Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Den här tråden är mycket intressant ur en sociologisk och antropologisk vinkel. Den visar på de stora kulturkrockar som byggts in i det svenska samhället och som leder till bl.a. den starka segregation vi ser nu.
En massa trygghetsknarkande medelklasssvenskar ondgör sig över mamman till den mördade flickan utan att förstå att de tänker ur en väldigt snäv svensk synvinkel. Svenskar är besatta av trygghet , ja helt beroende av trygghet på samma sätt som en heroinist på plattan är beroende av sitt heroin. Det har bara blivit värre med åren. När jag var fjortis så tältade vi ensamma i skogen och man var ute till sent på natten. Några år äldre så lullade man hem från krogen i fyllan och villan bäst man kunde på stulen cykel eller gåendes, i svart taxi eller med en polare som körde kanske på fyllan vem vet. Nu är det sms varje kvart och skjutsande föräldrar till allt när som helst.
Det är ju så, tror ni en somalisk fjortonbarns morsa i Rinkeby bryr sig i att fjortonåringen inte är hemma? Om något kanske hon är glad att det är en mindre som lever om och att det faktiskt blev lite bättre plats på golvet i lägenheten att sova på för alla syskonen. Överför inte era svenska neuroser till andra, försök tänka i vidare banor.
Ett annat exempel är tilltron till soc. Typiskt svenskt. Jag har genom yrket haft minimal kontakt med soc och mitt intryck är att de är nästintill värdelösa. Detsamma gäller antagligen SIS hem och personal på SIS hem. Svenskar måste inse att systemet ruttnar inifrån något som folk som kommer utifrån med friska ögon kan se.
'Swedish Safety kit' i alla former, cykelhjälmar, you name it.
MEN, det är kommit mycket folk från främmande kulturer och religioner, särskilt islam, som har nästintill zero chance i det socioekonomiska Lotto spelet, väldigt få tar sig vidare upp i samhället. Därav frekvensen av dessa typer brott.