea...and-metabolism
Citera
2024-07-28, 15:14
Medlem
Studsbolls avatar
Var har TS köpt dessa burkar? Låter osannolikt att de är svenska om de saknar denna information, den måste framgå, det är inte ett val tillverkaren har att inte uppge detta.
Citera
2024-07-28, 17:02
Medlem
Hände mig också för någon vecka sedan, minns inte vilket märke jag köpte men när jag letade på burken hittade jag heller inte koffeininnehållet nånstans. Var inte celsius dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in