2024-07-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Hur bekräftades det mitt i natten?

Någon fd anställd nämnde på Facebook att han setts på tomten hos fd anställda. Sen ändrades det till att han var nära tomten men hon var osäker så det kan lika gärna vara rykten. Jag skulle inte lägga något värde till dessa uppgifter.
Citera
2024-07-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag arbetar extra på ett LSS-boende.
Där är man mycket noga med rutiner och gränssättning för att undvika oro och utåtagerande. Det fungerar mycket bra.

Tack, precis som jag skrivit. Skönt att få det bekräftat.
Citera
2024-07-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag har ingen inblick i hur det ligger till eller hur just Enköpings kommun gör avseende huruvida man gärna sluter avtal med andra kommuner eller inte. Men teoretiskt så kan det vara så att när A var yngre och behövde ett gruppboende anpassat för henne då, så kanske det inte fanns något lämpligt sådant i Enköping som också kunde ta emot henne när hon behövde få en plats och då kanske man löste det med att köpa tjänsten ifrån en annan kommun? Sannolikt också då i samråd med familjen? Visst utrymme för valfrihet ska också finnas när det gäller boenden och särskilt för minderåriga. Man kan t ex heller inte skicka iväg en minderårig till en annan del av landet mot familjens vilja. Men när hon blev 18 så behöver hon då förstås flytta och det var väl därför som hon då hamnade på boende eller boenden i Enköping, (jag vet inte om det är ett eller flera, det är situationen på en av dem som hamnat i media tidigare). Men på det boendet verkat inget ha fungerat bra för henne. Och det var nog i kölvattnet av det som familjen tog hem henne. Jag tycker att det verkar lite oklart om det varit tänkt som en tillfällig lösning ifrån början? I väntan på en ny plats på ett boende. Eller om man ville testa möjligheten med eget boende och assistans fullt ut?

Generellt så brukar däremot boenden för barn vara lite mer priviligierade när det kommer till resurser och också när det kommer till sånt som krav på utbildning hos personalen osv… Så de boendena tenderar generellt att fungera lite bättre. (Obs undantag finns alltid!)

Någon har i tråden nämnt att samma bolag som drivit boendet hon bott på tidigare också har vuxenboenden i Enköpingstrakten. Men det finns för det första ingen garanti för att ett bolags alla boenden är lika bra. Ett boende är aldrig bättre än sin nuvarande personal. Och de resurser som de tilldelats och alla boenden bekostas av kommuner. Så olika kommuner satsar olika mycket. Och boendena får då anpassa sina resurser efter den påse pengar de får. Vuxenboenden skiljer sig också åt jämfört med ungdomsboenden.

Nu har jag inte läst allt. Men jag tror inte att det var att hitta ett fungerande boende för tonåring som styrde var hon hamnade. Utan att Enköping är en liten kommun, som saknar en gymnisesärskola för en person i A:s tillstånd. Och att det var placeringen av den som gjorde att hon hamnade i Järna.
Citera
2024-07-28, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
All heder åt de som agerat! <3

Men: Det förekommer ju kritik mot de som inte gjort nåt. Här sitter de i en rävsax, tänker jag mig.

Om man säger upp sig från en anställning har man inte rätt till A-kassa. Och det kan vara svårt att få ett nytt jobb om man får dåliga referenser från sin tidigare arbetsgivare, obefogat eller ej.

Nog för det verkar som att P är en gris och att det är allmänt känt på lokal nivå, men han är bra på att blanda bort korten och skylla på andra.

Assistansföretaget finns väl i Jämtland, och har sannolikt inte koll på lokala förhållanden.

Så om assistenterna jobbar kvar tills de säkrat en anställning på annat håll, tycker jag inte vi ska lasta dem för. De som är lågavlönade och kanske timanställda lever i en tuff ekonomisk verklighet.

Mina funderingar.

Bra funderingar och jag delar flera av dem.
Citera
2024-07-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Antingen har hundhjälpen och kennel ledsagaren ett samarbete eller så ljuger de för den registrerade uppfödaren är Kennel Ledsagaren driven av Em*lie Re*nsson & L*se-lott Stj*rnberg

Uppfödaren jobbar även på SBK, och alla andra är kopplade till SBK även hundhjälpen
Har följt tråden en tid. Men nu talar du emot dig själv. I ett inlägg tidigare så har du uppgifter om att uppfödaren slutade 2021
Citera
2024-07-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Utmärkt, då har jag redan kontaktuppgifterna, så jag kan meddela kommunen om dödshotet mot A.

Tackar.

Ja, gör det.
Citera
2024-07-28, 15:52
Medlem
KrokodilenGenas avatar
Enligt min mening är det riktigt bra jobbat och nästan en bedrift, hur PÖ lyckats bli Sveriges mest hatade man på endast ett par dar.
Han hade nog inte anat att detta skulle få sådana proportioner när han stod i rikstäckande TV med krokodiltårar i ögonen och saknade Essie åt sin dotter. Som sedan försöker kontrollera obekväm information som dyker upp.
Det tyder dock på en ytterst lågintelligent person, som slår på stora trumman och drar igång drevet med så många skelett i garderoben. Autistiska, psykopatiska och manipulerande drag ja - men absolut lågintelligent.

Om de i framtiden ens överväger att skaffa en ny s k "assistanshund" (läs; box-säck) så får de nog söka utanför landets gränser.
Ingen normalbegåvad person i detta land hade placerat ut ens en dansmus till denna familj i framtiden.

Angående A och hennes problematik:
Jag anser att vi har en utmärkt institution i Sverige som kan hantera henne: SIS-hem. Pansarglas och inhägnade gårdar (m a o bur)
Där kan hon härja fritt med knivar och dyl utan att djur och människor kommer till skada. De är dessutom vana att hantera fysiskt utåtriktade individer.

