2024-07-23, 10:58
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
Varför har de alltid utländska namn?
För att de är utlänningar. Tänkte du att hon tidigare hette Lisa Larsson men bytte namn av karriärskäl?
Citera
2024-07-23, 10:59
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag sålde privat min bil en Audi A6 på blocket. Jag bodde i Malmö och köparen i Stockholm. Priset var 179000 kr, det var länge sedan, motsvarar väl det dubbla nu. Jag frågar per email (vi ringer inte varann) "vill du sätta in en handpenning" . "Det är lugnt jag betalar in allt i förskott till ditt privata konto och kommer imorgon och hämtar den". Och vips fanns 179.000 kr på mitt konto från en okänd människa som aldrig sett mig eller min bil. Dagen efter kom han och hämtade.

Han hade email som slutade på @riksdagen.se ...

Fantastiskt! Grattis! Det finns idioter till allt.
Citera
2024-07-23, 11:01
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
En krimreporter som vill leva det tuffa livet inspirerat av det hon skriver om.
Hon har träffat kriminell blatte och blivit kär kanske bara varit kk men det är spännande.
Hon väljer att leka med de kriminella buset.

Renovering och har man betalt 150’ så finns det ett byggföretag som ska utföra renoveringen typ slipa golv måla väggar fixa badrum. Hon betalar inte pengar till någon utan att det finns en byggare som ska utföra jobbet,
Är blatten som fick pengarna byggkunnig så han klarar av att renovera för den summan

Totalt rör det ju sig om betalningar upp till 300’ som gått till olika konton.

Jag hoppas hon åker dit och mister jobb och får ta sina konsekvenser.
Att välja att umgås med kriminella blattar när man är 30+ och välja att bli rekryterad som tonåringarna.
Då har man inte mycket till hjärna.
Eller har hon alltid umgåtts med nätverk?

Är sonen också kriminell?
17 år och hänger med sina kriminella kompisar? Rissne Hallonbergen Rinkeby

Vilket land kommer hon inifrån ?
Brasilien Argentina eller vad?

Handlar det om näsgodis för eget bruk.

Pinsamt!

Colombia + ett annat land som jag inte kommer ihåg var hon bördig från.
Citera
2024-07-23, 11:04
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Fantastiskt! Grattis! Det finns idioter till allt.
Kontentan av min historia var snarare att han var så ärlig och hederlig att han inte kunde se ens en blocket-bil-försäljare som ohederlig, och det kanske är lite naivt och dumt. Även Viviana kan vara naiv och dum, vi får se utredningen.

Dock extremt många invandrarbrudar just nu som dömts till långa straff för att ha hjälpt invandrar-skurkmän. Det ökar min misstänksamhet.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-23 kl. 11:07.
Citera
2024-07-23, 11:05
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag vet inte, det är inte heller något jag påstått. I mitt tidigare svar om plattisen Berra som fick svart kontant betalning avsåg jag de system eller tekniker för att tvätta pengar som organiserad kriminalitet erbjuder som tjänst till den som vill göra svart inkomst till vit. Använder man dessa blir man en del av den kriminella ekonomin. Den som betalar för svart arbetskraft har begränsad insyn och kontroll av åt vilket håll pengarna flyger när de lämnat näven. Den som tycker om att hålla en vass egg mot kriminalitet gör således bäst i att undvika svart arbetskraft.

Svart kan man väl betala åt grannpojken som ska klippa gräset eller byta däck på bilen men du betalar inte 150k för en renovering. Det är för stora summor och tar för mycket arbetstid. Det finns ingen firma som går med på ett sånt upplägg
Citera
2024-07-23, 11:07
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Kontentan av min historia var snarare att han var så ärlig och hederlig att han inte kunde se ens en blocket-bil-försäljare som ohederlig, och det kanske är lite naivt och dumt. Även Viviana kan vara naiv och dum, vi får se utredningen.

Det är lite det jag menade. Om man tror alla om gott och är så godtrogen o naiv så har man problem. För eller senare kommer man då att bli ordentligt blåst
Citera
2024-07-23, 12:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Dock extremt många invandrarbrudar just nu som dömts till långa straff för att ha hjälpt invandrar-skurkmän. Det ökar min misstänksamhet.

De talas ju om att svenska kvinnor är ihop med dessa asylmigranter men det verkar mest som om det är invandrartjejer.

Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Svart kan man väl betala åt grannpojken som ska klippa gräset eller byta däck på bilen men du betalar inte 150k för en renovering. Det är för stora summor och tar för mycket arbetstid. Det finns ingen firma som går med på ett sånt upplägg

Jo det finns. Men de använder ju arbetare från öststaterna. Jag har en granne som använde östeuropéer till detta under lång tid så det kom säkert upp i 150 000. De hade inte ens riktiga arbetskläder.
Citera
2024-07-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att betala 150 000 till en privatperson utan företag för en renovering är att betala för ett svartjobb. Än märkligare är att betala för ett svartjobb som inte utförts.

Att köpa en begangnad möbel eller handväska för 150 000 är fullt görligt o normalt.

Det märkligaste är att banken inte ställde några frågor.

Men det är väl inte per automatik olagligt/=svart att betala någon privat för ett arbete, det handlar väl om hur den som åtar sig jobbet sedan redovisar/deklarerar för pengarna?
Citera
2024-07-23, 13:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det är väl inte per automatik olagligt/=svart att betala någon privat för ett arbete, det handlar väl om hur den som åtar sig jobbet sedan redovisar/deklarerar för pengarna?

Har svårt att tro att det är helt lagligt att betala någon svart.

I det här fallet så bör Skatteverket kunna kräva in både moms og arbetsgivaravgifter.

Borde vara i storleksordningen 75 000kr till staten.
Citera
2024-07-23, 16:26
Medlem
Hon är inte nedplockad från DN’s hemsida/tidning eller? Heller inte avstängd under förundersökningen?
Citera
2024-07-23, 18:27
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Hon är inte nedplockad från DN’s hemsida/tidning eller? Heller inte avstängd under förundersökningen?

Hon är avstängd med lön men arbetsbefriad under utredningen. Hon har fått lämna in jobbdatorn och jobbtelefonen till arbetsgivaren.
Citera
2024-07-24, 10:41
Avslutad
Reportern får nog många samtal från vettskrämda svenska medelklassmammor som ser hur deras pojkar dras in i gängen värld. Gängen vet att familjerna har pengar och försöker utpressar föräldrarna när ungen vill dra sig ur.

Tror hon hjälpt föräldrar att betala "skulder" för att pojken ska kunna lämna utan ett skott i huvudet. Reportern har varit länken som gjort betalningen, därav från eget konto (skrämmas med att hon är reporter?). Finns många svenssonkillar som är med gäng idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in