2024-07-17, 18:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Både ock, skulle jag tro. Och han lever farligt nu. Man har sprutat in gas i hans bil så att han ska köra ihjäl sig och även lagt gift i hans vattenflaskor.

Det "intressanta" är att det är så många som "lever i livsfara" efter att ha varit sanningen på spåren!
Sten Flygare har en story...
Ronny Amberts, som i "Spanarna åker kryssning" säger att han blev jagad av Warszawa-pakts-agenter...
O.s.v.
Tidigare och andra exempel i olika tappningar finns också..

... men då teorierna är så olika så är det endast EN som skulle kunna ha rätt och "kanske" sväva i livsfara...
Citera
2024-07-19, 19:41
Avslutad
Citat:
Både ock, skulle jag tro. Och han lever farligt nu. Man har sprutat in gas i hans bil så att han ska köra ihjäl sig och även lagt gift i hans vattenflaskor.

Vi får inte glömma att de gick genom hans mat i kylskåpet när han bodde i Ljungby! Snabbverkande gift serru, så det vara bara att slänga och köra till Coop och köpa ny filmjölk!!! 😅
Citera
2024-07-19, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ronny Amberts, som i "Spanarna åker kryssning" säger att han blev jagad av Warszawa-pakts-agenter...

Jaaa...jag undrar om han fortfarande har kontakt med de där Natokillarna som skyddade honom! 😎
Citera
2024-07-19, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Att jämföra Hedberg, Ekevi, Remstam, Söderström, Kressmark och de andra i programmet med flat earthers, eller åtminstone antyda några likheter, är oschysst tycker jag.

Hedberg är den mest stolligaste av de ovan nämnda, tyckte han framställdes rättvist!
Citera
2024-07-19, 19:46
Medlem
WTF865s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Vi får inte glömma att de gick genom hans mat i kylskåpet när han bodde i Ljungby! Snabbverkande gift serru, så det vara bara att slänga och köra till Coop och köpa ny filmjölk!!! 😅

Ja, just det! Han slängde väl tandkrämen till och med?
Citera
2024-07-19, 19:47
Avslutad
Citat:
Ja, just det! Han slängde väl tandkrämen till och med?

Ja, cyanid är inget bra att få i sig! 😂
Citera
2024-07-19, 22:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag vill minnas att Ole Dammegård också sagt detta, frågan är varifrån informationen kommer ifrån, ursprungligen.

Citat:
Wilhelm Kramm är dessutom Holmérs namn på den galne österrikaren.
Walter Blasius Kiritsis heter han egentligen, eller hette.

Varken Dammegård eller Hedberg kontrollerar eller värderar sina källor.
Sedan verkar de ha en massa med följare som är lika dåliga på detta.
Båda är rätt duktiga historie-berättare vilket verkar göra det lättare för vissa att utan tvivel köpa det som berättas skulle jag vilja påstå?
Citera
2024-07-19, 22:38
Medlem
Citat:
Varken
Båda är rätt duktiga historie-berättare vilket verkar göra det lättare för vissa att utan tvivel köpa det som berättas skulle jag vilja påstå?
Jag kan inte svara för Dammegård men Hedberg förlitar sig i hög grad på vad andra forskare kommit fram till mm. Han har inte jättemycket genuint egna forskningsresultat. Det finns en del svagheter i hans resonemang så jag tror inte han har rätt i alla detaljer. Men hans böcker sätter fokus på att fallet präglas av en hel del konstigheter, tex manipulation av tidsangivelser för ambulanser, Rolf Dahlgrens berättelse mm mm.
Citera
2024-07-19, 22:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Jag kan inte svara för Dammegård men Hedberg förlitar sig i hög grad på vad andra forskare kommit fram till mm. Han har inte jättemycket genuint egna forskningsresultat. Det finns en del svagheter i hans resonemang så jag tror inte han har rätt i alla detaljer. Men hans böcker sätter fokus på att fallet präglas av en hel del konstigheter, tex manipulation av tidsangivelser för ambulanser, Rolf Dahlgrens berättelse mm mm.

Håller med om en hel del konstigheter, men däremot inte att dessa med säkerhet har med mordet att göra.

