2024-07-28, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag tittar på vad jag ser, läser och tolkar det lite så, ja.

Hon verkar kall, oberörd och pratar om saker som dottern gjorde som bebis.

Jag går absolut efter mina erfarenheter, mina sorger och saker som har hänt i mitt liv och tänker att jag, i motsvarande läge, hade legat hemma, naken i ett hörn gråtandes i 100 år.

Du?

Jag har mött många i kris och alla reagerar olika. Det finns forskning som visar på hur man hamnar i olika faser under sorgbearbetningen och alla människor går igenom samma faser men stannar i dem olika länge och man kan även pendla fram och tillbaka mellan faserna. Så jag skulle inte tolka in för mycket av moderns krisreaktion. Kanske får hon även lugnande medicinering, det påverkar isåfall också henne och hennes beteende i media.
Citera
2024-07-28, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Helt knäpp utveckling, att "ungdomarna [i dagsläget är] betydligt mindre/sämre skyddade än för 10år sedan".

Vet du varför det har blivit så här? En annan skribent gissade på tolkningen av Barnkonventionen.. men det kanske inte är rätt eller tillräcklig förklaring.

Ja det är helt galet!! Men så är det! O ja det blev skillnad från det att barnkonventionen blev LAG i Sverige 2020.
Men redan innan det kom flera förändringar. Inte bara för ungdomarna utan också för personalen.

Tex: på SIS
När jag började där för 12år sedan o första åren där så va besökare tvungna o låsa in sina väskor jackor mm i skåp o inte ta med in till besöksrummen o vi hade till o med en metalldetektor som vi kunde använda innan dom fick träffas. Självklart för att förhindra/skydda ungdomarna från att få med sig skit in på avdelningen. O JA både familjemedlemmar, flickvänner/pojkvänner tar med droger, pengar o annat förbjudet.
O för våran egen säkerhet gällande vapen tex.

Sen kom nya riktlinjer att vi endast kan ERBJUDA/UPPMUNTRA till att dom ska låsa in sina saker o FRÅGA om vi fick använda metalldetektorn.
Inte ha som krav för att besök ska kunna genomföras. Då va man jävligt sugen på o ringa till socialstyrelsen o fråga hur sugna dom själva skulle vara o jobba med sånna förutsättningar!!

Just det exemplet har väl inget med just barnkonventionen att göra men det är ytterligare ett sätt skyddet är sämre idag för både ungdomar o personal.

Framförallt!
Dom här flickorna som tråden gäller som varit i socialtjänstens ”vård” både på SIS o HVB under så många år har inte heller getts rätt förutsättningar för dom finns inte.
Senast redigerad av 1891-019 2024-07-28 kl. 02:07.
Citera
2024-07-28, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Kanske inte! Men tyngden i det har blivit en helt annan så klart! Sen är det socialstyrelsen som sätter riktlinjerna för hur soc kan/får jobba utifrån lagar/regler som gäller! Inget ”soctanter” hittar på själva!! O sen IVO som granskar klagomål från placerade när man i försök att ge dom skydd har begränsat deras rättigheter.

Som sagt, hela systemet är SKIT!

Tillsynsmyndigheten för socialtjänsten är väl IVO, sedan åtminstone 12 år sedan?

I slutet av år 2020 gjordes en genomlysning av socialtjänstens olika regelverk för att se huruvida de var kompatibla med Barnkonventionen eller inte, och då visade det sig att det var de, Barnkonventionen hade tagits hänsyn till när man reviderade de olika lagarna. Det var ganska högljudda röster från framför allt soctanter som påstod det motsatta. Som sagt, Barnkonventionen har gällt sedan 1990 och har varit lika "tvingande" som nu då den blivit lag. Sedan att de som jobbar med utsatta barn inte har fattat det är ju skrämmande, så på det sättet kanske systemet "är skit", som du säger.
Citera
2024-07-28, 02:08
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Jag har mött många i kris och alla reagerar olika. Det finns forskning som visar på hur man hamnar i olika faser under sorgbearbetningen och alla människor går igenom samma faser men stannar i dem olika länge och man kan även pendla fram och tillbaka mellan faserna. Så jag skulle inte tolka in för mycket av moderns krisreaktion. Kanske får hon även lugnande medicinering, det påverkar isåfall också henne och hennes beteende i media.
Olika ja, så varken du eller jag v-e-t och då går jag till mig själv som är närmast och oavsett faser och pendlingar så hade jag inte suttit utan tårar i media och pratat lugnt om hur min dotter var var som bebis ett fåtal dagar efter att hon brutalt bragts om livet.

