2024-07-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det är otäckt att någon skriver på det här sättet, hoppas för att du vill skrämmas och att du inte egentligen menar vad du skriver.
Vet du att många av de värsta brottslingarna, särskilt sexsadister, har visat sig ha varit djurplågare som barn och ungdom.
A blir inte bättre om hon får agera ut mot en hund, det är ju atr säga tIll henne att djurplågeri är OK.
Alla ska lära sig att förstå att handskas respektfullt med djur. Det gäller verkligen även funktionsnedsatta!
Sedan ... är det inte säkert att A verkligen varit utagerande mot katt, hund och assistenter.
Har hört från nära källa att det är assistenter som inte hållir måttet och har tagit till våld mot A om A inte varit följsam nog (exakt hur det gått till vet jag dock inte) och att A aldrig varit våldsam mot djur.
Jag hoppas källan har rätt.

På ett sätt håller jag med om att jag inte skulle formulera mig på det sättet. Men polishundar används ju när det är för riskabelt att använda människor. Polishästar används också på liknande sätt. Människor har under flera år gjort så, även om det på senare tid minskat.
Och ja, om nu en hund är flera gånger effektivare än en människa på att hindra utåtagerande och självskada, är det då etiskt rätt att inte använda hundar? Ska en assistent, åskådare eller A själv sätta livet till för att en hund skulle må dåligt av att assistera? Det är helt ärligt inte helt solklart i min värld.

Sedan så måste vi nog slå fast en sak. A:s utåtagerande är inget som uppmuntras, utan tvärtom om. Och det är i den rollen Essie är där. Det tror jag att A är medveten om också. Jag ställer mig mycket tveksam till att hon någonsin kommer tro att det är okej att slå en hund. Oavsett om hon är arg eller inte. Att det eventuellt ändå händer gör inte att hon tycker det är bra.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2024-07-26 kl. 21:07.
Citera
2024-07-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Men den är absolut inte utbildad för att behöva utsättas för våld eller hot. Det är sjukt om någon tror det 😳
Det är dessutom ofta väldigt mjuka hundar som används som assistanshundar, så kan bara tänka mig hur det skulle påverka en sådan hund att behöva vara i ngt som känns hotfullt. Usch.

Men som utbildad hund ska hon väl känna av när A är på gång upp i känsloläge, och genom det kunna sätta sig själv i säkerhet, eller hur?
Citera
2024-07-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men som jag just skrev ovan, har jag hört en nära källa säga till mig att A aldrig varit aggressiv mot djur -katten är kvar- och inte heller påbörjat handgemäng med assistenter. De har tagit till våld när A inte gjort som de velat och har därför blivit uppsagda av pappan.
Kan vara därför som pappan lägger ner Facebooksöket, för han kanske tycker sig förstå vilka som tagit Essie? Likväl kan Essie ha överlåtits till främmande personer, så fortsatt koll på hundar på stan rekommenderades.
Därför som polisen får utreda och förhöra, då kidnapparen i/ kidnapparna, inte
har respekt för pappan?
Obs jag påstår inte, jag frågar om det är därför.
Han orkar kanske inte,efter tumult och uppsägningar, hålla i ledartråden.

Meeen....pappan vidhåller ju själv i EP att hon varit det. Skulle han plötsligt ljuga...?
Citera
2024-07-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag hoppas en Lex Essie upprättas så småningom för alla djur i tjänst.

Finns redan i Lex Maja.
Citera
2024-07-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thera
Är det nån som vet hur man hittar de här gruppchattarna för gruppen på Facebook?
Det pratas om de, men jag är nog tekniskt obegåvad för jag hittar inte.. 😬

Dom är nersläckta.av PÖ
Citera
2024-07-26, 20:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputte1970
Stod det inte någonstans att P numera har skyddade personuppgifter?
Hittade honom på Mrkoll och Eniro.

Han har tagit bort alla i familjen plus sitt företag från Ratsit. Han har väl haft fullt upp och inte hunnit städa bort allt som går ännu.

Men det är inte skyddade personuppgifter, vi tänkte fel där.
Citera
2024-07-26, 20:59
Medlem
Citat:
Är det nån som vet hur man hittar de här gruppchattarna för gruppen på Facebook?

De flesta är blockade när man ställde lite frågor. Gruppchatterna stängdes ner en halvtimme innan deadlinen för lösensumman gick ut. Efter midnatt var det tydligen inte intressant att hitta Essie längre.
Citera
2024-07-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Dom är nersläckta.av PÖ

Aha, tack! Var man tvungen att bli inbjuden eller, för jag hittade inte innan heller? Är det i Messenger?
Citera
2024-07-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men som utbildad hund ska hon väl känna av när A är på gång upp i känsloläge, och genom det kunna sätta sig själv i säkerhet, eller hur?

Saxar in från mdf:

"Vissa barn som får hjälp av en assistanshund kan ha problem med utåtagerande beteende, raserianfall eller starka ångestanfall. Det är viktigt att så långt som möjligt kunna skydda och skilja barn och assistanshund åt i en sådan situation för att undvika att tilliten i deras relation skadas. Inga hundar är födda med egenskaper att klara av den typen av upplevelse och en vårdnadshavare behöver därför ha uppsikt."
Citera
2024-07-26, 21:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

På dator ligger allihop snyggt uppradade i vänsterkant. 30 st eller mer. Men allihop är stängda.
Citera
2024-07-26, 21:02
Medlem
[quote=Thera|88992601]Aha, tack! Var man tvungen att bli inbjuden eller, för jag hittade inte innan heller? Är det i Messenger?[/QUOTE

Finns en grupp på Facebook som heter "Essie ska hem". Vi vet inte om den finns längre då många är blockade av admin där.
Citera
2024-07-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springerom
Oftast? Sluta nu. Det är olika i varje kommun hur förvaltningarna arbetar. Enköping har 2 separata förvaltningar för dessa. LSS ligger inte under socialnämnden där.

Det här känns som ett rejält sidospår, som inte kommer leda till något, så jag släpper det här. Min poäng var mer att jag var tveksam till att man nu trodde att det skulle bli bättre av att samma klåpare, alltså kommunen, som orsakat hela skiten, nu skulle få gå in, och få något förtroende att städa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in