Citat:
Ursprungligen postat av
Marielo
Det är otäckt att någon skriver på det här sättet, hoppas för att du vill skrämmas och att du inte egentligen menar vad du skriver.
Vet du att många av de värsta brottslingarna, särskilt sexsadister, har visat sig ha varit djurplågare som barn och ungdom.
A blir inte bättre om hon får agera ut mot en hund, det är ju atr säga tIll henne att djurplågeri är OK.
Alla ska lära sig att förstå att handskas respektfullt med djur. Det gäller verkligen även funktionsnedsatta!
Sedan ... är det inte säkert att A verkligen varit utagerande mot katt, hund och assistenter.
Har hört från nära källa att det är assistenter som inte hållir måttet och har tagit till våld mot A om A inte varit följsam nog (exakt hur det gått till vet jag dock inte) och att A aldrig varit våldsam mot djur.
Jag hoppas källan har rätt.
På ett sätt håller jag med om att jag inte skulle formulera mig på det sättet. Men polishundar används ju när det är för riskabelt att använda människor. Polishästar används också på liknande sätt. Människor har under flera år gjort så, även om det på senare tid minskat.
Och ja, om nu en hund är flera gånger effektivare än en människa på att hindra utåtagerande och självskada, är det då etiskt rätt att inte använda hundar? Ska en assistent, åskådare eller A själv sätta livet till för att en hund skulle må dåligt av att assistera? Det är helt ärligt inte helt solklart i min värld.
Sedan så måste vi nog slå fast en sak. A:s utåtagerande är inget som uppmuntras, utan tvärtom om. Och det är i den rollen Essie är där. Det tror jag att A är medveten om också. Jag ställer mig mycket tveksam till att hon någonsin kommer tro att det är okej att slå en hund. Oavsett om hon är arg eller inte. Att det eventuellt ändå händer gör inte att hon tycker det är bra.