2024-07-27, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Fast nu börjar du fabulera utifrån egen fantasi.

Som situationen ser ut så vet du faktiskt inte om det överhuvudtaget förekommit någon misshandel av hunden? Eller om flickan är våldsam på ett sätt som är skadligt för hunden? Eller om det är så att det varit mycket svårt att få okunnig personal med bristande kompetens att sköta de uppdrag som ingått i deras arbetsuppgifter och därför fått lämna sina uppdrag och då surnat till och vill hämnas på familjen? Eller om det handlar om gränsdragningar och missförstånd och situationer som blåsts upp till för stora proportioner. Man kan ju bara titta i den här tråden så förstår man snabbt att det en person tycker är helt ok djurhantering tycker en annan är totalförkastligt. Så utan att veta exakt vad som hänt så kan man inte springa iväg och dra slutsatser.

Vi som utomstående vet ingenting bortom att det påstås en herrans massa saker. Och alla de sakerna har börjat påstås efter att hunden försvunnit.

I det finns det många saker som kan vara helt fel. Och det finns många frågetecken. Men i grunden är det bara synd om hunden OM den blivit illa behandlad. Om den inte blivit illa behandlad så är det synd om flickan och hennes familj. Och det är där alla vi som är utomstående står. Och vet inte var längs hela det spektrat som sanningen finns.

Jag tittar därför bara på faktiska förhållanden och ställer frågor utifrån det. Det är mycket märkligt om den här hunden av all personal som någonsin jobbat under tiden hunden funnits med i bilden uppfattat det som att den blir illa behandlad men att ingen i något sammanhang under sin tid som anställd sagt någonting till någon för att uppmärksamma de förhållandena under månad efter månad. Med alla de både öppna och anonyma möjligheter som finns särskilt för vårdpersonal.

Sen plötsligt när de fått sparken (om det nu stämmer att det är fem personer som nyligen fått sparken) så börjar man både anmäla och är villig att begå brott mot tystnadsplikt (som gäller även efter man avslutat anställning i såna här sammanhang) och kanske till och med har vågat kidnappa hunden?
Samma personer som då tidigare inte ens vågat skriva en icidentrapport eller ringa anonymt till IVO som anställd eller till LS för att göra en Lex Maja anmälan eller ens berättat för sin chef eller någon på kommunen?
Det är mycket märkligt. Och det väcker frågor både om arbetsförhållanden. Men också om sanningshalt och motiv.

Men rent allmänt så är det faktiskt ganska fyrkantigt att jobba i patientnära yrken. Och det ingår som en skyldighet att göra vissa saker. Att föra journal är en sådan sak. Följa rutiner en annan. Som man inte har rätt att låta bli. Och det vet också arbetsgivare. Så det räcker med ett telefonsamtal till någon kontrollinstans om man hindras i sinyrkesutövning, så kommer det att hanteras och då är man i så fall betydligt mer skyddad än de här påstådda fem individerna i så fall är nu… när de istället riskerar allmänt åtal.

Utifrån att du gärna vill lyfta hur viktigt det är att diskutera och agera utifrån det vi verkligen vet, uppmanar jag dig att gärna upplysa alla medlemmar i FB-gruppen som vill leta efter Essie att backa då de faktiskt inte kan veta om hon är stulen. Lika lite som de kan veta att det bästa för Essie är att komma hem igen.
Citera
2024-07-27, 17:02
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hur många hundtränare har du haft på speeddial när du har hund? Jag och mina vänner har inte haft någon.
Inte heller har jag och mina vänner tagit fram ett journalföringssystem för att hålla koll på vad hunden råkat ut för under dagen.
Varken när jag varit hundvakt eller haft hundvakt har jag lämnat över ett stort dokument, som folk fått signerat efter läsning.

Kanske beror på att den normala hundägaren har liiite mer kunskap om hundar innan dom skaffar den så att man inte behöver ha en hundtränare i örat var och varannan minut.

