2024-07-27, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Precis, han är uppdragsgivare till assistantbolaget. Då kan han fastställa regler för hur de ska jobba. Men han kan inte ändra scheman bara så där eller hitta på att de bara får ha egna kläder på sig. Finns lagar på det. Han har gått överstyr helt enkelt.

Var de anställda fackanslutna tros? Eller det fick de inte heller vara?

Ja, vissa har lätt att skylla på kommunen o myndigheterna o att allt är deras fel. Som med Essie, här skyllas det på att det är kommunens ansvar men kommunen har knappast beviljat varken ersättning/bidrag eller köpt in Essie t A. Det är alltid djurägaren ansvar att tillse att djuret har det bra och är skyddat från tex våld. Djurägaren i detta fallet är PÖ som står som registrerad ägare. Det ändras kanske snart på Jordbruksverket...

Som sagt, att hitta assistansjobb är enkelt. Det är inte P som är den starkaste parten här.

Inom LSS är det ytterst ovanligt att ha speciella arbetskläder på sig. Det går emot lagens syfte. Så det skulle nog mycket väl kunna räknas som brukarens självbestämmande. Men visst, det kanske borde gått igenom assistansbolaget. Men vi vet ju samtidigt inte riktigt vilka rutiner som funnits på plats gällande det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Eventuellt har inte heller mamman gjort en riktigt journalföring.

Som sagt, det bevis vi har på det är alltså 5 stycken före detta anställda som i så fall redan erkänt sig missköta sitt arbete. Familjen hävdar att våld inte varit regelbundet återkommande.

5 stycken är en minoritet av de som varit där. En väldigt liten minoritet.

Du vet väl att det är fler än 5 st? Undrar vad mer som kommer fram inom några dagar. Folk har ju fått upp ögonen på vad som hänt.

Klart familjen, (läs PÖ) hävdar att våld inte varit regelbundet men det har ändå funnits våld. Frågan är vilken definition PÖ har om regelbundet återkommande. En gång i veckan, 5 gånger i veckan, 5 gånger om dagen? Till slut blir regelbundenhet en vana.

Man skulle ju vilja se hur det står om just journalföringen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men att skriva journal är en lagstadgad skyldighet som de har. Så om arbetsgivafen hindrat dem ifrån det så var så borde de nyttjat kommunens visselblåsarsystem eller sina fackförbund. De hade också kunnat kontakta IVO inspektionen för vård och omsorg om de upplevde att man hindrades ifrån att utföra sina lagstadgade arbetsuppgifter. När man är vårdpersonal så jobbar man utifrån vissa regler som då också omfattar sekretess. Därför finns idag väldigt tydliga vägar och lättillgängliga vägar för hur man ska göra för att få hjälp om man känner sig rädd eller otrygg på sin arbetsplats eller hindras i sin yrkesutövning.

I det här fallet så tycks det ju vara så att anmälaren ifråga är en person som strax innan blivit uppsagd ifrån sin anställning och först då hör vederbörande av sig till Länsstyrelsen. Om det är sant som alla rykten här nu säger om innehållet i den anmälan att vederbörande och alla andra i personalen upplevt att hunden misshandlats och farit illa hela tiden, så är det enligt mig anmärkningsvärt att inte vederbörande i så fall om den hade hundens bästa för ögonen inte anmälde för länge sen? Varför anmäla först när man inte själv jobbar kvar? Om man nu gör det för att man bryr sig om hunden?

Jag tänker att du skriver utifrån lag och ordning. Hur allt ska fungera i de bästa av världar. Men så fungerar ju inte människor, eller hur? Det vet vi av hundratals historier om hur arbetstagare varit rädda att agera och gjort saker som de egentligen inte vill, eller som gått dem emot, eller inte vågat säga något, förrän de kanske slutat på sin arbetsplats. En del kanske inte kan få ett nytt jobb så lätt och hur jävligt det än är, så kanske de inte kan visselblåsa och agera för då ryker jobbet och enda inkomsten. Etc etc.

