2024-07-28, 16:20
Medlem
KrokodilenGenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trullebulle123
OM de lyckas så är det inte en retriver utan en dobberman/rottweiler/pitbull korsning och den hunden kommer försvara sig alla slag i veckan

På ett sätt hade den lösningen varit kanon, då flickan för första gången i livet får uppleva gränser... Eftersom föräldrarna verkar ha misslyckats med att sätta gränser och lära henne skillnad på rätt och fel.
Citera
2024-07-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Fast det var ju inte så du skrev? Du sa ordagrant att det var tungt för dig tycker det mer borde vara tungt för föredetta anställda att ha en galning som kommer och bevakar vart dom bor.

Okej, då erkänner jag gärna att du är bättre än mig på svenska. Bra för dig.

Du hade inget om trådens ämne istället att bidra med?
Citera
2024-07-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Från Blocket, en annons jag såg i samband med att Essie försvann. Den lades ut 11/7:

" Jag kommer under hösten att ha flera lämplighetstestade assistanshundar redo för utbildning.

Jag föder upp labradorer med syftet att utbilda dem och sälja dem som redo för Assistanshundsuppdrag. Mina hundar bor sitt första år hos fodervärdar som har i uppdrag att miljöträna och uppfostra valparna.

Hundarna genomför BPH och gör ett lämplighetstest för Svenska Brukshundklubben innan de sätts i utbildning för framtida arbete som assistanshundar.

Har du frågor och funderingar, och så klart ett behov av en assistanshund så kontakta mig

*(e-post borttagen av mig i citatet)*

*mmelie R*inson
Plats
Nynäshamn
Inlagd 11 juli 10:05 i Hund"
Att uppfödaren jobbar på sbk. Enligt ett tidigare inlägg så står det att denne slutade på sbk 2021.
Citera
2024-07-28, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead-66
Att uppfödaren jobbar på sbk. Enligt ett tidigare inlägg så står det att denne slutade på sbk 2021.

Jag har ingen aning var personen arbetar jag ville endast dela att E tycks aktiv.
Citera
2024-07-28, 16:28
Medlem
Citat:
Men... njae... Jag skriver samma till dig nu som jag skrivit tidigare till en annan person med liknande slutledningsförmåga och övertygelse att P därmed inte kan ha vetat var Essie är.

Hur många personer deltar inte i sökgrupper efter försvunna individer och sedan visar det sig att det är samma person som engagerar sig i letandet, som mördat den saknade?

Jag säger inte att PÖ dödat hunden för jag har trott från start att Essie blivit räddad, även om diskussioner med olika tänkbara förklaringar lyfts här, men vad jag menar här är att om han eventuellt utåt sett tycks ha letat efter hunden, så betyder eller bevisar det ingenting. Egentligen. Då väger det tyngre med fem vittnesmål att Essie blev slagen.

Jag tog upp den varianten inatt. Det kan absolut vara så att P letar aktivt fysiskt för att förvilla.
Men efter det fem vittnesmål som du nämner, så är jag lite inne på polisens tanke. Det verkar vara en konflikt.

Mitt intryck av P är inte detsamma som ni andra har. Jag ger inte så mycket för en smart man med massa baktankar. Jag ser mer en man som vill meddela att han är framgångsrik. En sådan person tror inte jag håller på med schackspel. Utan är mer direkt.
Så jag tror konflikten nått nivån av att hunden blir stulen. För hämnd eller av en eventuellt missriktad omtanke. Jag tror också att hunden lever, för tjuven är inte en psyksjuk som vill döda den.
Citera
2024-07-28, 16:30
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning var personen arbetar jag ville endast dela att E tycks aktiv.
Oj blev lite tokigt,det var svar på ett av Saga's inlägg
Citera
2024-07-28, 16:37
Medlem
Det är tråkigt att höra i gruppen på facebook hur assistenterna haft det hos familjen. Och det är flera som uttalar sig, inte bara en. Om jag vore PÖ skulle det vara i mitt intresse att försöka bygga upp ett samarbete med assistenterna kring A, men så har tydligen inte skett utan han har tvärtom saboterat ett eventuellt samarbete genom att smutskasta assistenterna inför A ifall dessa uppgifter stämmer. Detta är det absolut sista man ska göra. Om man har något problem bör detta tas i enrum.
Att PÖ omedelbart och öppet misstänkliggjorde assistenterna bevisar bara hur han sett på dem. Han kunde valt att bara dela sina misstankar med polisen, det hade varit mer klädsamt.

Och, så förundras jag över hur PÖ seriöst fortsätter vidhålla att allt alltid är alla andras fel, för det faller på sin egen orimlighet. Om saker gång på gång upprepar sig i ens liv så kanske det vore idé att tänka en vända på hur man kanske själv bidragit till situationen, ingen är felfri.

Jag har försvarat honom förut här men han verkar vara en extremt oskön person som med samarbetssvårigheter (alla andra är idioter, inkompetenta osv), kontrollbehov och trist attityd så det går bara inte längre.