Som du är inne på så förlitar sig Dammegård och Hedberg på "gamla sanningar" från andra. Detta vid tiden innan förundersökningen lades ned med begränsat av utredningsmaterial.
Det handlade mycket om andra personers undersökningar, intervjuer med vittnen o.s.v.
Tredje- och fjärdehandskällor.

Tidsangivelser för ambulanser är enligt mig inget konstigt med alls!
Gällande Rolf "Dallas" Dahlgren, så har vi hans egna ord till en journalist genom brevinkastet och innan det en story till någon och slutligen Jerry Martinger.
Mot detta så har vi "Dallas" förhör till polis där han tar tillbaka det hela. Förhör med Scandic-personal och kreditkorts-sliper som "bevisar" Holmér vistelse i Borlänge.
Här får man värdera dessa uppgifter mot varandra. Enligt mig blir en Holmér åkandes i bil i Sthlm en klart smaskigare historia, men samtidigt också en rätt osannolik konspiration.
Det är tydligt här hur både Dammegård och Hedberg värderat.
Citera
2024-07-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Hedberg är den mest stolligaste av de ovan nämnda, tyckte han framställdes rättvist!

Fast för att avgöra och värdera det måste man läsa in sig på Hedbergs båda böcker och sedan kolla de källor han anger. Har du läst dem? Jag säger inte att han har rätt, men anser som nämnt ovan att det är orättvist att jämföra hans teoribygge med flat earthers. Hedberg har, oavsett vad man tycker om slutsatserna, ett sammanhängande resonemang byggt på källmaterial (förundersökningsmaterial samt andra författares böcker om Palme-ärendet, intervjuer, reportage m. m) och även en hel del egna spekulationer. Mycket av detta kan man kontrollera själv på webben eller bibliotek. Vad platt-jordisarna anbelangar så undrar jag om någon av dem varit vid kanten..?

Edit: Efter att ha läst böckerna ett par gånger och sedan jämfört med intervjun så tycker jag definitivt att det är orättvist, alldeles oaktat konspirations-temat med kontext. Oavsett vilket ämne en intervju handlar om så kan ett material på närmare 1400 sidor inte gärna kondenseras till ett par minuter i TV, för att göra teorin rättvisa eller att göra den fullt ut begriplig för människor utan större förkunskaper. Och ska man försöka göra det ändå så borde Hedberg rimligtvis få göra det helt i egen regi, utan en journalist som redan innan han gick till inspelningen förmodligen hade sin åsikt klar.
Senast redigerad av MundanityOne 2024-07-22 kl. 22:34. Anledning: Tillägg till resonemang
Citera
2024-07-23, 16:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Fast för att avgöra och värdera det måste man läsa in sig på Hedbergs båda böcker och sedan kolla de källor han anger. Har du läst dem? Jag säger inte att han har rätt, men anser som nämnt ovan att det är orättvist att jämföra hans teoribygge med flat earthers. Hedberg har, oavsett vad man tycker om slutsatserna, ett sammanhängande resonemang byggt på källmaterial (förundersökningsmaterial samt andra författares böcker om Palme-ärendet, intervjuer, reportage m. m) och även en hel del egna spekulationer. Mycket av detta kan man kontrollera själv på webben eller bibliotek. Vad platt-jordisarna anbelangar så undrar jag om någon av dem varit vid kanten..?

Edit: Efter att ha läst böckerna ett par gånger och sedan jämfört med intervjun så tycker jag definitivt att det är orättvist, alldeles oaktat konspirations-temat med kontext. Oavsett vilket ämne en intervju handlar om så kan ett material på närmare 1400 sidor inte gärna kondenseras till ett par minuter i TV, för att göra teorin rättvisa eller att göra den fullt ut begriplig för människor utan större förkunskaper. Och ska man försöka göra det ändå så borde Hedberg rimligtvis få göra det helt i egen regi, utan en journalist som redan innan han gick till inspelningen förmodligen hade sin åsikt klar.

Både Dammegård och Hedberg har varit flitiga med att körsbärsplocka alla skumma uppgifter de kan för att få ihop sina respektive teorier. Och det är inte från uppslagen det mesta kommer utan från andra, som du också är inne på. Men inte mycket är baserat direkt på förhör/uppslag om ens alls.