Plus att det vanligtvis inte finns någon eller något i hemmet som hunden "kan råka ut för".
Citera
2024-07-27, 17:02
Medlem
Citat:
Just det kan väl en hund behöva, som arbetar inom psykisk vård.
Men just den här hunden hade, oavsett om ett behov finns eller inte. Och nu när den rutinen fuskades med, så vet vi att ett behov fanns.

Hur vet du att hunden hade en journal?
Citera
2024-07-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Att hunden "råkar ut för" saker på daglig basis tyder ju inte på bättre hundhållning än andra hundägare. Kontaktuppgifter till hundtränare är ingalunda unikt. Vad är det för "stort dokument" som signeras? Det är inte märkvärdigt alls att ha överenskommelser, regler och villkor i skrift när hunden ska vara hos hundvakt.

Jag har inte uttalat mig om hur utfallet blev eller inte blev. Jag har sagt att P satt in rutiner för att säkerställa en bra tillvaro. I många fall mycket mer än andra hundägare. Jag har också bevisat det genom att peka på att de jag känner med hundar har inte gjort något av det. Det säger inte att P varit unik i världen med att göra så.
Citera
2024-07-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Men nu vet vi ju att det finns både anmälningar till IVO och Lex Sarah.
O mamman är anställd assistent o borde då givetvis ha sagt något på personalmöte i sin roll som anställd.

Någon IVO anmälan har jag inte hört talas om. Inte heller någon Lex Sarah anmälan. Varifrån kommer de uppgifterna? Den enda anmälan som jag känner till är anmälan till Länsstyrelsen som skedde någon vecka eller två innan hunden försvann.

Vad gäller mammans situation som anställd så är nog hon den enda jag skulle kunna förstå om hon inte rapporterar några missförhållanden. Hon gör dock då också formellt fel. Och så också om hon inte följer rutiner eller skriver journal. Men hon är också mamma och känner flickan bäst och kan utifrån det både ha svårare att se och förstå om hunden far illa eller inte. Ofta handlar sånt här om gränsdragningar och det en tycker är misshandel tycker en annan inte är det. Men oavsett så om hon kan känna dubbla lojaliteter och se saker ifrån fler perspektiv än vad en vanlig anställd kan förväntas göra, så är det en sak. Hon har i grunden som anställd samma skyldigheter och rättigheter. Det betyder omvänt också att hon har inga mer omfattande skyldigheter än andra anställda heller.
Men skulle hon ha velat påtala missförhållanden så skulle hon också kunnat göra det anonymt. Och skulle fått samma rätt till skydd ifrån arbetsgivare eller tillsynsmyndighet.
Citera
2024-07-27, 17:06
Medlem
Citat:
Hur vet du att hunden hade en journal?

Pappan har uppgett att det finns ett avvikelsesystem som skulle användas.
Du får gärna hävda att han ljuger om det, jag kommer dock fortfarande tro på det, tills motsatsen är bevisad, eftersom jag anser att det är fullt rimligt.
Citera
2024-07-27, 17:08
Avslutad
Citat:
Berätta mera...

Folk lämnar gruppen i alla fall då de tycker att det är för illa hur Essie ev behandlats och att de inte längre "kan stötta" PÖ med familj.
Citera
2024-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Kanske beror på att den normala hundägaren har liiite mer kunskap om hundar innan dom skaffar den så att man inte behöver ha en hundtränare i örat var och varannan minut.

Plus att det vanligtvis inte finns någon eller något i hemmet som hunden "kan råka ut för".

Jag kommer aldrig försöka få någon ur sina vanföreställningar, så det får du gärna fortsätta tro på om du vill.
Citera
2024-07-27, 17:10
Medlem
Citat:
Nej precis som du tänker, tänker de allra flesta! Om man varit på en arbetsplats som inte tillåter att man gör sina arbetsuppgifter så stannar man inte kvar tills man får sparken eller hur? Man säger upp sig så fort som möjligt och man kommer innan man fattar det beslutet att säga ifrån och tala om för sin chef eller till IVO eller någon annanstans att här står det inte rätt till!