Tror absolut inte det är han som gjort att Essie nu är borta, och tror verkligen att han velat det bästa för sin dotter när han valde att skaffa hunden. Men det blev helt fel med allt. Och de som tagit henne tycker jag också är idioter.

Assistenterna är både offer och mesar, deras arbetsgivare prioriterar idiotiska kunder framför sin personals hälsa, PÖ och hans fru är helt dumma i huvudet, de som tog hunden likaså. familjen är nog ganska förda bakom ljuset. A är den enda jag kan ha lite sympati för här. Hoppas hon får komma till ett bra boende och att saker kan lugna ner sig lite. Och att hon inte får ha hund där.
Citera
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vilka kritiska frågor har EP ställt?? Hade det inte varit ganska klädsamt att diskutera den där lilla detaljen att assistenterna hävdar sig ha anmält till hundhjälpen för 1 år sedan??

Detta var överhuvudtaget inte något svar på min fråga.

MEN, när du ändå tar upp det så är ditt exempel ändå väldigt intressant i sammanhanget - just ett sådant motargument hade ju P.Ö. kunnat framföra i reportaget. Det hade i så fall varit ett ypperligt tillfälle att inte låta H*ndhjälpen "skylla ifrån sig helt oemotsagt" såsom postaren @Scoutsin påstår. Men P.Ö. valde att avböja kommentera artikeln.
Citera
Avslutad
Det är en som påstår sig veta var Essie befinner sig.
Citera
2024-07-28, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag tog upp den varianten inatt. Det kan absolut vara så att P letar aktivt fysiskt för att förvilla.
Men efter det fem vittnesmål som du nämner, så är jag lite inne på polisens tanke. Det verkar vara en konflikt.

Mitt intryck av P är inte detsamma som ni andra har. Jag ger inte så mycket för en smart man med massa baktankar. Jag ser mer en man som vill meddela att han är framgångsrik. En sådan person tror inte jag håller på med schackspel. Utan är mer direkt.
Så jag tror konflikten nått nivån av att hunden blir stulen. För hämnd eller av en eventuellt missriktad omtanke. Jag tror också att hunden lever, för tjuven är inte en psyksjuk som vill döda den.

Jag har dessvärre inte läst alla inlägg från natten, det är hög aktivitet här.

Att han vill meddela att han är framgångsrik, det håller jag med dig om. Det är min bild med, men kanske även någon som tycker om uppmärksamhet, vill bestämma och kontrollera. Kontrollerande personer kan ibland sälla sig till olika grupper i hur den kontrollen utövas. Och vad den kan leda till... Om PÖ kan jag givetvis inte veta något, jag känner honom inte, men tidigare anställd personal målar inte upp en smickrande Mona-Lisa direkt.

Missriktad omtanke kanske inte är de ord jag skulle använda här, OM någon agerat för att skydda Essie från lidande.
Citera
2024-07-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Detta var överhuvudtaget inte något svar på min fråga.

MEN, när du ändå tar upp det så är ditt exempel ändå väldigt intressant i sammanhanget - just ett sådant motargument hade ju P.Ö. kunnat framföra i reportaget. Det hade i så fall varit ett ypperligt tillfälle att inte låta H*ndhjälpen "skylla ifrån sig helt oemotsagt" såsom postaren @Scoutsin påstår. Men P.Ö. valde att avböja kommentera artikeln.

Jo, det var precis det. Hundhjälpen verkar ha fått styrt precis vad de ville säga, helt utan att tidningen valde att ställa några kritiska frågor. Att familjen just i detta brinnande drev har svårigheter till att delta i media fråntar inte EP:s uppdrag att täcka båda sidorna i frågan. Det är inte familjens ansvar att ge de andra sidan, det är EP:s.
Citera
2024-07-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
Har vi någon sammanfattning på tråden?

Är hunden död eller har någon tagit den? Har inte lyckats hitta svaret på detta.

Kan göra en sammanfattning åt dig.

Hunden "försvinner" den 11 juli, anledningen till att jag sätter tecken i försvinner är för att det inte finns några säkra bevis att den faktiskt har försvunnit eller om den har blivit avlivad.
2-3 timmar efter att hunden ska ha försvunnit klockan 22,20 så går P ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, inte bortsprungen eller liknande utan bestämt att den är stulen.
Det skapas en fb grupp där familjen styr och väljer vilka kommentarer som är lämpliga att skriva. Allting som inte ger röda rosor tas bort och folk blir blockerade. Det cirkulerar även 2 videoklipp från kameror som P har där han har klippt i filmerna innan han har lagt ut dom, bland annat tagit bort tidsangivelserna därför går det inte med säkerhet att säga att det är från dagens datum eller inte.

