2024-07-27, 20:29
Medlem
Nu behöver vi inte fundera längre hur de kunde bli certifierade Assistanshundsekipage genom SBK

För kvaliteten är otroligt kass och de är lätt att tjäna pengar på det samt de gynnar varandra, alla har intresse i att få utbilda examinera och sälja Assistanshundar och assitanshundsekipage
Citera
2024-07-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneochSvea
Syftade snarare på att han uttalat att den hunden inte farit illa. Han känns ju rätt jävig i frågan eftersom han är vän med farfar till A.
Se min kommentar ovan din, det verkar ju som den gamla hunden också fått utstå en del.
Citera
2024-07-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Allt hör ihop, det är vinstintresse i alla kontakter mellan varandra med relation till SBk. Det är fullt möjligt att Amanda lyckats med certifiering med Essie när alla känner alla och alla har SBK bakom sig. De är alltså lätt att tjäna pengar på detta och med andra ord är kvalitet på assitanshund otroligt dålig och egentligen vem som helst skulle kunna lyckas få sin certifiering
Jag vet faktiskt inte om det nödvändigtvis ligger en nepotistisk komplott bakom detta. Det kan ju vara så att det vanligen inte föreligger fara för hundens väl i fall där person med assistansbehov skaffar sig en psykisk hälsa-hund.
Citera
2024-07-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Klippt rejält i citatet. Men här har vi två grejer som jag lite reagerade på.
Om man som assistent ska bada genom jobbet, så är det väl något man får hantera. Jag kan inte komma som lastbilschaufför och säga att jag är så full så jag kan inte köra bil idag. I så fall får jag väl sjukanmäla mig. Det är väl fullt möjligt på en större arbetsplats att man kan plocka bort vissa uppgifter, tex duscha en patient för att man har lingonvecka, men när det är två stycken.

Och samma med att sitta med A. Som assistent borde det ingå att fixa mat och städa, för A lär ju inte göra det själv. Jag skulle i varje fall inte låta en fyraåring leka med min spis eller klorin.

Alltså det blir lite konstigt, "din fru är dålig assistent", "varför det" "för att hon gjorde sitt jobb".

Visst, rasistskämt och nedvärderande kommentarer är fel. Har inte svårt att köpa det. Men vissa delar av kritiken blir ändå så där, ingår inte det i jobbet?

Är du säker på att det var schemalagda aktiviteter? Så man visste på förhand når man skulle.sjukskriva sig....mens, kan inte bada i poolen idag = sjukskriven. Eller var det helt beroende på plötsliga infall från A?
Varför badade inte PÖ i poolen med A??
Så kunde ju personalen ha städat
Citera
2024-07-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Även jag har klippt i citatet. Snälla rara, du kan inte vara allvarlig med den jämförelsen? Anser du att mens är jämförbart med att dricka sig full?

Säg att du jobbar på callcenter och har tappat rösten. Grejen är om man har en arbetsuppgift som man inte kan utföra, så kanske det blir ganska mycket gnissel från familjen. Speciellt med en dotter som kan bli utåtagerande om planer inte följs.
Citera
2024-07-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Okej....

Uppfödare har koppling till SBk
Uppfödare har koppling till hundhjälpen
Uppfödare har koppling till Assistanshundar

Hundhjälpens har koppling till SBK samt diplomerade av SBK som assistanshund ekipage
alla har koppling till SBK assitanshundsavdelning

Uppfödare vill tjäna pengar
Hundhjälpen vill tjäna pengar
SBK gynnas av certifierad assitanshundsekipage och tjänar pengar på
Verksamheten så alla gynnas av att kunna utbilda sälja hundarna dyrt och godkänna vilka ekipage som helst.

Kvaliteten är under all kritik och det gäller alla assitanshundsekipage certifieringar.
Citera
2024-07-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Intressant. Det här stärker ju egentligen familjens utsagor. För den här personen är ju arg på familjen, samtliga i familjen. Men här finns inte ett ord om att hunden far illa. Det verkar mer handla om att personal som numera inte jobbar i familjen har inte trivts med sitt arbete hos familjen.

Om den personen är inblandad i stöld av hunden så är det i så fall en hämndaktion riktad till familjen och handlar plötsligt betydligt mindre om att hunden i så fall far illa. Den här personen känner sig ju själv illa behandlad. Att det är hen som blivit kränkt och slagen… inte hunden…

Mycket märkligt inlägg i sammanhanget som förändrar bilden helt…
Nej precis tvärtom stärker det bilden av vad vi andra konstaterade för länge sedan i den här tråden. Sorry men ditt perspektiv existerar inte i verkligheten.
Citera
2024-07-27, 20:37
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om det nödvändigtvis ligger en nepotistisk komplott bakom detta. Det kan ju vara så att det vanligen inte föreligger fara för hundens väl i fall där person med assistansbehov skaffar sig en psykisk hälsa-hund.

Uppenbarligen är kvalitet på dessa bedömningar under all kritik och ekipage som Amanda och essie har inga problem att bli godkända om alla gynnar varandra.
Citera
2024-07-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Är du säker på att det var schemalagda aktiviteter? Så man visste på förhand når man skulle.sjukskriva sig....mens, kan inte bada i poolen idag = sjukskriven. Eller var det helt beroende på plötsliga infall från A?
Varför badade inte PÖ i poolen med A??
Så kunde ju personalen ha städat

Under förutsättning att P inte är där som assistent, så är det ju inte hans grej. En tanke med LSS är just att medborgaren ska kunna göra saker den vill, och anhöriga saker de vill.

Men visst, det var kanske inte schemalagt, det vet jag ju inte. Men samtidigt så ser jag ändå lite problemet med det.
Citera
2024-07-27, 20:39
Medlem
Citat:

Så med andra ord är de enda som kan skydda hundar från att fara illa är allmänheten och Länsstyrelsen

Länsstyrelsen har varken resurser eller kompetens ofta och de är många anmälningar som kommer in dagligen av allmänheten veterinärer & polisen

Men det enda organ som faktiskt ska kunna lagligt skydda hundarna som blir certifierade.
Citera
2024-07-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Säg att du jobbar på callcenter och har tappat rösten. Grejen är om man har en arbetsuppgift som man inte kan utföra, så kanske det blir ganska mycket gnissel från familjen. Speciellt med en dotter som kan bli utåtagerande om planer inte följs.
Det framkommer ju inte alls i Facebook-inlägget som detta kommer ifrån huruvida det var en på förhand bestämd aktivitet där aktuell personal hade möjlighet att på förhand sjukanmäla sig med hänvisning till just mens, eller om det var en spontan idé som A fick under passet och som personalen inte hade möjlighet att förutse.
Citera
2024-07-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Så med andra ord är de enda som kan skydda hundar från att fara illa är allmänheten och Länsstyrelsen

Länsstyrelsen har varken resurser eller kompetens ofta och de är många anmälningar som kommer in dagligen av allmänheten veterinärer & polisen

Men det enda organ som faktiskt ska kunna lagligt skydda hundarna som blir certifierade.

Och alla tjänar pengar på att sälja och utbilda hundar till familjer dyrt och ofta familjer utan kunskap och erfarenhet av att hos hund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in