2024-07-21, 06:38
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag avsåg inte knark.
På vilket sätt bidrar så svartjobb per automatik att göda kriminalitet?
Citera
2024-07-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic

Alltså vilken helt järndöd fråga.

Bara faktumet att den som svartjobbar inte betalar arbetsgivaravgifter, moms etc. gör det ju per definition kriminellt.

I det stora (kanske inte den enskilda hantverkaren) göder svartjobb en parallellvärld med människohandel, dåliga arbetsvillkor, svartuthyrning av bostäder osv.
Citera
2024-07-21, 08:08
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Alltså vilken helt järndöd fråga.

Bara faktumet att den som svartjobbar inte betalar arbetsgivaravgifter, moms etc. gör det ju per definition kriminellt.

I det stora (kanske inte den enskilda hantverkaren) göder svartjobb en parallellvärld med människohandel, dåliga arbetsvillkor, svartuthyrning av bostäder osv.

Det är en stor skillnad på en kriminell handling och att göda den kriminella världen.

Att arbeta svart är kriminellt. Men innebär inte på något sätt att det per automatik göder människohandel.

På samma sätt som fortkörning göder skjutningar.

Det du håller på med är klassisk LO-borgspragmatism. "Anlita svart arbetskraft och pengarna går till droghandeln".

Hel absurt.

Att däremot ge en romsk tiggare pengar är att göda kriminalitet.
Att köpa sex göder människohandel.

Men att säga att en hantverkare renoverar ett badrum för svarta pengar göder det kriminella nätverket är infantilt och tramsigt. Som om att förlusten av skattemedel gör att Sverige faller in i en kollaps. Som om att det är bristen på skatt som gör att vi är där vi är idag.
Citera
2024-07-21, 08:19
Medlem
Citat:
Det är en stor skillnad på en kriminell handling och att göda den kriminella världen.

Att arbeta svart är kriminellt. Men innebär inte på något sätt att det per automatik göder människohandel.

På samma sätt som fortkörning göder skjutningar.

Det du håller på med är klassisk LO-borgspragmatism. "Anlita svart arbetskraft och pengarna går till droghandeln".

Hel absurt.

Att däremot ge en romsk tiggare pengar är att göda kriminalitet.
Att köpa sex göder människohandel.

Men att säga att en hantverkare renoverar ett badrum för svarta pengar göder det kriminella nätverket är infantilt och tramsigt. Som om att förlusten av skattemedel gör att Sverige faller in i en kollaps. Som om att det är bristen på skatt som gör att vi är där vi är idag.

Fast nu skrevs det väl inte så? Det står ju att den enskilde hantverkarens svartjobb är något annat än när kriminella gäng levererar svarta tjänster.

Men nog är skattebortfallet också en bidragande orsak till dagens problem. Polis, åklagare osv finansieras ju av skattemedel. Liksom insatser som görs i tidigare led för att försöka stoppa rekryteringen till gängen. Alla bäckar små.
Citera
2024-07-21, 08:54
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Jag vet inte, det är inte heller något jag påstått. I mitt tidigare svar om plattisen Berra som fick svart kontant betalning avsåg jag de system eller tekniker för att tvätta pengar som organiserad kriminalitet erbjuder som tjänst till den som vill göra svart inkomst till vit. Använder man dessa blir man en del av den kriminella ekonomin. Den som betalar för svart arbetskraft har begränsad insyn och kontroll av åt vilket håll pengarna flyger när de lämnat näven. Den som tycker om att hålla en vass egg mot kriminalitet gör således bäst i att undvika svart arbetskraft.
Citera
2024-07-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det stora problemet kan ses i Almedalen. Där media o politiker simmar nöjsamt runt i samma glas av rosevin. En relation o korruption som förhindrar utveckling og skapar stagnation.

Politiker är i både behov av medias gillande o fruktar deras drev. Det skapar en situation där Bonniers og Svt/SR mfl sätter agendan. Att då föreslå nya lösningar o testa nya grepp utan mediamaktens medgivande är i princip omöjligt.
Men om media gör ett gott jobb åt makten belönas deras företag med rikliga bidrag. O journalister/reportrar vet vilken vinkel o värdegrund som gäller om de vill fortsätta med att vara just journalister. Detta i en bransch där de välbeställda jobben är få.
O där Boniers själva belönar sina medarbetare med stora journalistpriset.

Bonniers o flera ledande innom media vill ha mångkultur för att skydda sig själva pga sin egen etniska härkomst. Traumatiserade av nazismen på 30 o 40-talet.