P har även gått ut med att kamerorna ska ha blivit hackade med störsändare och gud vet vad. Ungefär som en action film och att maffian ska ha varit på besök

Ungefär 2 dagar senare går P ut och börjar tigga swishar för att kunna köpa en ny hund men swishen är tecknad på hans företag som är pausad till 2026, när den här tråden börjar uppmärksamma det så tas det bort och det påstås att swisharna har skickats tillbaka vilket inte heller finns någon källa på.

I samma veva så går P ut och anklagar att det ska vara föredetta anställda som ska ha stulit hunden, även där får vi inte se belägg. Samtidigt så uppmanar han och hans grupp att privat personer ska gå och kontrollera munnar på svarta hundar som är ute med sina ägare för att se om dessa djur saknar en tand.

När folk börjar kolla så ser man att hunden inte är registrerad i Jordbruksverket vilket alla hundar måste vara i vårat land, där i panik så går P och registrerar hunden men anger att hunden är av rasen golden retriver. Ett par dagar senare inser han misstaget och ändrar till rätt ras.

P har skrivit öppet och anklagat både de som har utbildat hunden och även assistenter som har jobbat att det är deras fel att saker har hänt med hunden. Trots att det är P som står som ägare på hunden och har strikt hundägaransvar något som han själv valt att förneka och därför lägger allting på alla andra. Det har kommit fram uppgifter om att brukaren till hunden ska ha varit våldsam och sparkat, skrikit, hällt vatten mm på hunden och att personal då inte har fått ingripa. Detta var något som familjen först påstod aldrig hade hänt att brukaren A hade skadat hunden, men sedan kröp det fram att det ska ha skett vid "ett" tillfälle att hon ska ha fått utbrott och därför sparkat hunden. Något som familjen anser är något en assistans hund får tåla, och även där skyller på assistenter som inte arbetar kvar.

P har även distanserat sig själv och ansett att hunden bara är ett redskap och inte ett liv, och att denna hund bara lever för att göra hans dotter nöjd vilket många har reagerat på då han även gått ut med att hon har ett utåtagerande beteende, samt hotat personal med knivar bland annat.

Familjen har även tidigare haft hundar samt katter som dom senare har omplacerat utan några problem då det inte har passat dom längre, för att sedan gå och skaffa nya djur istället.

Bolaget som har utbildat hunden har gått ut med att de har gjort en anmälan till LS om att hunden blivit vanvårdad och att det ska finnas bevis på detta. Om jag minns rätt så har det inkommit åtminstone 3 anmälningar angående hunden till LS varav en ska vara innan hunden försvann.

Tidigare assistenter som har jobbat där har blivit uthängda dock inte med namn på bland annat sociala medier och i tidningar att de skall ha stulit hunden. Något som polisen däremot inte har tagit någon sanning i då de inte har hittat några bevis ännu för att hunden ens ska vara stulen.

Även tidigare personal som har bevittnat hur tidigare djur har blivit behandlade, samt hur de själva har blivit behandlade har gått ut offentligt med detta och ingen har sagt att hunden borde komma tillbaka till familjen då den blir dåligt behandlad.

Personal ska även ha fått utstå diskriminerande behandlingar av P som inte ens jobbar för företaget och därför inte ska lägga sig i. När personal har påpekat brister till sin arbetsgivare har de blivit hotade med uppsägning varpå att många har valt att sluta på eget bevåg hos brukaren som har en ovanligt hög förbrukning av assistenter som kommer och går.

Ingen vet fortfarande vad som har hänt med hunden om den är vid liv eller inte, och om allting är en historia för att begå försäkringsbedrägeri då brukaren av hunden ska flytta till ett nytt boende.

Det sattes ut en hittelön om hunden som endast gällde under två veckor då familjen inte ville lägga ner mer tid på att försöka hitta hunden och istället började planera att skaffa en ny hund åt den utåtagerande dottern.

P har även varit i konflikter tidigare med kommunen angående dottern som ska ha blivit av med sitt LSS boende på grund av att hon var för hotfull emot personalen som då inte kunde garantera personalens säkerhet. Även detta har han gråtit ut om i media.

P som står som ägare på hunden har brustit i sin "tillsyn över hund och katt" då man släppt ut hunden okontrollerad och sedan har den "försvunnit"

Många i fb gruppen som först skapades har börjat lämna gruppen och anar ugglor i mossen då P har försagt sig om olika saker, bland annat om att hunden aldrig ska ha blivit sparkad till att den senare faktiskt ska ha blivit utsatt för våld.

Kommentarer i gruppen har stängts av och det slås bara på när familjen vill lägga ut något som de anser ska vara "viktigt" det är därför inte en öppen grupp, bla senaste inlägget påstår de att det ska vara polisen som har sagt åt dom att de inte får vara aktiva.

Hunden är vid dagens datum fortfarande borta, och det har även framkommit att P har varit hos före detta anställda och snokat runt efter hunden. LS har för tillfället lagt ner anmälningarna som har inkommit då hunden inte finns på plats. Det gissas hej vilt om hunden har försvunnit i och med att det kommit in klagomål till LS.

Det finns många olika spekulationer om vad som ska ha hänt hunden.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in