2024-07-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Här söker du på hunden, med chipnummer 752096700134923, så hittar du Essie:
https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/hundregistret/sok-hund---privatpersoner
Födelsedatum 2021-04-23
Sluta trolla nu!

Samt chipnummer på SKK hunddata där essie heter sitt döpta namn av uppfödaren nämligen Ledsagarens Tove Jansson . Papp. Reggade essie på Jordbruksverket efter han läst här samt skrev först fel ras sen reggade han om när de skrevs här..
Citera
2024-07-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jo, om LS har hunden borde Polisen känna till det då de ofta, men inte alltid, samarbetar i djurskyddsärenden eller att Polisen tar över beroende på allvarlighetsgrad.

Länsstyrelsen behöver inte informera polisen att de omhändertagit men de brukar samarbeta och begära handräckning av polisen

Däremot måste polisen informera Länsstyrelsen vid ett omhändertagande via tillsynslagen över hund och katt så då ska Länsstyrelsen fastställa det beslutet och utreda hundens situation
Citera
2024-07-28, 13:49
Medlem
Citat:
Oj! Det låter tufft. En mycket ung hund för ett mycket svårt eller ska vi kanske snarare säga omöjligt och oetiskt uppdrag. Jag tror också att den här branschen behöver synas i sömmarna. Hoppas media kommer göra det ordentligt. Tack för att du ville uppmärksamma mig på Essies ålder.

Detta stämmer ju inte, läst hela tråden så finns alla fakta jag fått fram och Essie är född 2021, examinerad 2023 med Amanda, en assitanshund får inte utbildas och examineras innan 1 års ålder. Essie heter egentligen Ledsagarens Tove Jansson i grunden och kommer ifrån kennel Ledsagaren
Citera
2024-07-28, 13:52
Medlem
https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/uppfodares-kritik-visste-inte-att-essie-kunde-utsattas-for-vald/re6k6k0l
Citera
2024-07-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/uppfodares-kritik-visste-inte-att-essie-kunde-utsattas-for-vald/re6k6k0l

Antingen har hundhjälpen och kennel ledsagaren ett samarbete eller så ljuger de för den registrerade uppfödaren är Kennel Ledsagaren driven av Em*lie Re*nsson & L*se-lott Stj*rnberg

Uppfödaren jobbar även på SBK, och alla andra är kopplade till SBK även hundhjälpen
Citera
2024-07-28, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Detta stämmer ju inte, läst hela tråden så finns alla fakta jag fått fram och Essie är född 2021, examinerad 2023 med Amanda, en assitanshund får inte utbildas och examineras innan 1 års ålder. Essie heter egentligen Ledsagarens Tove Jansson i grunden och kommer ifrån kennel Ledsagaren

Ja i sådana fall är det ju något vettigare. För före ett års ålder är ju inte godkänt att de utbildas.
Citera
2024-07-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ja i sådana fall är det ju något vettigare. För före ett års ålder är ju inte godkänt att de utbildas.

Så är det, jag har ju inte lagt tid på att prata med SBK och delat med mig här för att det är roligt samt verkligen efterforskat alla fakta . Lite jobbigt att upprepa allt man skrivit flertal gånger haha
Citera
2024-07-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Jag förstår att du är insatt. Men kan inte förklara mer för stunden att naturliga skäl. En hint, du har läst om hennes boende? Dubbla beslut, det går inte...

Eftersom PÖ verkar vara en så driftig och förslagen person, kan det vara så illa att Enköpingd kommun hyr 100% av huset till A. Lösningen har varit lägenhet för P och C samt assistans timmar dygnet runt för A. Varav åtminstone mamma C är anställd på.heltid..
Är det så det är/ eller har varit, det hintas ju om ett nytt boeende för A i morgon måndag
Citera
2024-07-28, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Så är det, jag har ju inte lagt tid på att prata med SBK och delat med mig här för att det är roligt samt verkligen efterforskat alla fakta . Lite jobbigt att upprepa allt man skrivit flertal gånger haha

Det förstår jag att det är och tack för att du informerar oss på nytt. Alla kan inte sitta och läsa alla inlägg. Nya personer tillkommer dessutom. Men, du har ju inget ansvar i att berätta igen och måste ju inte göra det, även om det givetvis hjälper tråden i riktning igen från ett annars kanske lite onödigt spår. Jag tror många här sagt viktiga saker och tagit reda på uppgifter som skulle behöva upprepas ibland men vi är alla här av egen fri vilja och väljer den tid vi lägger ned.
Citera
2024-07-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Då jag antar att anhöriga läser här och jag förstått det som att ni varit nöjda med tidigare boendet på Saltå by i Järna, så vill jag bara säga att de även bedriver två LSS boenden för vuxna som drivs med samma värderingar: Lilla Trosa och Tallbacken. Även daglig verksamhet finns, och möjlighet till fritidsaktiviteter av olika slag.
Kanske något att undersöka vidare om det kan vara något.

