2024-07-26, 10:55
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Var skriver dom bara ut efternamnet Sjöberg och inte Kaldaras?

Hon heter inte Kaldaras.
Detta är pappans efternamn, och dom var aldrig gifta.

Enligt folkbokföringen heter mamman Anna Diana Margareta Sjöberg, ingenting annat…
Citera
2024-07-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
En tredje person misstänks för inblandning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/15-arig-flicka-begars-haktad-for-landskronamordet

De är minst 4-5 stycken som är inblandade.
Citera
2024-07-26, 10:56
Bannlyst
Jag är övertygad om att dagens ungdomar som lever i den miljön är medvetna om att dom i stort sätt inte får nåt straff för grov misshandel lr mord.
Dags att SD infriar sina vallöften och bygger ungdomsfängelsen och höjer straffen för ungdomar som begår grova brott.
Citera
2024-07-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad är det för folk Mel@k bor med i Helsingborg?

Kanske hyr dom i amdra hand, om man går in på KI på fb ser man några med Melaks efternamn bland vänner
Citera
2024-07-26, 10:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Jo men mamman är ju redan konstaterad att hon inte kan ta ansvar för sina barn eftersom dom placerats. Skyll inte detta på henne. Hon vet inte bättre och just därför är båda hennes barn placerade.

Ja du har du rätt i att E varit Soc-placerad under många år och eventuellt skulle hamna på en ny placering efter sommaren.
Men så sent som i oktober 2023 publicerade mamman ett inlägg på sin facebook att hon sökte en lägenhet på 2-3 rum till sig och sin dotter. Uppgav att hon var ensamstående mamma och hade en katt.

Och Soc har ju uppenbarligen låtit modern ha fullt vårdnadsansvar nu.
Någon - oklart vem - har tydligen ansett att mamman var en fullt kapabel, omdömesgill vårdnadshavare till Emilia, i alla fall sista veckan.
Citera
2024-07-26, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Att som ett barn på 14-år vinkas av ensam sittande på ett tåg på väg till ett party med övernattning
tio mil bort - med kriminella problembarn från SIS-hem som sedan binder och knivskär henne till döds är inte att ”få göra något som ung”.

Lika lite positivt innehåll det har för ett barn ”att få göra saker” som att leka med en kobra, gå på mm-tjock havsis, testa heroin eller ha sex med 60-åriga gubbar.
Det är dåliga saker som en vårdnadshavares uppgift är att skydda barnet från.

Var målet verkligen ett oskyldigt pyjamas-party hade det inte påverkats av att Es mor först tagit reda på fakta, haft kontakt med de andra barnens föräldrar och bett E höra av sig under kvällen.

BO fick aldrig någon chans. Familjehemsplacerad större delen av livet. Naturligtvis är föräldrarna skyldiga. Naturligtvis borde vi ha ett sunt eugeniskt program som sätter stopp för merparten av sådana här tragedier.
Senast redigerad av Sinestro 2024-07-26 kl. 11:13.
Citera
2024-07-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja du har du rätt i att E varit Soc-placerad under många år och eventuellt skulle hamna på en ny placering efter sommaren.
Men så sent som i oktober 2023 publicerade mamman ett inlägg på sin facebook att hon sökte en lägenhet på 2-3 rum till sig och sin dotter. Uppgav att hon var ensamstående mamma och hade en katt.

Och Soc har ju uppenbarligen låtit modern ha fullt vårdnadsansvar nu.
Någon - oklart vem - har tydligen ansett att mamman var en fullt kapabel, omdömesgill vårdnadshavare till Emilia, i alla fall sista veckan.

Fimpat drogerna tro?
Citera
2024-07-26, 11:01
Medlem
Jag tycker ni är rätt äckliga utan empati. Ni har fastnat på varför Emilia gjorde så varför klädde hos sig så? Inget snack om mördarna 😡 ni kommenterar ursprung och utseende, så låt mig förstå er rätt om Anna ser ut som hon gör får man rätt att mörda hennes dotter då? Ni är så vidriga. Och du horungen som säger att om familjen är så folkkär varför tog vi inte hand om Anna och Emilia är du beng på riktigt. Tror du på fullaste allvar att socialen lät oss? Ditt efterblivna smutsiga avkomma.
Citera
2024-07-26, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Intressant:

"Och en 15-årig flicka begärdes idag häktad – för ”mord gemensamt och i samförstånd med annan”.
//
"Det innebär att det nu finns sammanlagt tre misstänkta i ärendet. Den senast tillkomna misstänkta misstänks för grovt skyddande av brottsling."

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ytterligare-misstankt-for-inblandning-i-mordet-i-landskrona/

Det skulle inte förvåna mig om det finns ytterligare gm i denna härva.

Tyvärr orkar jag inte följa tråden. Så lite om fallet, så mycket upprepningar om härkomst och off-topic i oändlighet, vilket gör att relevant info drunknar.
Citera
2024-07-26, 11:05
Medlem
Vet inte om det tagits upp tidigare men vill fråga L-A-bor om industriområdet, fyndplatsen specifikt.
Finns det något som talar för att ungdomar hänger/hängt där?
Brukar det röra sig folk/ungdomar där alls på kvällarna?
Det är ju väldigt nära stationen och en enkel gångbro dit så undrar bara.
Lustgasfynd? (https://imgur.com/a/kcdHnze bild som exempel, inte från platsen)

Minns när man var i den åldern själv och inte hade någonstans att "festa", man tog sig till avsides områden och gjorde upp en eld och hade roligt.
Som jag skrivit tidigare så känns mordet mer som något infall än något väldigt planerat, trots tejp.
Just "pyjamasparty" känns som en vit lögn för att supa/boffa och slippa komma hem full/hög.

Klart är att polisen inte berättar mer, fynd som t.ex ölburkar eller ampuller lär inte bli allmän information, varför jag undrar om platsen är känd bland ungdomar i L-A som en plats där man kan vara relativt ifred.

edit: och som sagt igen, vi lär inte få en FUP i detta fall pga MGM och BO's låga ålder. Trots att en nu häktad är 15.
Senast redigerad av chrisemil 2024-07-26 kl. 11:07.
Citera
2024-07-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Jag tycker ni är rätt äckliga utan empati. Ni har fastnat på varför Emilia gjorde så varför klädde hos sig så? Inget snack om mördarna 😡 ni kommenterar ursprung och utseende, så låt mig förstå er rätt om Anna ser ut som hon gör får man rätt att mörda hennes dotter då? Ni är så vidriga. Och du horungen som säger att om familjen är så folkkär varför tog vi inte hand om Anna och Emilia är du beng på riktigt. Tror du på fullaste allvar att socialen lät oss? Ditt efterblivna smutsiga avkomma.

Beklagar om du är anhörig eller något, men mitt råd är som alltid, gå inte in här och läs. Här är de blandat med kommentarer. Personer som är respektfulla eller personer som inte är de alls. Så är man mitt i en sorgeprocess så är FB de sista stället man ska gå in och läsa på. Beklagar igen.
Citera
2024-07-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Håller med dig fullständigt.

Har du kännedom om tidigare händelser med dessa tjejer som kan ha lett till mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in