2024-07-25, 18:46
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nej du har inte läst eller hört det du påstår att Stoltenberg har sagt. Problemet med er Putinister är att ni ljuger/tolkar/läser in saker som aldrig sagts eller framförts.

Bara för att du inte läser om det massiva stöd Ukraina har- och kommer att få- så innebär det inte att det inte finns, du har ju i åtskilliga inlägg visat att du inte hänger med.

Vi demokratiförespråkande människor(!) som inte stöttar kommunist eller fascistdiktaturer känner dock tillförsikt. Ukraina kommer kanske inte att vinna militärt men Ryssland kommer att kollapsa p.g.a. dess ekonomi som leder raka spåret till ruinens brant.

Om du hängde med lite bättre så hade du sett att Putin nämnde att Ryssland har slut på pengar (de lever ur hand i mun av exporten till Kina). Lägg därtill den extrema inflationen som de försöker att mildra med en skyhög ränta.
När tror du att hyperinflationen i Ryssland sätter igång? Det borde väl inte dröja särskilt länge?
Tja - den största risken är väl om ryssarna försöker lämna mot väst istället för att ställa sig upp mot sin egen regim. Europa ska inte importera fler utomeuropéer - men Ukraina blir utmärkt.
Citera
2024-07-25, 18:51
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Förvisso men jag syftade på när USA klev in.
Kan tänka mig det! USA-hat är det som oftast är den gemensamma nämnaren bland blattar, rysshoror och andra västhatare och vänsterblivna . Vissa utvecklas till riktiga foliehattar och rättshaverister. Vi ser alla dessa individer här på flashback
Citera
2024-07-25, 18:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Kan tänka mig det! USA-hat är det som oftast är den gemensamma nämnaren bland blattar, rysshoror och andra västhatare och vänsterblivna . Vissa utvecklas till riktiga foliehattar och rättshaverister. Vi ser alla dessa individer här på flashback

Tror du övertolkar lite nu. Jag syftar på att de stod i mot Usa i 20 år sedan tog tillbaka makten då är det ju inte omöjligt att Ukraina kan stå mot i ett långt krig med en större fiende. Och gällande hat mot USA är det ingen skara jag tillhör.
Citera
2024-07-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Om det är så, varför bombar inte havsflottan viktiga militära mål i Ukraina, som Himars system tillexempel?

Varför bombar ryssarna istället bara stationära mål som barnsjukhus och lekplatser?

Bra fråga. Du lär inte få ngt svar av den knickedicken som inte ens fattat att den ryska Svarta Havsflottan nu flytt med svansen mellan benen. Då stridsbåt 90 H, en donation från Sverige rensar Svarta havet i högt tempo.
Citera
2024-07-25, 19:04
Medlem
Lång interview med Michael Clarke. Mycket kunnig gentleman.
https://www.youtube.com/watch?v=EunvvagDLrM&ab_channel=TimesRadio

Putin's troop losses set to reach one million in 2025 | Prof. Michael Clarke
Citera
2024-07-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bra fråga. Du lär inte få ngt svar av den knickedicken som inte ens fattat att den ryska Svarta Havsflottan nu flytt med svansen mellan benen. Då stridsbåt 90 H, en donation från Sverige rensar Svarta havet i högt tempo.

Fotnot.

I samspel med Ukrainska havstorpeder och Ukrainska flygplansdrönare mm.
Förstås.
Citera
2024-07-25, 19:30
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Lång interview med Michael Clarke. Mycket kunnig gentleman.
https://www.youtube.com/watch?v=EunvvagDLrM&ab_channel=TimesRadio

Putin's troop losses set to reach one million in 2025 | Prof. Michael Clarke
Ja en miljon låter rimligt med de enorma förluster ryssen tar numer.
Citera
2024-07-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
En vattenskoter fylld med sprängämnen hittades i Istanbul. Ska ha tillhört Ukraina.

https://www.dailysabah.com/turkiye/military-jet-ski-claimed-to-belong-to-ukraine-found-in-istanbul/news

Kanske något som blivit över efter ett anfall på krim och som drivit ner till turkiet med strömmarna.
Citera
2024-07-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag framförde enbart vad Mikael Byden sa i början av förra hösten: Sverige har inte fler moderna vapensystem att avvara.

Kan väl hända att du tycker Mikael Byden och Stoltenberg framför alternativa lögner men vad jag vet skriver ingendera på flashback.

Ja, Sverige har skänkt två radiospaningsplan till Ukraina som var på väg till skrotning. Jag är väl inte precis insatt i luftförsvar men jag har faktiskt svårt att tro att Ukraina skall kunna använda så långsamma och stora flygplan över sitt luftrum utan att de skulle bli nedskjutna.

Med de resurser Nato nu ger Ukraina i pengar och vapen kommer Ukraina inte kunna driva ut ryska trupperna. Det vet Stoltenberg men överlåter till Zelenski att förhandla om fred. Ukraina klarar inte av ett utnötningskrig i 10 år till. Håller du inte med mig om just det?

Våra AWAC's har längre räckvidd än ryssarnas AWAC's. Vår radar når 450km och ryssarnas 400km.
Dessutom är våra AWAC's inte lika stora som ryssarnas. Och det Ukrainska luftförsvaret är många gånger bättre än Ryssarnas.
Citera
2024-07-25, 19:43
Medlem
Sådärja.
https://www.hbl.fi/artikel/finlandska-jaktplan-ryckte-ut-i-rumanien/

Nu blir det snart svettigt för ryssen.
Och svenska plan i Baltikum.
Jo, jo.
Citera
2024-07-25, 19:52
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kanske något som blivit över efter ett anfall på krim och som drivit ner till turkiet med strömmarna.

Av designen att döma så skulle jag tro att det är en prototyp till Sea baby. Som i princip är en vattenskoter. Notera dock att nuvarande design av Sea baby är väldigt flack på toppen, men i princip är fortfarande vattenskoter. Skulle tro att den flacka designen gör den mer svårupptäckt.

Det som sågs utanför Istanbul är också en vattenskoter, men en vattenskoter där allting ser lite primitivt ut. Sladdar som hänger, apparatdosor och så vidare. Det är sådana saker som får mig att tro att det handlar om en prototyp som Ukraina tidigt tappade kontrollen över och nu har blåst runt på Svarta havet i något år eller två, kanske legat på någon strand innan den flöt ut och ner igen för Bosporen.

Tillverkningsdatum på Starlink-antennen och andra ledtrådar på kretskort, batteriernas laddningsstatus och så vidare borde kunna ge svar på hur gammal den är. Så man får hoppas att det dyker upp under något obskyrt OSINT-konto i framtiden.

Ref, nuvarande Ukrainska sjödrönare
http://www.hisutton.com/Russia-Ukraine-USVs-2024.html
Citera
2024-07-25, 19:54
Medlem
Nästa steg

Säkerhetsavtal.

Ukraina har undertecknade, ömsesidiga, avtal med över 20 länder om respektive lands liv, lem och egendom hotas och äventyras av annat land.

Just det pågar varje dygn från rysk terrorbombning mot Ukrainana.

Hög tid att åberopa från Ukraina nu.
Börja med några länder.Till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in