2024-07-26, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Vad är kriterierna för att en nyckel i dessa områden skall anses "tappad"?

Bra fråga. Det är nog han som avgör ur man ska tolka.

Men han har sagt att "Gaza" kriget är nog ett militärt misslyckande av USA. Att man inte kan förhandla fram en vapenvila.

Så Lichtman har sagt att denna nyckel troligtvis kommer falla.
Citera
2024-07-26, 16:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Professor som haft rätt i alla val sedan 1980 tippar Harris vs Trump-är han rätt ute?

https://www.youtube.com/watch?v=IuS98AcKDZQ

Väldigt intressant. Man kan kalla det tur eller skicklighet, men jag tycker att Allan Lichtman är något på spåren med sina 13 nycklar. Han är benhård med sin metod och avfärdar polls i sin helhet. Jag kan tycka att tanken att polls är helt värdelösa är lite väl extrem, men han har ju onekligen fått rätt hittills.

Enligt hans metod så kommer Kamala att vinna, men (om ni är för lata att kolla igenom hela klippet) han är inte säker nog på att gå ut med det som sin officiella gissning ännu, han tänker vänta till Demokraternas konvent nästa månad. Det märks att han är lite skakig då vi lever i en tid där det händer saker som aldrig hänt förut, men han står samtidigt fast att detta händer varje val - att det alltid är något "unikt" med kandidaterna som inte funnits tidigare, men att denna faktor inte ska överskattas då metoden alltid funkat. Dessa "gamechangers" tex första svarta presidentkandidaten, första kvinnan etc är enligt Lichtman mycket överdrivna element att ha i åtanke. Hans metod går tillbaka till 1800-talet och han är väldigt övertygande med sina argument.

Tankar om detta sätt att tippa presidentval och hans analys som läget står just nu?
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-07-26 kl. 16:57.
Citera
2024-07-26, 16:58
Avslutad
Kolla betting odds, det säger allt.

Snälla betta på Kamala, jag vill ha dina pengar.
Citera
2024-07-26, 17:03
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram
Kolla betting odds, det säger allt.

Snälla betta på Kamala, jag vill ha dina pengar.

Jag kollar alltid på bettingoddsen. 1.57 mot 2.37, dvs inte långt ifrån en coinflip snart.
Citera
2024-07-26, 17:06
Avslutad
Med dagens obligatoriska valfusk så lär det bli så. Det spelar ingen roll om Trump har 80% i opinionsundersökningarna. Harris vinner ändå på nåt mystiskt sätt.
Senast redigerad av Juristen08 2024-07-26 kl. 17:12.
Citera
2024-07-26, 17:07
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Med dagens obligatoriska valfusk så lär det bli så.

Om du är en "jurist" som ditt användarnamn, så kan du väl åka över Atlanten och styra upp eländet och bevisa valfusket då? Och så hamnar du på TIME magazines omslag och får Nobelpriset. Inga problem.
Citera
2024-07-26, 17:09
Medlem
Maskotens avatar
Du förstår väl att om den där professorn har fel, alltså så att han inte längre "alltid har gissat rätt", så finns det ca 1000 andra professorer på kö tills nästa val, som tills dess har träffat rätt? Att någon jävla bög alltid träffat rätt hittills spelar ingen roll. Jag har alltid träffat rätt på Eurojackpot, men det betyder inte per automatik att jag sätter nästa också.
Citera
2024-07-26, 17:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Du förstår väl att om den där professorn har fel, alltså så att han inte längre "alltid har gissat rätt", så finns det ca 1000 andra professorer på kö tills nästa val, som tills dess har träffat rätt? Att någon jävla bög alltid träffat rätt hittills spelar ingen roll. Jag har alltid träffat rätt på Eurojackpot, men det betyder inte per automatik att jag sätter nästa också.

Det är jävligt vasst att träffa rätt på så många val i rad, han prickade ju även in en radda med underdogs. Pröva själv att sätta en sån combo när du bettar nästa gång.

Han har ju även en speciell metod som är rätt unik, så det är ju inte så att han bara får feeling och kastar pil på en tavla i mörkret.
Citera
2024-07-26, 17:22
Medlem
okok1s avatar
Hon har ingen karisma. Hon är så äckligt fejk att jag avskyr henne. AOC framstår som världens bästa människa om man jämför båda. Harris är en vidrig typ. Genomkorrupt äckel som har förstört många liv. Jag undrar om hennes arbete som kritiserades så hårt 4 år sedan kommer komma upp igen? Då kommer folk se vilken äcklig människa detta är. Trump kommer framstå som god då.

Hur ska hon vinna? Jag har en vagina och jag har lite färg i huden rösta på mig?
Demokraterna har styrt i 4 år och det blev inte så mycket bättre. Incitamentet att rösta på samma skit är nog lågt.
Citera
2024-07-26, 17:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hmm..
Om det är 50% chans att få rätt bli i varje val, är det en chans på 1000 att få rätt 10 gånger i rad, och en chans på miljonen att få rätt 20 gånger i rad.
Hur många professorer finns det egentligen som håller på med sånt där?
Citera
2024-07-26, 17:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Poängen är inte professorn per se utan hans jävla ”Nycklar” som vi diskuterat i en massa trådar tidigare.

När det gällde Biden vs Trump så gick det att förstå dessa ”nycklar” så att Biden skulle vinna, men när jag lät Perplexity avlyses salen så skulle Trump vinna.

Håller förstås helt med dig att det alltid kommer gå att hitta en professor eller en bläckfisk eller vad som helst ”som alltid haft rätt sedan xxxx”.
Citera
2024-07-26, 17:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hmm..
Om det är 50% chans att få rätt bli i varje val, är det en chans på 1000 att få rätt 10 gånger i rad, och en chans på miljonen att få rätt 20 gånger i rad.
Hur många professorer finns det egentligen som håller på med sånt där?

Och det var definitivt inte 50% chans att Trump skulle vinna år 2016. Det var 20-25% enligt oddsen (det hovrade runt 4 ggr degen).

Så när man gångrar alla dessa så blir det en mycket, mycket fin vinstsumma om professorn hade bakat ihop det till en multibång.

Hade för övrigt varit intressant att veta vad oddsen var innan ens tid, typ hur det stod mellan George Bush och Al Gore (det var det första val jag minns i min livstid, innan dess var jag för ung)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in