2024-07-26, 20:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
En av anmälarna är ett starkt namn. Essie har blivit sparkad så gått som dagligen och har hela tiden visat upp en rädd hunds beteende.

Polisen har varit inkopplad och länsstyrelsen litar tydligen på polisen.

Ärendet hos länsstyrelsen är avslutat iom att Essie försvunnit. Kan inte tolka det på annat sätt. Ska granska det lite närmare ikväll.

Jag tror min pendel sa rätt, Essie är död o begraven. Ingen hund, ingen åtgärd från länsstyrelsen.

Förstår frun stack på morgonen o att hon inte ville bli delaktig i detta. Där har vi nog förklaringen till att så få i familjen delat efterlysningen.

Hoppas fortfarande hon är räddad och inte dödad. Och att den som har henne gömmer undan henne långt ut i obygden. Står pall för trycket.
Citera
2024-07-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Katten har lämnat, och ska få ett nytt boende på måndag? Jag hänger inte riktigt med där.

Du förstår nog alldeles utmärkt.
Citera
2024-07-26, 20:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Påminner att denna kommentar på Facebookgruppen blev raderad:

”Är själv personlig assistent med 6 år erfarenhet som jobbat med olika kunder/diagnoser och om det händer att massa personal blir sparkade/ uppsäger sig är för att något funkar absolut inte med arbetsuppgifter/arbetsmiljö OCH DET VET JAG VÄL BRA. Sedan undrar jag varför en person som har en diagnos som gör hen aggressiv ska ha en hund? Varför?Familjen vet att dottern hotar med knivar o sånt till själva personal. Vad skulle hon göra då mot en stackars hund som inte kan säga ifrån? Även om personal försöker försvara hunden, vilken liv är detta för en hund? 😭😭😭”

Jag hoppas en Lex Essie upprättas så småningom för alla djur i tjänst.
Citera
2024-07-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Människor som lider av psykisk ohälsa och därmed kan bli utåtagerande.

Men den är absolut inte utbildad för att behöva utsättas för våld eller hot. Det är sjukt om någon tror det 😳
Det är dessutom ofta väldigt mjuka hundar som används som assistanshundar, så kan bara tänka mig hur det skulle påverka en sådan hund att behöva vara i ngt som känns hotfullt. Usch.
Citera
2024-07-26, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Skillnad på hot och att någon är rädd/ledsen chockad över deras älsklingar.
Då förmodar jag att ni anmälde detta till AMV?

Nä jag sa de bara till min chef och sen kanske man grät en skvätt när man kom hem.. för en del djurägare är lite… weird
Citera
Medlem
Var det inte någon i tråden som nämnde att han fått ett beslut från länsstyrelsen idag? Kanske var det därför frugan stack?

Hittade inlägget (#2751):

Citat:
Länsstyrelsen avslutade under eftermiddagen ärendet om Essie så informationen är offentlig nu. De har fått in tre anmälningar mot djurägaren PÖ; två av dem 2024-06-20 och en 2024-07-22. Två stycken inkom m a o innan Essie påstods ha försvunnit.

Ajajaj, verkar som att PÖ pissar i motvind. Vad är oddsen på att han avslutar sitt liv under helgen?
Citera
Medlem
Citat:
Okej. Antar att du inte förstod frågan.
Varför skulle hon inte få en assistanshund om hon är skogstokig och slår och misshandlar?

Vem ska då hjälpa till? Människor? Är de mindre värda?

Det är otäckt att någon skriver på det här sättet, hoppas för att du vill skrämmas och att du inte egentligen menar vad du skriver.
Vet du att många av de värsta brottslingarna, särskilt sexsadister, har visat sig ha varit djurplågare som barn och ungdom.
A blir inte bättre om hon får agera ut mot en hund, det är ju att säga tIll henne att djurplågeri är OK.
Alla ska lära sig att förstå att handskas respektfullt med djur. Det gäller verkligen även funktionsnedsatta!
Sedan ... är det inte säkert att A verkligen varit utagerande mot katt, hund och assistenter.
Har hört från nära källa att det är assistenter som inte hållit måttet och har tagit till våld mot A om A inte varit följsam nog (exakt hur det gått till vet jag dock inte) och att A aldrig varit våldsam mot djur.
Jag hoppas källan har rätt.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-26 kl. 20:57.
Citera
2024-07-26, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag hoppas en Lex Essie upprättas så småningom för alla djur i tjänst.

Det hoppas jag med…
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Men den är absolut inte utbildad för att behöva utsättas för våld eller hot. Det är sjukt om någon tror det 😳
Det är dessutom ofta väldigt mjuka hundar som används som assistanshundar, så kan bara tänka mig hur det skulle påverka en sådan hund att behöva vara i ngt som känns hotfullt. Usch.

Ja fy fasen. Instämmer helt med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Okej. Antar att du inte förstod frågan.
Varför skulle hon inte få en assistanshund om hon är skogstokig och slår och misshandlar?

Vem ska då hjälpa till? Människor? Är de mindre värda?

Det är otäckt att någon skriver på det här sättet, hoppas för att du vill skrämmas och att du inte egentligen menar vad du skriver.
Vet du att många av de värsta brottslingarna, särskilt sexsadister, har visat sig ha varit djurplågare som barn och ungdom.
A blir inte bättre om hon får agera ut mot en hund, det är ju att säga tIll henne att djurplågeri är OK. Är det så man har terapi med funktionshandikappade i Sverige?

Alla ska lära sig att förstå att handskas respektfullt med djur. Det gäller verkligen även funktionsnedsatta!
Sedan ... är det inte säkert att A verkligen varit utagerande mot katt, hund och assistenter.
Har hört från nära källa att det är assistenter som inte hållir måttet och har tagit till våld mot A om A inte varit följsam nog (exakt hur det gått till vet jag dock inte) och att A aldrig varit våldsam mot djur.
Jag hoppas källan har rätt.
Citera
2024-07-26, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001

Precis det jag menar… en mjuk hund som sedan utsätts för aggressionsutbrott..
Citera
2024-07-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Omsorgen organiseras oftast under socialtjänsten. Dock inte familj och individ eller försörjningsstöd, utan omsorg/LSS.

Oftast? Sluta nu. Det är olika i varje kommun hur förvaltningarna arbetar. Enköping har 2 separata förvaltningar för dessa. LSS ligger inte under socialnämnden där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in