Citat:
Ursprungligen postat av
Klaxon
Jag tycker nu att man kan börja ana pudelns, eller labradorens, kärna: en oenighet gällande ansvar för hundens välbefinnande, samt inte minst en oenighet gällande åtgärder för att hjälpa Essie ur en ickefungerande vardag.
Om man antar att A tillsammans med sina assistenter förväntas ha hand om hunden, men att detta inte fungerar – vems fel är det då, och vad gör man åt det? Det verkar vara PÖ:s bestämda uppfattning att det är assistenternas yttersta ansvar att hålla Essie trygg och väl omhändertagen, då deras arbetsuppdrag är att hjälpa A med sådant hon själv inte klarar av. Samtidigt är inte Essie en vanlig sällskapshund, utan har i uppdrag att stötta A på olika sätt och måste därför hanteras enligt specifika instruktioner för att inte tappa sin brukbarhet. Essie skall både hållas tillgänglig och uppmärksam på A, samtidigt som hon också behöver skyddas från densamma i vissa situationer. Svår balansgång, som uppenbarligen inte fungerat särskilt väl att parera.
Vems är då det yttersta ansvaret för att skydda hunden från otillbörligt lidande? Är det A, som hunden är införskafffad åt? Är det föräldrarna, som sett till att skaffa hunden åt A? Är det assistenterna, som ska hjälpa A med det A själv inte kan göra?
Edit: Jag kan ju tillägga att om det nu är assistenternas ansvar att ta hand om och skydda Essie, gjorde de då inte rätt i att anmäla till Länsstyrelsen?
Det finns ett lagkrav att verksamhet enligt LSS ska journalföras. Om A blivit utåtagerande så pass att hon försökt eller faktiskt skada saker/sig själv/Essie så har jag extremt svårt att se att lagen inte förväntar sig att det ska ingå i journalen. Nu är dock inte journalföring mitt expertområde, så jag brasklappar mig.
Men, och det här är ett stort men, det har enligt pappan ställts krav på att det ska journalföras från arbetsgivaren. ETT sådant tillfälle finns det, där pappan påstår att dokumenterade förbättringar gjorts.
Så grunden i det här är alltså att vi har ett antal anställda assistenter, som nu säger att de dels först misslyckats med att läsa av och förhindra utåtagerande. Något som i varje fall jag kan köpa, då man inte alltid lyckas.
Men sedan har de missat att göra sitt jobb, och alltså struntat i journalföringen. Något som med medicin kan ge livshotande skador.
Genom att assistenterna misskött sitt arbete, så har man tagit bort möjligheten för familjen att skydda Essie och genom det förlängt ett eventuellt lidande. Både för Essie och för A.
Så var det ett rätt beslut av assistenterna att missköta sitt arbete och genom det eventuellt orsakat hunden ett förlängt lidande?