Det var väl där föräldrarna bett om?? Men kommunen sa nej för att man inte hade avtal med de.
Citera
2024-07-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Håller med dig i mycket av det du skriver.

Jag tippar på att PÖs far satte gränser eftersom han är militär. Der har aldrig PÖ tålt o därmed ska minsann inte hans lilla bäbis A ha några gränser utan få allt hon pekar på. Mkt tyder på det.

Jag anser oxå att PÖ försöker hela tiden manipulera folk inkl sin familj o om PÖs fadern delat ett inlägg o skrivit att tyvärr stämmer det så har han satt en tydlig gräns till PÖ att nu räcker det! På denna sidan tänker folk själva o är absolut inte lättpåverkad, då borde PÖs fanclub vara bättre för lite medömkan o hjärtan.

PÖ o C borde ägna den sista dagen innan flytt, om det nu stämmer i denna lögnhärvan, till att vara en familj o inte hänga på sociala medier för att ha kontroll på vad andra skriver. Det är väldigt uppenbart att hans kontrollbehov har en stor del i att det inte fungerar kring A. De har ju trots allt fler barn med behov att få vara tillsammans. Undrar hur de känner sig efter allt som kommit fram. Får de hjälp egentligen, har de någon tillförlitlig att prata med?

O till sist, får PÖ o C den hjälpen de verkligen o så uppenbart behöver?

Jag har ingen aning så jag kan absolut inte uttala mig om hur P blivit uppfostrad eller huruvida han i verkligheten är manipulativ? Men föräldrar i allmänhet om de bryr sig om sina barn slåss och kämpar alltid för dem med de medel de har.

Sen måste jag säga att jag är inte helt säker på att pappan hänger på forum och nätet så mycket som kanske folk här inne skulle önska. För det verkar kittla en del om det vore så… Men dels så tror jag att han i så fall bara läser. Och så uttalar han sig i sina forum där han i någon mån kan styra narrativet. Men det är en ren gissning baserat på hur han hittills gjort. Sen tror jag också att det är sannolikt att de nu är ombedda av polisen att inte gå ut och surra en massa i media och på andra ställen. För det förser ju också hundnapparna med information. Sen är det också så att vem som helst som blir utsatt för sån här press kommer att försöka få kontroll. Det är grundläggande överlevnadsstrategi i närvaro av stress. Så just det förvånar inte mig så mycket. Sett ur deras synvinkel så har de ju blivit bestulna på sin hund… och får schavottera i offentligheten anklagade för allehanda mer eller mindre ogrundade saker.
Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort om någon snott min hund för att den tyckte att den hade rätt till det… eller för att den var sur på mig…?

Angående hur pappan kan tänkas må så har jag ingen aning om det heller. Men sett utifrån ett mer generellt perspektiv så det här pöbelaktiga drevet som trycker på nu skapar enorm press på människor. Och ibland kan det göra att det går riktigt illa. Jag tror att det är få människor som klarar av att få så mycket hat öst över sig, som den här familjen fått den senaste veckan. Det finns farliga krafter i det. Vilket också är ett av huvudskälen till att jag alltid ser det som viktigt att också försöka förmedla olika perspektiv. För i varje situation finns fler perspektiv än ett. Vilket ett drev eller en pöbel aldrig lämnar utrymme för.
Och jag tror inte att någon här, (jo, kanske en och annan illvillig person), i realiteten vill se att pressen blir så stor på flickans pappa eller mamma att det går som för teaterdirektören som utsattes på liknande sätt för några år sedan för folks oförblommerade hat. Vilket fick till följd att han valde att avsluta sitt liv. Det var en betydligt mer medievan person än någon i den här familjen är. Å en sådan utveckling är inget jag skulle vilja ha på mitt samvete i alla fall…
Men risken finns för jag tror inte att familjen får något stöd ifrån någon just nu. För när ett sånt här drev går så blir alla rädda och vänder ryggen till för att inte riskera att få en släng av sleven.
Så det dröjer nog inte länge förrän assistansbolaget, (som bär ett stort ansvar här, anser jag) också vänder dem ryggen i nån tidningsartikel i lokalblaskan för att skydda sig själva och inte bli indragna, fast de egentligen sitter mitt i det…
Så det blir väldigt ensamt för de som utsätts. Och mitt i allt det finns också en funktionsnedsatt ung flicka som inte gjort någonting för att förtjäna det här. Och som dessutom blivit bestulen på sin hund på ett sätt som för henne sannolikt är helt ofattbart… och något hon troligen kommer att älta dagligen i åratal.