Jag tror tyvärr att vi aldrig kommer få veta vad som hänt Essie, men oavsett så har hon det bättre där hon är nu, utan lidande.
Essie ska aldrig hem igen.
Citera
2024-07-28, 15:52
Medlem
vemedinmas avatar
[quote=Kommer-vara-anon|89012168]Helt ärligt, så är det väl det som är det största nackdelen med den här stölden. LS kan ju inte göra en utredning på en hund som inte finns.

Hade hunden, levande eller död haft skador, så hade den kunnat tala om något, med bevisvärde.
Hade hunden levt och funnits, så hade man kunnat kolla på samspelet mellan hund/förare.
Och så vidare.

Men nu, vad fasen ska LS jobba med, en kristallkula. Givetvis kan väl då LS utförda ett djurförbud i förebyggande syfte, men skulle verkligen förvaltningsrätten köpa

Det har ju framkommit redan att det finns filmer och bildbevis
Senast redigerad av vemedinma 2024-07-28 kl. 16:02.
Citera
2024-07-28, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead-66
Har följt tråden en tid. Men nu talar du emot dig själv. I ett inlägg tidigare så har du uppgifter om att uppfödaren slutade 2021

Från Blocket, en annons jag såg i samband med att Essie försvann. Den lades ut 11/7:

" Jag kommer under hösten att ha flera lämplighetstestade assistanshundar redo för utbildning.

Jag föder upp labradorer med syftet att utbilda dem och sälja dem som redo för Assistanshundsuppdrag. Mina hundar bor sitt första år hos fodervärdar som har i uppdrag att miljöträna och uppfostra valparna.

Hundarna genomför BPH och gör ett lämplighetstest för Svenska Brukshundklubben innan de sätts i utbildning för framtida arbete som assistanshundar.

Har du frågor och funderingar, och så klart ett behov av en assistanshund så kontakta mig

*(e-post borttagen av mig i citatet)*

*mmelie R*inson
Plats
Nynäshamn
Inlagd 11 juli 10:05 i Hund"
Citera
2024-07-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrokodilenGena
Enligt min mening är det riktigt bra jobbat och nästan en bedrift, hur PÖ lyckats bli Sveriges mest hatade man på endast ett par dar.
Han hade nog inte anat att detta skulle få sådana proportioner när han stod i rikstäckande TV med krokodiltårar i ögonen och saknade Essie åt sin dotter. Som sedan försöker kontrollera obekväm information som dyker upp.
Det tyder dock på en ytterst lågintelligent person, som slår på stora trumman och drar igång drevet med så många skelett i garderoben. Autistiska, psykopatiska och manipulerande drag ja - men absolut lågintelligent.

Om de i framtiden ens överväger att skaffa en ny s k "assistanshund" (läs; box-säck) så får de nog söka utanför landets gränser.
Ingen normalbegåvad person i detta land hade placerat ut ens en dansmus till denna familj i framtiden.

Angående A och hennes problematik:
Jag anser att vi har en utmärkt institution i Sverige som kan hantera henne: SIS-hem. Pansarglas och inhägnade gårdar (m a o bur)
Där kan hon härja fritt med knivar och dyl utan att djur och människor kommer till skada. De är dessutom vana att hantera fysiskt utåtriktade individer.

Jag tror tyvärr att vi aldrig kommer få veta vad som hänt Essie, men oavsett så har hon det bättre där hon är nu, utan lidande.
Essie ska aldrig hem igen.

OM de lyckas så är det inte en retriver utan en dobberman/rottweiler/pitbull korsning och den hunden kommer försvara sig alla slag i veckan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vart har den informationen framgått?

Avtalsdelen chansade jag på. Den första delen är från tidningen när dottern blev utsparkad från kommunens LSS.

Men nu när frågan ändå dök upp. Jag vet att ett stort antal personer tror sig veta vem jag är. Det vet ni inte. Jag blir ganska orolig när ni sitter på Facebook och säger att jag kan bidra med massa information. Det kan jag inte! Tro inte att jag kan det. Dra inte igång någon trådsanning av vad jag skrivit, för det förtroendet är jag inte värd. Jag läser samma inlägg, artiklar och ser på samma inslag i media som ni. Och det är mina kunskapskällor. Inget annat.

Om ni är så jävla dåliga på källgranskning så ni tar det jag säger som någon fakta så är ni dumma i huvudet, för den insynen har inte jag. Jag har sett en som nämnde att P sagt sig ha 30 kameror. Det kanske han har sagt, det vet jag inte, men jag vet att jag har sagt det, och jag tog det som ett exempel. Jag har aldrig varit i P:s hus, och har absolut ingen aning om hur många han har satt upp. Jag har heller ingen kontakt med familjen, vilket gör att jag saknar insyn!

Om ni efter det här fortsätter tro att jag har en insyn i familjen, så kan jag bara säga att ni borde ta på er en cykelhjälm och låsa in er, för ute i samhället har ni inget att göra.

Nu menar jag insyn i familjen. LSS och kommunal förvaltning är något annat. Det är jag verksam inom, och varit under lång tid. Det betyder ändå inte att jag alltid skulle ha rätt, men det är ett område som jag eventuellt inte delar exakt era källor.

Som sagt, ta inget jag säger om familjen som fakta, jag vet att det finns två på Facebook som gör det, och det är fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trullebulle123
Fast tjafset gör ju att man missar det viktigaste som oxå skrivs här för att man har ett liv än att läsa tjafs.
För vissa saker är helt onödigt att skriva.

Ja, som dina kommentarer tex. Där är 3 extra onödiga kommentarer exkl min 3 svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in