Det kan vara så att allt du skriver är rätt men det kan likaledes vara så att hon faktiskt är så skadad och har haft det så trassligt att det bara susar förbi och hon inte är med i matchen.

Jag hoppas du har rätt men artikeln var riktigt udda tycker jag.
Citera
2024-07-28, 02:13
Medlem
Citat:
Vet du med personlig kontakt?
Jag känner inte henne, men jag har läst psykologi, och har träffat personer i det stadiet. Efter att läst och hört intervjuerna med mamman är det tydligt att hon befinner sig i den fasen just nu.
Citera
2024-07-28, 02:13
Medlem
Citat:
Olika ja, så varken du eller jag v-e-t och då går jag till mig själv som är närmast och oavsett faser och pendlingar så hade jag inte suttit utan tårar i media och pratat lugnt om hur min dotter var var som bebis ett fåtal dagar efter att hon brutalt bragts om livet.

Det kan vara så att allt du skriver är rätt men det kan likaledes vara så att hon faktiskt är så skadad och har haft det så trassligt att det bara susar förbi och hon inte är med i matchen.

Av den intervju jag sett med henne så ser hon ut att vara påverkad av lugnande mediciner, vilket förklarar hennes "lugn". Av hennes sociala medier så verkar hon älska sin dotter oerhört mycket. Men du har rätt, ingen av oss vet hur det egentligen ligger till. Känns bara osmakligt av media att kasta sig över mamman så som de gjort.
Citera
2024-07-28, 02:16
Medlem
Citat:

Jag tror du har rätt om att mamman trasig o förmodligen inte med i matchen. Nu kan man inte avgöra förstånd på utseendet men hon ser helt enkelt inte riktigt riktig i huvudet
Citera
2024-07-28, 02:16
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Jag känner inte henne, men jag har läst psykologi, och har träffat personer i det stadiet. Efter att läst och hört intervjuerna med mamman är det tydligt att hon befinner sig i den fasen just nu.
Så du ratar media för hur de agerar men bygger din argumentation på just detta?
Citera
2024-07-28, 02:21
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Av den intervju jag sett med henne så ser hon ut att vara påverkad av lugnande mediciner, vilket förklarar hennes "lugn". Av hennes sociala medier så verkar hon älska sin dotter oerhört mycket. Men du har rätt, ingen av oss vet hur det egentligen ligger till. Känns bara osmakligt av media att kasta sig över mamman så som de gjort.
”ser hon ut…” och ”verkar…”

Säger inte emot men vi vet inte.

Absolut osmakligt av media men igen, utifrån mina egna sorger, tankar och värderingar så hade jag inte tänkt tanken att sätta mig ned med Aftonbladet.

Det är hennes eget val.
Citera
2024-07-28, 02:23
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Jag tror du har rätt om att mamman trasig o förmodligen inte med i matchen. Nu kan man inte avgöra förstånd på utseendet men hon ser helt enkelt inte riktigt riktig i huvudet
Som det skrivs i tråden så kan det ju vara lugnande mediciner men ja, jag tycker hon ser obrydd och kall ut men båda deras liv har ju varit väldigt trassliga.
Citera
2024-07-28, 02:24
Avslutad
Ännu ett exempel på varför vi borde införa dödsstraff igen.
Kunde inte bry mig mindre om att förövaren i detta fall är både av kvinnligt kön och minderårig.
En mördare är en mördare oavsett, och ingen mördare ska någonsin kunna promenera fritt på gatorna bland civiliserat folk.
Citera
2024-07-28, 02:25
Medlem
Citat:
Så du ratar media för hur de agerar men bygger din argumentation på just detta?
Jag ratar inte media, vad har du fått det ifrån?
Men jag kan tycka att det är oetiskt att intervjua människor i chock när de precis förlorat en nära anhöriga, som i detta fallet hennes dotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in