2024-07-26, 14:10
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornmes
Det var inget särskilt jag skrev, men skrev deras namn. Troligen får man inte det. Sen vet jag inget mer än detta. Har sett en video på pappan, och tyckte mig känna igen sättet att uttrycka sig. ( Har letat efter videon men hittade den inte längre)

Har arbetat med olika typer av människor under hela mitt yrkesliv - och det har varit långt - så jag har också en stor del kunskap om hur folk beter sig, även sk friska personer.

Liksom dig reagerade jag direkt under en intervju med pappan. Tror det var den första. Han har sagt mycket konstigt, snärjt in sig, därför litar jag inte på vad han säger.

Han nämnde väl också att han sagt till A att Essie var "på sjukhus" och något om att hon hade "gått bort", dvs är död? Om det var något som bara undslapp honom och som han ångrar idag att han har sagt - det vet jag inte.

Jag tror att han vet precis vad som har hänt med hunden.

A borde inte ha djur, om jag har förstått hennes tillkortakommanden rätt. Katten de hade blev ju illa behandlad av henne och fick omplaceras. De fd assistenterna har berättat hur det egentligen gick till i det som skulle vara ett samspel mellan hunden och A.

Däremot önskar jag att A kommer till ett ställe med utbildad personal som klarar av henne. Samt att Essie lever och har det bra någon annanstans.
Citera
2024-07-26, 14:10
Medlem
Banned.s avatar
Det är ju givet att hunden blivit räddad/omhändetagen om den inte är död.
Varför skulle någon stjäla en hund som inte syns från vägen?
Det stämmer inte. Den som tog hunden visste var den fanns och när den kunde tas.

Allra troligt är nog ändå försäkringsbedrägeri. Familjen visste att det kommit in en anmälan till LS om missförhållande, vanvård och var nog rädda för att hunden skulle tas ifrån dom. Då får man inga pengar tillbaka.
Solklart att pappan ville ha sina pengar tillbaka.

Hunden finns garanterat hos någon dom känner.
Citera
2024-07-26, 14:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
LS hade alltså inte möjlighet att göra en utredning snabbare än 20+, dagar?? Nej, den där 30 minuters bilfärden måste väl planeras under 5 månader först.

Mitt i sommaren. I semestertiden händer ju inget om det inte är tokakut. Vare sig hos LS eller Polisen.

Det är nog pappan glad för.
Citera
2024-07-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Du harcstor kunskap om hur familjen känner o blivit behandlade av kommunen.

Svårt att uppskatta en person som ljuger som PÖ o dessutom fått en jäkla massa anhängare som ger hjärtan o bara önskar att hunden ska hem.

Ändå verkar det bara vara pappan och familjen som försökt göra det så att det fungerar för A. Resten skiter ärligt talat i henne och kastar henne överbord så fort de kan få någon vinst av det. Kommunen fick det lättare och assisterna fick synas i media.
Citera
2024-07-26, 14:12
Medlem
Citat:
Själv har jag en bekant som arbetar som USKA. Hon har varit på samma arbetsplats i 15 år. Samtliga andra i hennes grupp har bytts ut, ett stort antal tillfällen.

Självklart kommer det alltid gå att hitta några som arbetar länge på samma ställe. Men det är hög personalomsättning, svårigheter att hitta personal och kompetensproblem i branschen. Det finns absolut ingen, varken myndighet eller branschorganisation som motsäger det, vad jag vet om.

Visst är det så, men få behöver bevittna djurmisshandel dagligen på sitt jobb. Det orkar ingen med.
Citera
2024-07-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Mitt i sommaren. I semestertiden händer ju inget om det inte är tokakut. Vare sig hos LS eller Polisen.

Det är nog pappan glad för.

Joo, mellan där pappan fått sköta kommunens och sitt egna jobb, så lär han säkert hunnit vara lite glad för det.
Citera
2024-07-26, 14:13
Medlem
Citat:
Här tycker jag man får se hur jäkligt utsatt man är idag, om man är i behov av stöd.

Först sparkar LSS ut dottern på bar backe. Föräldrarna får ta hand om läget och lösa det så gott man kan. För övrigt lär pappan betala ganska bra med skatt. Då köper man en ganska dyr hund att använda som hjälpmedel, för att som sagt lösa ett läge som var för komplicerat för kommunen. På det så anställer man människor som har till uppgift att hjälpa dottern. Man blir alltså arbetsgivare och arbetsledare. Just det får man säkert betalt för från FK. Utav dessa är det alltså 5 stycken som bryter mot sin tystnadsplikt och berättar i media hur det varit hos en utpekad brukare?? Och det sprider media vind för våg.

