2024-07-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är ju synd när inkompetens ska ge varaktiga ärr.

Eller en bortskämd dotter som inte fått tydliga gränser o uppenbart får göra som hon vill.

O hur kan du uttala dig om inkompetens? Då vet du ju vilken som blivit biten. Eller du drar alla assistenter över en kam?
Har du CV på personen ifråga?
Citera
2024-07-27, 17:51
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men att skriva journal är en lagstadgad skyldighet som de har. Så om arbetsgivafen hindrat dem ifrån det så var så borde de nyttjat kommunens visselblåsarsystem eller sina fackförbund. De hade också kunnat kontakta IVO inspektionen för vård och omsorg om de upplevde att man hindrades ifrån att utföra sina lagstadgade arbetsuppgifter. När man är vårdpersonal så jobbar man utifrån vissa regler som då också omfattar sekretess. Därför finns idag väldigt tydliga vägar och lättillgängliga vägar för hur man ska göra för att få hjälp om man känner sig rädd eller otrygg på sin arbetsplats eller hindras i sin yrkesutövning.

I det här fallet så tycks det ju vara så att anmälaren ifråga är en person som strax innan blivit uppsagd ifrån sin anställning och först då hör vederbörande av sig till Länsstyrelsen. Om det är sant som alla rykten här nu säger om innehållet i den anmälan att vederbörande och alla andra i personalen upplevt att hunden misshandlats och farit illa hela tiden, så är det enligt mig anmärkningsvärt att inte vederbörande i så fall om den hade hundens bästa för ögonen inte anmälde för länge sen? Varför anmäla först när man inte själv jobbar kvar? Om man nu gör det för att man bryr sig om hunden?
Det var väl flera anmälare
Citera
2024-07-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Så noga gick han inte igenom det.

I så fall har jag väl hittat på då. Då ser vi hur enkelt det är vissa gånger med att falsk information kommer in.

Vilka delar är det som skiljer mellan mitt och hans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Tycker inte vi ska stanna där. Tycker du ska fortsätta utveckla dina tankar eftersom det lilla du räknade upp visar precis motsatsen eller inte alls visar någonting om en kunnighet om hundar. Mer en grandios självbild att man kan allt, utan att kunna något. Pappan vet ju inte ens vem som är ägare, han verkar helt lost i hundvärlden.
En ansvarsfull djurägare sätter sin hunds väl i första rummet, före sin dotters utbrott.

Pappan skulle lämnat tillbaka hunden vid första sparken. Det om något hade varit ansvarsfullt.

Just. Sparkar man en hund med avsikt såär något fel.
En assistanshund ska i n t e behöva tåla våld. Inte ens som någon form av "kommando". Apropå pappans uttalande att Essie fungerar på kommando, vilket kan vara på ett hårt sätt, eller neutralt, ja även vänliga kommandon kanske finns?
Hund är fel "hjälpmedel"för denna person.
Citera
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag vet lika lite som du. Det som framkommit är dels att pappan påtalat att man fått säga upp en mängd personer på kort tid.

Han har skrivit och man får förmoda att han förstår att om han här far med osanning så kommer det bli ett himla liv om det. Inte minst ifrån det anlitade assistansbolaget. Så jag utgår ifrån att det han skriver om just detta åtminstone ligger nära sanningen. Det är i alla fall inte osannolikt:

Pappan skriver i sitt senaste Facebook inlägg:

”Företaget som vi har (anlitat, obs min anmärkning eftersom det står tidigare i inlägget att det är ett anlitat företag) för A’s assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet. Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta”

Han skriver också:

”Tyvärr är det flertalet assistenter som fått lämna sin tjänst eller valt att säga upp sig då de fått vetskap om att de ska få lämna företaget. Denna anmälan (jag utgår ifrån att P här menar anmälan till LS, min anm) inkom samma dag som en personal fick reda på att hon skall få sparken. Intervjuade personer är tyvärr tidigare anställda som fått sparken av en anledning och dessutom närmaste vänner med den som fick lämna detta datum”.

Eftersom assistansbolaget inte opponerat sig emot dessa påståenden så finner jag ingen uppenbar anledning att ifrågasätta uppgifterna.

Och om de stämmer så är det mer sannolikt att de ”5” som är ett antal som bara återfinns i tråden här, vilket betyder att de kan vara både fler och färre - har blivit avskedade ifrån sina anställningar i assistansbolaget. Vad orsaken bakom de uppsägningarna är framgår däremot inte. Så det kan mycket troligt handla om något helt annat än assistanshunden Essie.

Herregud så du försvarar idioten dvs pappan, inlägg efter inlägg kämpar du för att bedragaren inte ska bli avslöjad.
Tyvärr för dej så är det många inkl mej som verkligen ser framemot när allt avslöjas och idioten blir hela Sveriges hatobjekt!
Citera
2024-07-27, 17:57
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Dock var ju inte dottern så pass funktionsvarierad att hon klarade av att få 3-4 högskoleutbildade och erfarna personer till att signera hennes lämplighet med en assistanshund.
Familjen kanske köpte sig ett intyg
Citera
2024-07-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Skrev inte du tidigare att det var brist på assistenter för att lönen var så kass

Om det är 2/3 av jobben som är tomma för att det saknas folk är det väl brist, eller definieras det på något annat sätt där du bor??
Citera
2024-07-27, 17:58
Medlem
Citat:
I så fall har jag väl hittat på då. Då ser vi hur enkelt det är vissa gånger med att falsk information kommer in.

