2024-05-22, 11:48
Medlem
Folketstempels avatar
En tung professor i filosofi talar om en global diktatur som enda räddningen för mänskligheten.
Detta på Svtplay som jag såg igår.

Proletaritatets diktatur ungefär i modern tappning.

Är Karl Marx inte en filosof? Vad är politik och ideologi?

Eller, varför tror folk att filosofi
är något annat än allt som finns som berör våra mänskliga tankar vilket det är.
Även religion om någon missat detta plus ännu mer som språk, logik, matematik bla bla..

Samme shit, different name..

Är demokratin hotad? Allt fler länder blir mer odemokratiska, samtidigt har vi problem att lösa de stora globala utmaningar som mänskligheten står inför. Frågan är om det våras för diktatorn? Medverkar i studion: Torbjörn Tännsjö, professor emeritus i praktisk filosofi, Ludvig Beckman, professor i statsvetenskap och Anna Wallerman Ghavanini, docent i juridik. Programledare: Anna Lindman. Del 4 av 7.
Citera
2024-05-22, 11:53
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ja, det postas ofta trådar av slaget "tankar jag fick när jag satt och sket" i Filosofi. Folk som kommit på en ganska trivial tanke och tror att det handlar om filosofi.

Upptäcker ni sådana trådar - var vänlig att rapportera dem. Även om vi är tre mods i forumet så hinner vi inte se allt så all hjälp är välkommet.

Det sagt, så får man också betänka att detta inte är Filosofiska Akademins Forum - de flesta människor överhuvud taget har tämligen dimmiga begrepp om vad filosofi handlar om. Det är inte ett högt prioriterat ämne i skolan och har man inga egna intressen åt det hållet - så kan det vara svårt att avgöra ibland.

Så vi får ge en viss marginal. Ofta är det svaren i en tråd som får avgöra dess öde.

Även här får vi be våra kunnigare medlemmar om hjälp: Ge er gärna in i trådar och klargör eventuella filosofiska aspekter.

Vi har gjort ett försök att dela upp forumet i en mer akademisk underavdelning och den mer generella - men det gick åt helvete. Den akademiska dog sotdöden och den generella fylldes av ännu mer triviala trådar.
Citera
2024-05-22, 12:25
Medlem
Folketstempels avatar
@Ruskigbuss visar moderatorskap och ansvar som jag saknar i religionsforumet.

Jag ovan gav ett brett perspektiv, men vi möter ett konsensus om bottennivån.

Som sagt på religionsforumet
är det värre, och i en tråd på över 100 sidor och tio år så skrev jag lite konstruktiv kritik. Jag säger detta som en nyans då det finns värre forum, samt bättre moderatorer tex här som just visat sig i tråden. Men gnäll gärna på religionsforumet om ni vill röja upp i vilda western i närliggande ämne religion. Altså inte ett forum för tävling i bibelcitattolkning för autister...
Citera
2024-07-28, 03:56
Medlem
flashbacknunnas avatar
Filosofi handlar om att filosofera om saker som inte existerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in