2024-07-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast det är fel.
En (svensk) stad har fått ett stadsprivilegium utskrivet av en kung.
Därför är Simrishamn en stad medan Ljusdal inte är det. Trots att Ljusdal har fler invånare än Simrishamn.

Nu tror jag du kommer få mothugg med hänvisning till 1971 trots att du har rätt.
Citera
2024-07-24, 14:55
Medlem
Smekarn87s avatar
Stad = minst tre pizzerior.
Citera
2024-07-24, 14:55
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Nu tror jag du kommer få mothugg med hänvisning till 1971 trots att du har rätt.

Ja, vad SCB definierar är helt ointressant.
En "stad" utan ett privilegium är inte en stad.
Både Ljusdal och Mora är exempelvis KÖPINGAR vilket är nivån under stad.
Citera
2024-07-24, 14:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Nån som varit i staden Hum i Kroatien, de är 30 pers, var det nåt drag?

https://currentaffairs.adda247.com/smallest-city-in-the-world/
Citera
2024-07-24, 14:59
Medlem
Dziwnes avatar
Mycket trams i tråden nu.

Frågan var inte vad SCB eller riksdagen definerar som stad: det är vad gränsen går för Er, kära medlemmar.

Personligen tycker jag det är helt barockt att kalla en håla på vishan med 11,000 invånare för "stad" och samtidigt kalla London med 9 miljoner invånare för "stad".

Svenska är i mångt och mycket ett fattigt språk.
Citera
2024-07-24, 15:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Att hänvisa till skrivelser ägda av privata bolag som sanning är ganska skevt, sen undrar jag om du läst texten du postat till eller ens begripit den texten.
Frågan är om du begrep det?

Sveriges riksdag är privat bolag?

Men, ok jag hjälper dig vidare:
I Sverige försvann "stad" som juridiskt begrepp med kommunreformen 1971. Ordet används i dag antingen om större tätort som har haft stadsrättigheter, eller om kommun vars huvudort har haft stadsrättigheter. SCB har definierat (1995) stad som en tätort med mer än 10 000 invånare.[9] Fjorton svenska kommuner, vars centralort tidigare varit stadskommun, använder idag stad som del i namnet för hela kommunens administration.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stad
Citera
2024-07-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja, vad SCB definierar är helt ointressant.
En "stad" utan ett privilegium är inte en stad.
Både Ljusdal och Mora är exempelvis KÖPINGAR vilket är nivån under stad.

Då finns det inga städer eller köpingar idag då begreppen (inklusive stadsprivilegier) avskaffades 1971.
Citera
2024-07-24, 15:06
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Då finns det inga städer eller köpingar idag då begreppen (inklusive stadsprivilegier) avskaffades 1971.

Nej, egentligen inte.
Formellt har vi bara kommuner, tätorter och småorter.
Andra storheter finns inte.

Av historiska skäl brukar man dock benämna städer och köpingar ändå om de någon gång fått ut rätt dokument från Stockholms slott.
Citera
2024-07-24, 15:15
Medlem
Giant Squids avatar
Ronneby klassas som en stad, men man hör ju på namnet att det är en by.
Citera
2024-07-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ronneby klassas som en stad, men man hör ju på namnet att det är en by.

Om man går på namn så finns det många små ställen som heter något med "-stad" då stad betydde just ställe, plats.
Citera
2024-07-24, 15:41
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag tycker själva utbudet är viktigare än folkmängden om det ska räknas som stad. Det ska finnas ordentligt sjukhus, rådhus, polishus, statyer, bio, krogar, högskolor, badhus, allsvenskt fotbollslag, djurpark, osv.

Just den viktiga detaljen djurpark är det många wanna-be-städer som fallerar på att leverera. Därför är exempelvis Borås mer stad än Göteborg som känns en smula fattigt i utbud.
Citera
2024-07-24, 15:42
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Definition för stad för mig är de tätorter som hade stadsprivilegier då "kommunreformen" genomfördes 1971.
I och för sig rätt ointressant numera då städer tidigare hade utbud som mindre tätorter inte hade men i dag är mycket av detta tillgängligt för många i och med den tekniska utvecklingen. Det som inte finns kan man ofta beställa "på nätet".

Affärsgator, stadsbebyggelse, stadskärna och förorter hör ofta också till en stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in