Utöver det, så har pappan ställt upp och blivit förvaltare för dottern. Eftersom dottern verkar ha en taxerad inkomst, så är det alltså ideellt.

Så nu har pappan, som betalat skatt, först förväntats lösa dotterns direkta överlevnad, när kommunen svikit. Sörjt för dotterns tillvaro, och då blivit sviken av assistenterna och sedan uthängd för att misslyckats som förvaltare.

Vi som samhälle verkar inte riktigt ha vett att uppskatta de som försöker när samhället ger upp och sviker.

Okej, du har haft det tufft… men hur har Essie haft det då? Hon kan dessutom inte klaga/överklaga sig ur situationen.
Citera
2024-07-26, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag håller helt med dig om det… Det är bara människor som inte har någon riktig erfarenhet av att jobba med psykiatriska diagnoser eller NPF som tror en massa saker. Och det kittlar väl också sensationslystnaden hos folk som bara sitter och stirrar på sina skärmar…

Nu ska man däremot också tillstå att likväl som alla som kallas här för ”hjärteströsslare” och som tror på spågummors förmåga att ställa saker till rätta kan ha fel, så kan också ”symdaströsslare” ha fel. Alla som sällar sig till ytterlighetsresonemang har i regel fel.

Och såna här exempel med att pappan skulle ha uppmanat eller tillåtit sin dotter att slå hunden sönder och samman är orimligt. Det låter mer som en påhittad förstärkning för att man egentligen är osäker på om ens avverkningar anklagelse håller för en ordentlig granskning… För det handlar ju inte här om någon slags Charles Manson familj… dvs inte ens riktigt drivna psykopater yttrar sig på det klantiga sättet…
Men det är väl kanske inte heller osannolikt att dottern sagt elaka saker till hunden eller skrikit i dess närvaro eller kanske tappat/slängt något efter den? Och där uppstår bedömningsfrågor som också kräver rimliga resonemang och som i så fall kan behöva utredas.

T ex kräver man av polishundar att tåla en hel del våld. Det betyder inte att alla poliser ska fråntas sina hundar. Men visst det är också rimligt ibland att ställa sig frågan om en assistanshund gör nytta eller om nyttan den kan bidra med behäftad med för stora risker för hunden? Ingen vill att en hund ska fara illa i onödan. Inte heller i tjänst.

Men även om de skulle vara så att någon person med insyn då känt sig nödgad att rädda den här hunden? Så skulle den inte gått till väga på det här sättet. Den skulle ha gjort det som man ska göra. Dvs anmäla det till Länsstyrelsen eller polisen vid behov och om den var anställd av kommunen nyttja deras visselblåsarsystem eller sin Lex Maja rättighet. Om den hade fog för sin anmälan, vilket den ju har om det den påstår visar sig vara sant. Så hade hunden kunnat tas om hand och omplacerats på ett korrekt sätt.

Har någon självvåldigt stulit hunden däremot oavsett om personens syfte var att ”rädda” den så är det ett brott och som det här forumet som älskar att leka sleuths också borde vara lika intresserade av att få avslöja och beivra. Ett brott är ett brott är ett brott.

Nej, ibland är brott faktiskt ett äpple. Djur har så extremt dåligt skydd i Sverige och få djur omhändertas av LS och få personer får djurförbud. Ta Arlahistorien om korna. Jag säger inte att alla ska springa runt och ta djur från familjer om de tror de far illa, för ibland stämmer det inte och andra gånger kan djuren faktiskt få det bra hemma om ägarna får möjlighet att tänka om och göra rätt mot djuren. Men...Ibland är det baske mig civilkurage att kidnappa en hund som plågas och det äpplet skulle jag inte sitta här och försöka nysta i mer.

Samtidigt har faktiskt diskussioner här i tråden handlat om vem som kan ha stulit Essie. Misstankar har inte bara kretsat kring familjen. Tvärtom. Men även motiv för familjen att göra så Essie försvinner har lyfts. För...till skillnad från FB-gruppen är det tillåtet här att ha olika spekulationer. Och varför inte granska familjen som ju var de sista som såg henne vid liv?
Citera
2024-07-26, 14:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Det är ju givet att hunden blivit räddad/omhändetagen om den inte är död.
Varför skulle någon stjäla en hund som inte syns från vägen?
Det stämmer inte. Den som tog hunden visste var den fanns och när den kunde tas.

Allra troligt är nog ändå försäkringsbedrägeri. Familjen visste att det kommit in en anmälan till LS om missförhållande, vanvård och var nog rädda för att hunden skulle tas ifrån dom. Då får man inga pengar tillbaka.
Solklart att pappan ville ha sina pengar tillbaka.