Hedbergs teater-scenario med skådespelarbyte vid Skandia har ju inget stöd över huvud taget!
Varken hos väktare eller Skandiaman.
Att påstå deras (Väktarna och inblandning behöver såklart bevisas med mer kött på benen en bara vild spekulation!
Där kliver sedan skådespelaren och den nu mer avlidne Jan-Olof Strandberg ut enligt Hedberg och med lite teaterblod så är hela "föreställningen" i land.

Det är inget annat än ett ont förtal både av vittnen och J-O Strandberg.

... kanske en av flera anledningar till att inget bokförlag velat ge ut boken...

Nej, det Hedberg sysslar med riktigt avskyvärt och enligt mig en typ av fortsatt Palme-hat.
Försöka påstå att Palme hade HIV utan solklara bevis... o.s.v.

Jag har hans första bok och även lite anteckningar om faktafel som jag hade en tanke på att publicera tidigare. Nu känns det inte lika angeläget längre då det var 2017 han skrev den boken.

Men vill bl.a. minnas något påstående om att Björn Rosengrens bror var med om flygolyckan i Oskarshamn. Det enda Hedberg verkar ha kollat var efternamnet typ.

Snällt sagt så har Hedberg inte ett dugg torrt på fötterna i sina påståenden.
Ärligt sagt så är han rätt avskyvärd i sitt beteende!
Citera
2024-07-23, 16:39
Medlem
Citat:
Både Dammegård och Hedberg har varit flitiga med att körsbärsplocka alla skumma uppgifter de kan för att få ihop sina respektive teorier. Och det är inte från uppslagen det mesta kommer utan från andra, som du också är inne på. Men inte mycket är baserat direkt på förhör/uppslag om ens alls.

Hedbergs teater-scenario med skådespelarbyte vid Skandia har ju inget stöd över huvud taget!
Varken hos väktare eller Skandiaman.
Att påstå deras (Väktarna och inblandning behöver såklart bevisas med mer kött på benen en bara vild spekulation!
Där kliver sedan skådespelaren och den nu mer avlidne Jan-Olof Strandberg ut enligt Hedberg och med lite teaterblod så är hela "föreställningen" i land.

Det är inget annat än ett ont förtal både av vittnen och J-O Strandberg.

... kanske en av flera anledningar till att inget bokförlag velat ge ut boken...

Nej, det Hedberg sysslar med riktigt avskyvärt och enligt mig en typ av fortsatt Palme-hat.
Försöka påstå att Palme hade HIV utan solklara bevis... o.s.v.

Jag har hans första bok och även lite anteckningar om faktafel som jag hade en tanke på att publicera tidigare. Nu känns det inte lika angeläget längre då det var 2017 han skrev den boken.

Men vill bl.a. minnas något påstående om att Björn Rosengrens bror var med om flygolyckan i Oskarshamn. Det enda Hedberg verkar ha kollat var efternamnet typ.

Snällt sagt så har Hedberg inte ett dugg torrt på fötterna i sina påståenden.
Ärligt sagt så är han rätt avskyvärd i sitt beteende!

Nä, som tidigare nämnt så ger jag inte Hedberg rätt och inte Liljeson eller Dammegård heller, har läst Palmemordets hemliga scenario och Statskupp i slowmotion också. Men poängen här var främst att kritisera TV4-dokumentären som jag tycker var oschysst, inte bara mot Hedberg.

Jag har hela tiden haft en princip att läsa in mig på de mest genomarbetade uppslagen och då försöka se dem ur förespråkarnas perspektiv, så förutsättningslöst som möjligt. Vissa håller onekligen bättre än andra. Det jag tyckte var en poäng med teatermordsteorierna, vilket jag fortfarande tycker, är att det ger en bra förklaring/kontext till flera av konstigheterna i utredningen och t ex LPs beteende gentemot densamma. Men ett dylikt scenario kunde se ut på helt andra sätt än Hedberg beskriver.

Du får gärna lägga in nämnda faktafel i tråden om andan skulle falla på, de passar bra här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in