2024-07-24, 18:49
Medlem
Hej, jag ska börja på ridskola nästa vecka och är 24 år. Jag red som liten och kommer knappt ihåg hur det känns att sida på hästryggen. Därav söker jag gärna alla råd och tips som mina kära flashbackare kan komma med. Trots att det är en nybörjargrupp vill jag gärna glänsa lite extra som gruppens stjärna. Undrar därmed vad jag kan komma behöva att tänka på?

Hur får jag rätt balans i sätet? Hur mycket behöver jag klämma åt/dra i tränset för att få hästen att gå/stanna? Hur förmedlar jag till hästen att vi samspelar samtidigt som den helst ska lyssna på det jag ber den göra och hur gör jag detta med självförtroende så inte hästen blir förvirrad och går runt i piruetter eller allt värre, kastar av mig?

Tack och hej
Citera
2024-07-24, 18:52
Avstängd
om vi kunde förklara detta för dig på forumet hade du ju inte behövt gå på en ridSKOLA
Citera
2024-07-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
om vi kunde förklara detta för dig på forumet hade du ju inte behövt gå på en ridSKOLA

Hej på dig, förstår din poäng, men med mitt syfte att glänsa extra uppfylls inte det riktigt av denna typ av respons. Kan du inte sympatisera med att vilja vara lite extra bra på något? Eller är du en sån typ som inte har någon prestationsångest?
Citera
2024-07-24, 19:03
Moderator
Maviels avatar
Jag började rida som vuxen Det går inte direkt att komma med tips som funkar på alla hästar - men det är en god idé att pyssla med hästen innan så att ni connectar. Köp bra ridbyxor är mitt tips. Försök att vara mjuk i sitsen och jobba på din hållning i ryggen (kanske med ett kvastskaft) innan du rider. Jobba med fingrarna så att du jobbar upp kontakten med hästens mun så behöver du inte använda så mycket kraft. Och var lyhörd för hästen. Det mesta lär man sig efterhand som.
Citera
2024-07-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag började rida som vuxen Det går inte direkt att komma med tips som funkar på alla hästar - men det är en god idé att pyssla med hästen innan så att ni connectar. Köp bra ridbyxor är mitt tips. Försök att vara mjuk i sitsen och jobba på din hållning i ryggen (kanske med ett kvastskaft) innan du rider. Jobba med fingrarna så att du jobbar upp kontakten med hästens mun så behöver du inte använda så mycket kraft. Och var lyhörd för hästen. Det mesta lär man sig efterhand som.

Stort tack! Tror det är mest det jag är nervös över. Att hästen och jag inte ska connecta och vi båda ska undra vad vi håller på med. Men antar att många ridskolehästar är vana vid nybörjare och är vet kanske men än jag vad de ska göra. Ser fram emot att börja
Citera
2024-07-24, 20:04
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breefan
Trots att det är en nybörjargrupp vill jag gärna glänsa lite extra som gruppens stjärna.
Hoppas det där var ett skämt.

För att bli en god ryttare behöver du börja med att släppa på högmod och stolthet inför din okunskap.

Hela ditt inlägg osar av att du saknar det man inom ridsporten och aveln och vi cowboys kallar för ”Horsemanship”.

”Horsemanship är en filosofi och en praktik som fokuserar på att behandla hästar med respekt, tålamod och förståelse. Det handlar om att lära sig att kommunicera med hästar på deras eget sätt och att förstå deras beteende och behov. Horsemanship handlar inte bara om att bli en skicklig ryttare utan även om att vara en bra hästägare, vårdgivare och tränare.”

Börja med det.

https://groommyhorse.se/blogs/nyheter/horsemanship-konsten-att-forsta-och-samarbeta-med-hastar
Citera
2024-07-24, 21:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan medan tipsen inkommer tipsa om Babbens sommarprat 2023 som bara handlade om hästar.
Citera
2024-07-25, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Breefan
Hur får jag rätt balans i sätet?
Jag kan inte mycket om ridning (har mest kört sulky bara) men gissar att du kan knulla dig till bra balans, om du är kvinna.
Citera
2025-01-01, 18:02
Medlem
Fan vilken dröm att få lära sig rida. I unga år trodde man att det bara var kjoltyg och gay boys som red men inget kan var mer fel. Riktiga män vet hur man rider. Bara se på historien. Ska man börja rida en islandshäst kanske bara för att få in nån slags känsla och samspel med en fin häst🙂
Citera
2025-01-01, 20:29
Medlem
Värm gärna upp innan du sitter upp. Så sparar du in flera minuters ridning, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in