Ur detta så har man skyddat den etniskt färgade organiserade brottsligheten. Då informationen om vilka som tagit över droghandel, varusmuggling, utpressning, rån, befrägerier skulle gynna SD.
Notera att så länge den organiserade brottsligheten bestod av HA o Bandidos kunde brottsligheten diskuteras öppet i press o TV. Media har inte bara förnekat, ljugit om kriminella klaner, Nogo-zoner, sexuella övergrepp. Man har gjort sitt bästa att promota tungt kriminella gangsterrappare. Än idag banaliserar man mord på oskyldiga som felskrivningar.

I mer än 25 års tid har de kriminella o media froterats på innekrogarna o galor. Fulla o höga på kokain. Även inne i riksdagen snortas det. Hållhakar skapas.

Trycket ökar.

Utomordentligt lysande analys, och frågan är nu: VAD SKALL GÖRAS.
Citera
2024-07-21, 15:00
Medlem
Till sist handlar det om hur du kan se sig i spegeln vad som är värt det. De flesta med pengar har tomma ögon
Citera
2024-07-21, 15:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag vet inte, det är inte heller något jag påstått. I mitt tidigare svar om plattisen Berra som fick svart kontant betalning avsåg jag de system eller tekniker för att tvätta pengar som organiserad kriminalitet erbjuder som tjänst till den som vill göra svart inkomst till vit. Använder man dessa blir man en del av den kriminella ekonomin. Den som betalar för svart arbetskraft har begränsad insyn och kontroll av åt vilket håll pengarna flyger när de lämnat näven. Den som tycker om att hålla en vass egg mot kriminalitet gör således bäst i att undvika svart arbetskraft.

Personer med svarta pengar behöver tvätta dem vita. Både knarkförsäljaren och hantverkaren. Därför kan inte den svartarbetande byggaren hjälpa de kriminella. Det är personer med vita pengar som kan hjälpa de kriminella att tvätta pengar. Som någon med en hög, vit, lön från DN. "Se jag har fått betalt för en renovering, inte från försäljning av knark".
Citera
2024-07-21, 16:57
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JunkerWoland
Vem är en duktig nörd som för statens talan på fritiden?

Du är en duktig nörd som för statens talan på fritiden!

Du kanske tom får ett ben av husse om du fortsätter såhär, duktig duktig stövelslickare.

Skicka 150 000 till maffian av skattepengar är = samma sak som att måla ett sovrum svart i dina ögon.
Självklart ska man analysera varför maffian fått 150k insatta på sitt konto. Kanske är det för köp av en bil. Kanske inte. Tämligen enkelt att bevisa om det är lagligt. Kan man inte bevisa är det penningtvättsbrott, man får inte ens ta emot svarta pengar. Utmärkt regel som ofta sätter dit maffian som annars är experter på att snacka sig fria.

Det är en bra statlig regel att motarbeta brott via att motarbeta svarta pengar, även om en del banker går till överdrift. Men 150k är ett stort belopp och jag för gärna statens talan i det fallet: undersök. Staten, där är jag en liten del och det är mina skattepengar och jag som betalar fängelse för skurkarna.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-21 kl. 16:59.
Citera
2024-07-21, 17:10
Medlem
Core.s avatar
Är det bara jag som tror att hon är överdrivet girig att nå framgång som journalist, och tog ett oetiskt val att betala för intervju med räven eller liknande?
Citera
2024-07-21, 17:15
Medlem
Oerongodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Är det bara jag som tror att hon är överdrivet girig att nå framgång som journalist, och tog ett oetiskt val att betala för intervju med räven eller liknande?

Det är väl det som skulle ligga närmast till hands att tro om det inte vore för det höga beloppet. Hade det rört sig om 25 tusen kr så hade jag svarat "Nej" på din fråga, "det är inte bara du". Nu vetefan...
Citera
2024-07-21, 17:16
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Intressant tanke!
150k från egen ficka för att boosta din karriär är känns ändå lite för mycket i lilla Sverige

Såg nu att ni redan varit inne på detta.

150k för en intervju med Europas då mest eftersökte man hade varit en bra investering för en journalist, snacka om att göra sig ett namn med den exklusiva intervjun.

Jag tycker att det är solklart att det är något sånt det handlar om, kuriren känns och helt självklar som mellanhand i en sån grej.

Helt säker är jag, det och visst är det något hon nekar till slutet, jag kan tänka mig att det är skambelagt i journalistiken att gå in med privata pengar i det syftet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in