2024-07-24, 12:12
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Fel. Man får fota hur nära som helst på allmän plats, även rakt i folks ansikten, enligt fotolagen.
Men inte med namn.
Man får även stå på gatan och fota un i trädgårdar och genom fönster, så länge man har fötterna på gatan (allmän plats).
Regel: Det man får se får man ovlså fotografera.
Men man får varken se eller fota i militäranläggningar och sjukhus och omklädesrum.

Fel! Du får inte lägga upp bilder på andra människor där det kan generera med stor spridning där man tydligt ser identitet. Googla så får du se! Var en sådan incident här där jag bor för inte länge sedan där man anklagade en kvinna stöka ner vid sopstationen och bild på kvinnan lades upp i en grupp på Facebook.
Detta bryter mot lagen, både om man kollar till GDPR och även förtal om man har uppsåt att sprida bilden i anklagande eller misstänkande syfte.
Citera
2024-07-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Nej de kan inte stämma, tänk om någon har skyddad identitet och ex påväg till en mat affär och blir fotad och bilden publiceras på internet med uppsåt av personen som tagit bilden syftet att personen skall SYNAS. Då har ju förfan den personen riskerat livet på den personen. Finns ju fan en anledning bakom exempel förskolan och skolan har att föräldrar skall skriva under för samtycke gällande foto.

+ att det är inte 20personer som kan se utan ALLA VEM SOM HELST GÄRNINGSPERSONEN. Det kan förfan kosta livet på folk. Hela sverige är iprincip med i deras facebook grupp. Hade jag märkt att någon står och försöker fota mig så hade jag gjort både det ena o de andra.

MEN gruppen på facebook tycker folk som frågar ifrågesätter saker är opassande men att göra allt detta som ovanstående har skrivit i olika punkter vad dom gör/håller på med det är minsann okej?
Sen jo P har ett visst ansvar över detta då det är han som startat igång detta ”drevet/hysteriet”, han har den största makten/bollen att få dessa kärringar att lägga av. Men hittils har han eller admins inte påpekat eller ens gått ut med att detta är över GRÄNSEN.
Citera
2024-07-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Fel! Du får inte lägga upp bilder på andra människor där det kan generera med stor spridning där man tydligt ser identitet. Googla så får du se! Var en sådan incident här där jag bor för inte länge sedan där man anklagade en kvinna stöka ner vid sopstationen och bild på kvinnan lades upp i en grupp på Facebook.
Detta bryter mot lagen, både om man kollar till GDPR och även förtal om man har uppsåt att sprida bilden i anklagande eller misstänkande syfte.

EXAKT!!! Ingen är dum i huvudet, ett 5årigt barn skulle själva kunna räkna ut att i detta fall är det med uppsåt samt misstänkande SYFTE + FÖRTAL!!!!!!!!!!!
Citera
2024-07-24, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ägaren uttalar sig indirekt som att han vet att hunden är död.

Intressant. Vad bygger du det på?
Citera
2024-07-24, 12:15
Medlem
Citat:

Kan du bifoga till oss
Citera
2024-07-24, 12:16
Medlem
Ringer luffarna på kronofogden just nu. Har plats 34 i kön. Det kommer ta evigheter, ska jag lägga på?
Citera
2024-07-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darthvader45
Ringer luffarna på kronofogden just nu. Har plats 34 i kön. Det kommer ta evigheter, ska jag lägga på?

Lägg inte på!!
Citera
2024-07-24, 12:18
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
EXAKT!!! Ingen är dum i huvudet, ett 5årigt barn skulle själva kunna räkna ut att i detta fall är det med uppsåt samt misstänkande SYFTE + FÖRTAL!!!!!!!!!!!

Ja när det gäller stor spridning som det på internet är så finns det lagar kring detta. Vem som helst kan ta reda på det.
Citera
2024-07-24, 12:22
Medlem
Nu försöker dom översätta och börja efterlysa i andra länder med😊
Citera
2024-07-24, 12:23
Medlem
Citat:
Nej de kan inte stämma, tänk om någon har skyddad identitet och ex påväg till en mat affär och blir fotad och bilden publiceras på internet med uppsåt av personen som tagit bilden syftet att personen skall SYNAS. Då har ju förfan den personen riskerat livet på den personen. Finns ju fan en anledning bakom exempel förskolan och skolan har att föräldrar skall skriva under för samtycke gällande foto.

Det är tyvärr ingen lag mot det nej.
Citera
2024-07-24, 12:24
Medlem
Citat:
Det tänkte jag också på.
Vill han att hon ska dödförklaras redan andra veckan, så att han ska kunna avsluta? Varför?
Dottern har aggressionsutbrott, även använt kniv!
Pappan säger att han måst ljuga för dottern, att Essie är på sjukhus. Snart säga att hon är död.
Han meddelar alltså själv att dottern har skadat Essie så att hon behövt veterinärvård men dött!!?
Samtidigt borde vi leta efter Essie.
Stämmer inte.
Citera
2024-07-24, 12:24
Avslutad
Citat:

Är det inlägget på FB om att de "måste börja blicka fram" och tänka på att "utbilda en ny hund" då det tar många år, som du syftar på tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in