Hunden finns garanterat hos någon dom känner.

Ja, det kan ju fortfarande visa sig vara sant. Men jag tror inte vågar ta hem den igen och det är väl viktigast.
Citera
2024-07-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har arbetat med olika typer av människor under hela mitt yrkesliv - och det har varit långt - så jag har också en stor del kunskap om hur folk beter sig, även sk friska personer.

Liksom dig reagerade jag direkt under en intervju med pappan. Tror det var den första. Han har sagt mycket konstigt, snärjt in sig, därför litar jag inte på vad han säger.

Han nämnde väl också att han sagt till A att Essie var "på sjukhus" och något om att hon hade "gått bort", dvs är död? Om det var något som bara undslapp honom och som han ångrar idag att han har sagt - det vet jag inte.

Jag tror att han vet precis vad som har hänt med hunden.

A borde inte ha djur, om jag har förstått hennes tillkortakommanden rätt. Katten de hade blev ju illa behandlad av henne och fick omplaceras. De fd assistenterna har berättat hur det egentligen gick till i det som skulle vara ett samspel mellan hunden och A.

Däremot önskar jag att A kommer till ett ställe med utbildad personal som klarar av henne. Samt att Essie lever och har det bra någon annanstans.
Fast enligt farfarn så har de inte omplacerar "jättefina katten, Snövit". Har någon anmälan inkommit till LS om Snövits lidanden?
Citera
2024-07-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Okej, du har haft det tufft… men hur har Essie haft det då? Hon kan dessutom inte klaga/överklaga sig ur situationen.

Vi vet inte hur Essie haft det, för 20+ dagar räckte inte för att LS skulle ta en bilfärd på 30 minuter för att reda ut det.
Citera
2024-07-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Så du tror att dessa fem ljushuvudet anmälde till LS 24/juni och sen kanske planerade att stjäla hunden, ett par veckor senare? Det tror inte jag.

Däremot så tycker jag att farfarns uttalande om att Essie ALDRIG skulle få infall att rymma, bekräftar att de nog sett arma hunden som en robot.

Ja ditt förslag här är väl inte mer orimligt än någon annan spekulation? Dvs att fem kompisar som suttit och eldat upp sig över att de tycker att hunden far illa och så lämnar de in en anmälan till Länsstyrelsen. Men eftersom en myndighet jobbar metodiskt och inte springer iväg med sina känslor så blir de otåliga och börjar smida planer på att ”rädda” hunden själva, för att de plötsligt känner sig som Rickard Rättrådig och får för sig att hunden annars kommer att dö eller skadas. Observera att jag inte uttalar mig överhuvudtaget om huruvida jag tror att hunden farit illa i familjen eller inte!
Jag svarar bara rent hypotetiskt på din fråga i syfte att visa dig att den möjligheten finns lika mycket som att det skulle vara på något annat sätt.

Innan man kan leda i bevis något, så är allt hypoteser. Och ibland inget mer än en lösryckt spekulation.

Lägger man perspektiv på det så måste man däremot också hålla i minne att det de här fem tillsammans då i så fall tror på kanske om man dissikerar det visar sig inte vara helt sant. Eller kanske till och med inte alls sant. Det räcker ju att en av dem i så fall är en mytoman som få de andra att tro att hunden blivit misshandlad. Igen jag uttalar mig inte överhuvudtaget med någon slags vetskap.

I själva verket är det ingen här som vet något. Det är det stora problemet här egentligen. Alla springer iväg med sina känslor för att det handlar om en hund. Och vi vill få bry oss om hundars väl och ve…

Avseende uttalandet du här gör om att flickans farfar där du med ditt resonemang också slår fast att hela familjen skulle se på hunden som en robot. Så skulle jag vilja säga såhär. Om jag ser på min hund som är min ouppfostrade underbara bebis och som jag skulle ge mitt liv gladeligen för så kan jag till hundra procent säga att skulle jag få frågan så slilla jag kunna säga med stor säkerhet att han skulle aldrig rymma ifrån vår tomt. Vi har inte ens stängsel eller staket runt vår tomt och han är aldrig kopplad när vi är hemma på tomten. Men han vill inte ens vara ute om inte någon av oss i familjen är med. Dvs det finns hundar som aldrig rymmer och där deras hussar och mattar kan säga det med säkerhet för att de känner sin hund. Det finns också hussar och mattar som om sina hundar skulle säga att de alltid skulle rymma om de fick chansen… Gör min inställning till min hund att jag ser på den som en robot? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in