Vilka delar är det som skiljer mellan mitt och hans?

Det får du jämföra själv.
Citera
2024-07-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Visst är det svårt att uttrycka sig särskilt specifikt om dessa rutiner och instruktioner utan att veta hur de är utformade och hur verkligheten faktiskt ser ut, men om jag får lov att utgå från egen erfarenhet återigen så kan jag säga att det inte alltid är så att rutiner och instruktioner är förankrade i just verkligheten. Det vill säga, det som står nedskrivet är en rimlig åtgärd på pappret men i praktiken går det inte att genomföra av olika anledningar (oförutsägbarhet i humörsvängningar, mänsklig reaktionstid, praktiska förutsättningar med mera).

Jag kan personligen också se rimligheten i att ifrågasätta det lämpliga i att ha en assistanshund som måste skyddas från sin egen förare av personal för att inte råka illa ut.

Jag tycker att upprepningen angående journalföringsmiss är att blanda bort korten; det är klart att det är en allvarlig brist men inte nödvändigtvis direkt kopplat till att Essie for illa just eftersom det framkommit att båda föräldrarna haft diskussion om A:s agerande gentemot Essie med personalen ändå.

På alla gruppboenden och i synnerhet i personnära assistansarbete i hemmet är dokumentation i journal A och O tillsammans med rutindokument som alltid ska hållas levande och diskuteras och ändras allt eftersom. Det är så förtroendefullt teamarbete runt en funktionsnedsatt person kan bli bra och tryggt och framgångsrikt för alla inblandade.
Att slarva med journal är därför allvarligt och man måste se över rutinerna om det inte fungerar. Att i journal inte skriva ned om hunden blivit skadad eller om teamet tappat kontrollen i en situation där hunden farit illa eller brukaren eller en personal - det är tjänstefel. Så det handlar inte om att verkligheten inte ser perfekt ut. Det finns grader i administrationshelvetet. Men att konsekvent inte skriva ned rena misshandelsssituationer som man nu flera månader senare helt plötsligt beskriver i målande ordalag och därmed offrat hunden i så fall när man själv var satt att ha ansvar - det finns det ju ingen ursäkt för överhuvudtaget!

Så det är definitivt inte att ”blanda bort korten”. För om det varit så illa som dessa eller denna person nu påstår så betyder ju det att de offrat hundens säkerhet om och om igen under sin tjänsteutövning och orkade inte ens skriva journal om att misshandeln i så fall skett!? Det är synnerligen flagrant och mycket ovanligt också i dessa sammanhang. Särskilt som nu utsagorna i anmälan dyker upp i samband med att personen eller personer fått sparken ifrån assistansbolaget. Blev hunden Essie väl och ve inte viktigt förrän då?
Det väcker stora frågor.

Ifråga om rimligheten att använda assistanshundar med personer med svår autism så är det en diskussion som jag tycker att du får föra med forskare och socialstyrelsen istället för här. För det har stark evidens att assistanshundar gör stor nytta för personer som A på omfattande sätt. Och det finns ingen evidens som tyder på att hundarna som använda för dessa uppdrag far illa heller. Socialstyrelsen i Sverige och motsvarande i andra länder välkomnar och förordar användandet av assistanshundar i precis såna här situationer. Så vill man diskutera det eller har synpunkter på det så tycker jag att man kan vända sig till de som har ansvar för det. Det är inte den här familjens eller ens kommunens huvudvärk. Det har inte begåtts något fel ifrån någon i fråga om det.

Däremot kanske man skulle kunna diskutera att det kanske skulle behövas mer personal under en tid för att implementera fungerande rutiner med assistanshunden så att alla som jobbar förstår vilka villkor som ska gälla och hur man sköter om hjälper flickan att bemöta hunden på ett bra och säkert sätt. När personalomsättning blir stor och personal inte fungerar så blir det också mer komplicerat att det också finns med en hund i mixen. Så där skulle t ex kommunen kunna skjuta till extra medel under en period för att få allt att fungera. Men det är bara ett av många möjliga förslag utifrån en mer allmän reflektion utan insyn i de verkliga förhållandena.
Citera
2024-07-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Familjen kanske köpte sig ett intyg

Genom att muta 3-4 SBK instruktörer??

Joo, eller så var det folk från planeten Pluto som kom och hjälpte till. Ärligt talat så är det nog mer troligt med utomjordingar än att man lyckas muta 3 stycken, och få dessa att hålla käften.
Citera
2024-07-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Just. Sparkar man en hund med avsikt såär något fel.
En assistanshund ska i n t e behöva tåla våld. Inte ens som någon form av "kommando". Apropå pappans uttalande att Essie fungerar på kommando, vilket kan vara på ett hårt sätt, eller neutralt, ja även vänliga kommandon kanske finns?
Hund är fel "hjälpmedel"för denna person.
Ganska intressant inlägg.

Menar du att även en människa som blir misshandlad är "fel hjälpmedel" för den vårdtagaren?

Vad ska accepteras?

Hur ska vi göra med utåtagerande personer som behöver hjälp men som bits, slåss och rivs när den får hjälp? Ättestupan?
Citera
2024-07-27, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Hur kunde då pappan vara ute med drönare utrustad med värmekamera om det är förbjuder?

Länkar till https://swedron.se/lagar-och-regler-foer-droenare för att läsa mer. Det här är inte mitt område alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in