Jag tycker givetvis det är beklagligt om flera personer sett hur Essie far illa men inte anmält tidigare. Varje dag måste ha varit ett helvete. Och det är inte rätt mot A heller att utsätta både henne och hunden för det, för hur det än är, så är det bästa att A får lära sig gränser. Det är ju bland annat det assistenterna ska hjälpa henne med. Hon borde enligt mig inte ha fått ha djur i sin närhet alls. Ser man efter kort tid att det inte fungerar, så avsluta uppdraget för djuret. Omedelbart. Det har ALLA som jobbar där ansvar för att agera i. Men det krävs också kunskap hos personal som vi pratat om här i tråden. Kunskap om djurs behov. Och människors behov. Vissa kanske inte haft det. Andra kan ha varit för rädda för att säga något, för att skriva, för att kontakta LS tidigare. Vem vet?

Jag tycker bara det här är tragiskt ur så många aspekter. Men först och främst för hunden som faktiskt är den farit mest illa. Det är hunden som inte kunnat ta sitt pick och pack och dragit. Som inte kunnat säga ifrån. Som är kuvad att lyda, som det framkommer av hela historien.

Men ansvaret gäller ju inte bara personal. Mamman och pappan som känner sin dotter, men som också varit anställda, och som jag förstår hjälpt till att ordna hunden till henne har ansvar som föräldrar. Grannar om de sett något, den som godkänt Essie och A som ekipage om den personen anat oråd, veterinärer om de träffat på Essie och tänkt tanken att allt inte står rätt till, folk på gatan som kanske sett Essie gassat i solen om de uppgifterna stämmer. Det här handlar om att stå upp för någon som inte själv kan göra det. Varför folk sedan inte gör det, eller först efter ett tag.. det vet bara de individerna.
Citera
2024-07-27, 15:50
Medlem
Jäkla tjat om assistenterna.
Dom var väl anställda för att ta hand om A?
Visst att det är skillnad på hund och hund (deras funktion) men hundpiga tror jag inte ingick i deras arbetsbeskrivning?
Jag tycker det verkar som att allt ansvar ska läggas på assistenterna och det känns så fel.
Vart var PÖ när Essie försvann?
Det skrivs att Essie såg/hörde någon och visade glädje så hon skulle känna personen som tog henne.
Det har även skrivits av PÖ alternativt farfar något om att Essie aldrig skulle lämna tomten, aldrig följa någon hon inte kände.
Och vad jag kan läsa mig till så var det stor omsättning av "personal" och dom fick inte gosa/klappa Essie.
Då har Essie inte heller någon närmare relation till dom så då skulle hon ju absolut inte följa med...
Så vart höll PÖ alternativt farfar till när Essie försvann?
Citera
2024-07-27, 15:51
Medlem
Hoppas mamman är ok, eller att hon har ett bra nätverk omkring sig.

Det står klart att pappan ljuger, är manipulativ, oförmögen att se egna misstag, skyller på andra, är rättshaverist osv.

Inte en toppenperson att ha ett förhållande med. Extra jobbigt om man har barn med så svåra handikapp ihop också.

Tycker att man generellt ska vara försiktig med att skuldbelägga mamman eller Hundhjälpen-kvinnan, alla som har egen erfarenhet av personer med samma drag som pappan vet att det är lätt att bli manipulerad.

Hon på hundhjälpen och mamman är ju f.ö två personer i Essies närhet som INTE delade efterlysningen.
Citera
2024-07-27, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Fast kloklippning påverkas av vem som är med djuret också.

Jag var med en hund flera gånger och klippte klorna varpå hunden var lugn så länge den såg mig men morrade när den vänts ifrån mig. Med de personer hunden varit iväg med innan hade den blivit tokig. När jag var med hunden sa de att han var som vilken normal hund som helst. Jag försökte även få veterinären sen att anmäla kring hunden om den kom in igen med de ursprungliga människorna vilket veterinärerna blev griniga kring att jag tog upp. Resultatet blev att hunden "plötsligt" dog, istället.

Kloklippning behöver inte heller avslöja mer än att en person kan vara usel på.det. Dvs det behöver inte röra sig om våld eller annat.

Nej det stämmer bra, men det vore ändå intressant tycker jag. Särskilt om A varit med.
Citera
2024-07-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Men ljuga kan han.

Samtidigt som ni säger det, så har ni inte riktigt lyckats visa på någon lögn.