Det jag faktiskt hoppas på är att hunden kommer att hittas och hundnapparna avslöjas. Och att de blir prövade i domstol för sitt begångna brott. Och att sedan Länsstyrelsen gör en ordentlig utredning kring huruvida det kan gå att jobba med en assistanshund i just den här situationen utifrån den kontext som då dottern ska bo i framöver, (om nu det är sant att hon ska flytta). Och att det då kan få bli lite lugn och ro runt flickan och att hon då kan få ett stabilt och tryggt team omkring sig. Med eller utan hund hos sig på boendet.
Sen om pappan har begått några brott eller gjort något annat olagligt så hoppas jag att också det blir utrett och i så fall också prövat i domstol.
Citera
2024-07-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag har ingen aning så jag kan absolut inte uttala mig om hur P blivit uppfostrad eller huruvida han i verkligheten är manipulativ? Men föräldrar i allmänhet om de bryr sig om sina barn slåss och kämpar alltid för dem med de medel de har.

Sen måste jag säga att jag är inte helt säker på att pappan hänger på forum och nätet så mycket som kanske folk här inne skulle önska. För det verkar kittla en del om det vore så… Men dels så tror jag att han i så fall bara läser. Och så uttalar han sig i sina forum där han i någon mån kan styra narrativet. Men det är en ren gissning baserat på hur han hittills gjort. Sen tror jag också att det är sannolikt att de nu är ombedda av polisen att inte gå ut och surra en massa i media och på andra ställen. För det förser ju också hundnapparna med information. Sen är det också så att vem som helst som blir utsatt för sån här press kommer att försöka få kontroll. Det är grundläggande överlevnadsstrategi i närvaro av stress. Så just det förvånar inte mig så mycket. Sett ur deras synvinkel så har de ju blivit bestulna på sin hund… och får schavottera i offentligheten anklagade för allehanda mer eller mindre ogrundade saker.
Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort om någon snott min hund för att den tyckte att den hade rätt till det… eller för att den var sur på mig…?

Angående hur pappan kan tänkas må så har jag ingen aning om det heller. Men sett utifrån ett mer generellt perspektiv så det här pöbelaktiga drevet som trycker på nu skapar enorm press på människor. Och ibland kan det göra att det går riktigt illa. Jag tror att det är få människor som klarar av att få så mycket hat öst över sig, som den här familjen fått den senaste veckan. Det finns farliga krafter i det. Vilket också är ett av huvudskälen till att jag alltid ser det som viktigt att också försöka förmedla olika perspektiv. För i varje situation finns fler perspektiv än ett. Vilket ett drev eller en pöbel aldrig lämnar utrymme för.
Och jag tror inte att någon här, (jo, kanske en och annan illvillig person), i realiteten vill se att pressen blir så stor på flickans pappa eller mamma att det går som för teaterdirektören som utsattes på liknande sätt för några år sedan för folks oförblommerade hat. Vilket fick till följd att han valde att avsluta sitt liv. Det var en betydligt mer medievan person än någon i den här familjen är. Å en sådan utveckling är inget jag skulle vilja ha på mitt samvete i alla fall…
Men risken finns för jag tror inte att familjen får något stöd ifrån någon just nu. För när ett sånt här drev går så blir alla rädda och vänder ryggen till för att inte riskera att få en släng av sleven.
Så det dröjer nog inte länge förrän assistansbolaget, (som bär ett stort ansvar här, anser jag) också vänder dem ryggen i nån tidningsartikel i lokalblaskan för att skydda sig själva och inte bli indragna, fast de egentligen sitter mitt i det…
Så det blir väldigt ensamt för de som utsätts. Och mitt i allt det finns också en funktionsnedsatt ung flicka som inte gjort någonting för att förtjäna det här. Och som dessutom blivit bestulen på sin hund på ett sätt som för henne sannolikt är helt ofattbart… och något hon troligen kommer att älta dagligen i åratal.

Det jag faktiskt hoppas på är att hunden kommer att hittas och hundnapparna avslöjas. Och att de blir prövade i domstol för sitt begångna brott. Och att sedan Länsstyrelsen gör en ordentlig utredning kring huruvida det kan gå att jobba med en assistanshund i just den här situationen utifrån den kontext som då dottern ska bo i framöver, (om nu det är sant att hon ska flytta). Och att det då kan få bli lite lugn och ro runt flickan och att hon då kan få ett stabilt och tryggt team omkring sig. Med eller utan hund hos sig på boendet.
Sen om pappan har begått några brott eller gjort något annat olagligt så hoppas jag att också det blir utrett och i så fall också prövat i domstol.

Jag hoppas verkligen att hundhjälpen inte utbildar en hund på nytt år samt SBK inte låter de bli certifierade och att Länsstyrelsen för en gångs skull gör sitt jobb, polisen med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in