Det är just frånvaron av det som gör att de finns anledning att ställa sig frågande till vilka motiv som finns här egentligen. För här har ingen sagt eller gjort någonting. Inte någonting förrän en eller då om uppgiften stämmer FEM personer får sparken. Och DÅ plötsligt gör man något. Det är mycket märkligt. Det är inte omöjligt. Men det är mycket märkligt och det är tveksamt om det skulle kunna sägas vara sannolikt…

Är du säker på att dessa 5 personerna fick sparken? De flesta verkar ju ha sagt upp sig själva.
Citera
2024-07-27, 17:11
Medlem
Citat:
Hur många hundtränare har du haft på speeddial när du har hund? Jag och mina vänner har inte haft någon.
Inte heller har jag och mina vänner tagit fram ett journalföringssystem för att hålla koll på vad hunden råkat ut för under dagen.
Varken när jag varit hundvakt eller haft hundvakt har jag lämnat över ett stort dokument, som folk fått signerat efter läsning.
Fniss. Va?

- Ha en hundtränare på speed dial? Tyder snarare på motsatsen, att hunden pappan inte förstår sig på hundar.
- Journalföring? (det får nog pappan i så fall bevisa att hundens väl skulle journalföras).
- Dokument? Med instruktioner hur Essie skulle hanteras? Hoppas vi får se detta dokument, kanske en assistent har en kopia som kan publiceras. Låter spännande.

Men sorry, inget av detta visar på en extra ordinär hundägare. Vet inte hur du kan få det till det.
Citera
2024-07-27, 17:13
Medlem
Citat:
Någon IVO anmälan har jag inte hört talas om. Inte heller någon Lex Sarah anmälan. Varifrån kommer de uppgifterna? Den enda anmälan som jag känner till är anmälan till Länsstyrelsen som skedde någon vecka eller två innan hunden försvann.

Vad gäller mammans situation som anställd så är nog hon den enda jag skulle kunna förstå om hon inte rapporterar några missförhållanden. Hon gör dock då också formellt fel. Och så också om hon inte följer rutiner eller skriver journal. Men hon är också mamma och känner flickan bäst och kan utifrån det både ha svårare att se och förstå om hunden far illa eller inte. Ofta handlar sånt här om gränsdragningar och det en tycker är misshandel tycker en annan inte är det. Men oavsett så om hon kan känna dubbla lojaliteter och se saker ifrån fler perspektiv än vad en vanlig anställd kan förväntas göra, så är det en sak. Hon har i grunden som anställd samma skyldigheter och rättigheter. Det betyder omvänt också att hon har inga mer omfattande skyldigheter än andra anställda heller.
Men skulle hon ha velat påtala missförhållanden så skulle hon också kunnat göra det anonymt. Och skulle fått samma rätt till skydd ifrån arbetsgivare eller tillsynsmyndighet.

Stod i tidningensartikeln när A blev utkastad från LSS.
Citera
2024-07-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Fniss. Va?

- Ha en hundtränare på speed dial? Tyder snarare på motsatsen, att hunden pappan inte förstår sig på hundar.
- Journalföring? (det får nog pappan i så fall bevisa att hundens väl skulle journalföras).
- Dokument? Med instruktioner hur Essie skulle hanteras? Hoppas vi får se detta dokument, kanske en assistent har en kopia som kan publiceras. Låter spännande.

Men sorry, inget av detta visar på en extra ordinär hundägare. Vet inte hur du kan få det till det.

Och då har vi olika uppfattningar, vilket är helt okej. I min värld är det här mer än andra hundägare, om du anser att det här är exakt vad alla hundägare gör, så kommer vi få stanna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in