2024-07-25, 01:10
Medlem
Hur fungerar det när man vill förnya sitt pass om man har t ex skyddstillsyn. På vilka grunder kan frivården ge avslag för förnyelse av pass ?
Citera
2024-07-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Hur fungerar det när man vill förnya sitt pass om man har t ex skyddstillsyn. På vilka grunder kan frivården ge avslag för förnyelse av pass ?

Frivården har inget med passansökan att göra så det finns inga grunder de kan göra avslag. De kan inte hindra dig från att äta en glass heller.

Det är först när du bryter givna föreskrifter de kan lämna över dig till exempelvis kriminalvården som då kanske frihetsberövar dig. Om du då är utomlands är deras problem.

Antar att du inte har utreseförbud.
Citera
2024-07-25, 01:33
Medlem
För många år sedan, på 90-talet glömde jag mitt pass när jag skulle till Storbritannien.
Jag hade en dom sedan tidigare, en villkorlig dom.

Jag ansökte om snabbpass för att komma iväg och hon som expiderade passet fick gå och prata med en chef för att godkänna så åtminstone då var frivården med i ruljansen, eller åtminstone polismyndigheten.

Min villkorligt dom verkställdes ca 6 år innan detta men ännu inte raderad från registren.

Eftersom du skriver att du skall förnya passet så utgår jagvfrån att du redan har ett, hade du haft utreseförbud hade de tagit ditt pass.
Citera
2024-07-25, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Frivården har inget med passansökan att göra så det finns inga grunder de kan göra avslag. De kan inte hindra dig från att äta en glass heller.

Det är först när du bryter givna föreskrifter de kan lämna över dig till exempelvis kriminalvården som då kanske frihetsberövar dig. Om du då är utomlands är deras problem.

Nej har inget reseförbud alls har dessutom sköt min skyddstillsyn och prövotiden är snart slut dessutom men har för mig att jag pratade med min handläggare om detta för länge sen då sa hon någonting i stil med att när du ansöker om pass kommer det till oss sen gör vi en bedömning om så är fallet antar jag att i 8/10 fall får folk sina pass om man inte anses vara Hannibal letcher.. Eller ja, har reseförbud i sin dom eller andra grejer men något sådant omfattas jag inte av. Sen sa hon vi brukar fråga när det kommit till oss varför vilket också låter skevt förklara varför? Ja. Jag behlver ett nytt pass, kan vara bra att planera framtida resor det är en säker id handling mm mm.. lät bara så skevt när handläggaren sa så, men jag antar att det är olika som i alla andra fall med handläggare att den ena säger en sak och den andra något annat.
Citera
2024-07-25, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
För många år sedan, på 90-talet glömde jag mitt pass när jag skulle till Storbritannien.
Jag hade en dom sedan tidigare, en villkorlig dom.

Jag ansökte om snabbpass för att komma iväg och hon som expiderade passet fick gå och prata med en chef för att godkänna så åtminstone då var frivården med i ruljansen, eller åtminstone polismyndigheten.

Min villkorligt dom verkställdes ca 6 år innan detta men ännu inte raderad från registren.

Eftersom du skriver att du skall förnya passet så utgår jagvfrån att du redan har ett, hade du haft utreseförbud hade de tagit ditt pass.

Ja jo mkt har hänt sedan dess ( 90 ) talet men nej jag har absolut inget reseförbud och detta är en skyddstillsyn som dessutom löper ut snart anledningen är att mitt befintliga pass löper ut snart därav vill jag förnya den har redan ansökt men vid tidigare samtal med frivården ( första mötet ) sa dem något i stil med att ja när man ansöker om pass kommer förfrågan till oss.. nu ser jag personligen inte heller någon som helst avslag för något pass men undrade mest om någon hade varit med om detta i realtid ..
Citera
2024-07-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora

Dem sa dock att vid första mötet ja alla som ansöker om pass hos oss gör vi en bedömning på är detta bara något allmänt ? Tänker bifalla pass de låter ganska allvarligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in