2024-07-27, 21:37
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Flera i gruppen på FB berättar om hur svårt det varit att agera för Essie då de känt att de inte haft bevis och att bevis behövts.

Här är ett citat:

"(...) hundtränaren fick information förra våren att Essie råkade illa ut men hon ville att vi skulle ha bevis. Lätt att ställa sig och filma när man som assistent måste agera."

Det lär bli ganska besvärligt att ha Öl*eborg som efternamn framöver...

Nu när skiten har träffat fläkten sprids den och man kan ju bara hoppas att myndigheter och polis börjar granska hela bilden, både ur arbetsrättslig synvinkel och djurskydd.

Det luktar väldigt illa om denna historien av en mängd olika anledningar och man kan bara ana vilket lidande som människor/hund har tvingats utstå i denna miljön.

Vill rikta ett tack till alla som gräver, kollar och delar med sig av viktig information som kan belysa allt.
Citera
2024-07-27, 21:39
Medlem
Här är dagens artikel i Enköpings tidning om polisens uttalande. Jag har ingen prenumeration dock:

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/polis-utan-spaningsuppslag-men-tipsen-fortsatter-att-stromma-in/l7y4x68l

Stort tack Saga för det jobb du gör för att bringa klarhet om Essie!
Citera
2024-07-27, 21:41
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Någon nämnde i ett tidigare inlägg att man skulle leta efter hunden i Fjärdhundra.
Där bor PÖ s bror
Citera
2024-07-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Alltså helt ärligt, är inte det där med rullstolen redan överagerat. Han har sagt sig säga det, och han har förklarat vad han menade. Och det han menade är också helt korrekt.
Jag ska rätta dig om pappans liknelse mellan Essie och en rullstol.

Han bortförklarade det efteråt.
Citera
2024-07-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Här är dagens artikel i Enköpings tidning om polisens uttalande. Jag har ingen prenumeration dock:

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/polis-utan-spaningsuppslag-men-tipsen-fortsatter-att-stromma-in/l7y4x68l

Stort tack Saga för det jobb du gör för att bringa klarhet om Essie!

Tack

Sanningen är de viktigaste för mig , samt djurens välbefinnande
Citera
2024-07-27, 21:43
Medlem
OvissFramtids avatar
Jag hoppas jag har fel men P's agerande i denna händelse är väldigt suspekt. Om flera assistenter har rätt om att han är en sjuk narcissist som behandlat hunden illa så är det inte omöjligt att han gått ett steg längre denna gång. Att han dessutom ökar hittelönen till 100.000 är också det jävligt suspekt, några hittepengar han vet om att han förmodligen aldrig behöver betala ut - då han vet vad som hänt Essie. (jag hoppas jag har fel). Ibland måste man titta på den troligaste teorin, att kamerorna stängs av just när Essie försvinner pekar till stor del åt en riktning = P. Vill utomstående stjäla en hund behöver man knappast ta till James Bond metoder.
Mår på riktigt dåligt i magen när jag hör om djur som far illa, människor som behandlar djur dåligt är lägre stående horungar än pedofiler. Ni är veka horungar som får ert straff en dag. Så är det bara.
Citera
2024-07-27, 21:44
Medlem
En fråga.
Finns det konkreta bevis på att familjen misshandlat hunden?
Visst är så våldsam att hon inte får bo på LSS-hem. Men det betyder ju inte automatiskt att hon slår hunden.
Citera
2024-07-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Jag ska rätta dig om pappans liknelse mellan Essie och en rullstol.

Han bortförklarade det efteråt.

Den åsikten är du fri att ha. Det är dock en ganska återkommande liknelse i sammanhanget, och inget P ska äras för. Men varje person är helt fri att tro vad man vill.
Citera
2024-07-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Samma skräpattityd som PÖ så det är väl därför han försvarar honom
Det är inte utan att jag undrar hur PÖ hade reagerat ifall assistenten ifråga faktiskt hade sjukanmält sig med hänvisning till mens (eller fylla, om hon varit lastbilschaufför...)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En fråga.
Finns det konkreta bevis på att familjen misshandlat hunden?
Visst är så våldsam att hon inte får bo på LSS-hem. Men det betyder ju inte automatiskt att hon slår hunden.

Det har hänt en gång, helt säkert då familjen erkänt det. I övrigt är det ord mot ord.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Tips till er som ser att djur far illa (speciellt till er assistenter som sett P behandla Essie illa), bär dold kamera och filma dessa händelser så att dessa vidriga personer får djurförbud och i bästa fall döms i domstol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
All heder åt de som agerat! <3

Men: Det förekommer ju kritik mot de som inte gjort nåt. Här sitter de i en rävsax, tänker jag mig.

Om man säger upp sig från en anställning har man inte rätt till A-kassa. Och det kan vara svårt att få ett nytt jobb om man får dåliga referenser från sin tidigare arbetsgivare, obefogat eller ej.

Nog för det verkar som att P är en gris och att det är allmänt känt på lokal nivå, men han är bra på att blanda bort korten och skylla på andra.

Assistansföretaget finns väl i Jämtland, och har sannolikt inte koll på lokala förhållanden.

Så om assistenterna jobbar kvar tills de säkrat en anställning på annat håll, tycker jag inte vi ska lasta dem för. De som är lågavlönade och kanske timanställda lever i en tuff ekonomisk verklighet.

Mina funderingar.

De har gjort något. De har skrivit många avvikelserapporter som pappan och mamman raderade direkt. Assistenterna har då kontaktat företaget men pappan lyckades alltid vända det till hans fördel så företaget agerade inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in