Visst, vi har det där med kameran. Att den antingen konstigt nog slutade fungera, eller att det är ganska normalt att den laggar. Det kan väl möjligen beskrivas som en lögn.

Men oavsett så fungerade ju inte kameran.
Citera
2024-07-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikovaja
Hoppas mamman är ok, eller att hon har ett bra nätverk omkring sig.

Det står klart att pappan ljuger, är manipulativ, oförmögen att se egna misstag, skyller på andra, är rättshaverist osv.

Inte en toppenperson att ha ett förhållande med. Extra jobbigt om man har barn med så svåra handikapp ihop också.

Tycker att man generellt ska vara försiktig med att skuldbelägga mamman eller Hundhjälpen-kvinnan, alla som har egen erfarenhet av personer med samma drag som pappan vet att det är lätt att bli manipulerad.

Hon på hundhjälpen och mamman är ju f.ö två personer i Essies närhet som INTE delade efterlysningen.

Precis, de har ju agerat på det sättet de kunnat. Kanske inte bara mamman som behöver stöd, hur tror du assistenterna känner sig.

Kanske att A ska omhändertas istället? Jag är inte insatt i den lagstiftningen men visst hade det varit bra om PÖ inte var i närheten? Kanske allt hade blivit bättre för A o folket runt omkring?
Citera
2024-07-27, 15:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
I min mening har han inte tagit ansvar för hunden alls. Då hade A aldrig fått ha hund. O hur vet du vilket ansvar PÖ har tagit?

Familjen har ju haft husdjur, både hund och katt innan Essie och det har inte fungerat bra. PÖ pratade om en ny hund bara dagar efter att Essie försvann. Märkligt.

I stället borde de ha djurförbud.
Citera
2024-07-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Samtidigt som ni säger det, så har ni inte riktigt lyckats visa på någon lögn.

Visst, vi har det där med kameran. Att den antingen konstigt nog slutade fungera, eller att det är ganska normalt att den laggar. Det kan väl möjligen beskrivas som en lögn.

Men oavsett så fungerade ju inte kameran.

Fortfarande saknar kameran o filmerna bevisvärde! Trodde du hade läst det ett antal gånger redan. De visar ingenting som tyder på en sk stöld.

Det enda som säger det är stöld är pappan själv o det kom han på redan efter 2 timmar. Helt sjukt och onormalt enligt mig eftersom en normal människa hade förutsatt att hunden sprungit igenom eller hoppat över staketet och börjat leta fysiskt efter hunden. Istället sätter sig pappan och skapar en facebookgrupp bara några timmar efteråt. Pappan vet vad som hänt hunden, jag är bombsäker på det.
Citera
2024-07-27, 16:03
Medlem
Citat:
Du vet väl att det är fler än 5 st? Undrar vad mer som kommer fram inom några dagar. Folk har ju fått upp ögonen på vad som hänt.

Klart familjen, (läs PÖ) hävdar att våld inte varit regelbundet men det har ändå funnits våld. Frågan är vilken definition PÖ har om regelbundet återkommande. En gång i veckan, 5 gånger i veckan, 5 gånger om dagen? Till slut blir regelbundenhet en vana.

Man skulle ju vilja se hur det står om just journalföringen.

Jag kommer enbart bry mig om personer som går till media eller anmäler till LS/polis.
Som sagt är det en massa människor som kommer fram både här och på Facebook. Lite tvivel måste man ändå ha, för det är väldigt enkelt att hävda att man arbetat någonstans.
Citera
2024-07-27, 16:05
Medlem
Citat:
Fortfarande saknar kameran o filmerna bevisvärde! Trodde du hade läst det ett antal gånger redan. De visar ingenting som tyder på en sk stöld.

Det enda som säger det är stöld är pappan själv o det kom han på redan efter 2 timmar. Helt sjukt och onormalt enligt mig eftersom en normal människa hade förutsatt att hunden sprungit igenom eller hoppat över staketet och börjat leta fysiskt efter hunden. Istället sätter sig pappan och skapar en facebookgrupp bara några timmar efteråt. Pappan vet vad som hänt hunden, jag är bombsäker på det.

Fast inlägget handlade om vilka lögner ni har avslöjat P med. Ifall filmerna har ett bevisvärde då eller inte saknar vad jag kan se, helt betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in