Citat:
Ursprungligen postat av
MundanityOne
Även om jag personligen är rätt långt ifrån att ge honom helt rätt i allt så finns det en hel del märkliga och kända omständigheter, exempelvis hur Lisbeth Palme beter sig efter mordet och i relation till utredningen, som ges en rimlig kontext när man antar ett Hedbergskt perspektiv på händelsen.
Att jämföra Hedberg, Ekevi, Remstam, Söderström, Kressmark och de andra i programmet med flat earthers, eller åtminstone antyda några likheter, är oschysst tycker jag.
Håller med. Man kan inte avfärda Hedberg som någon konspirationsstolle, speciellt m.t.p. att han i hög grad bygger sin hypotes på andra Palmeforskares arbete. Tex Liljeson, Anér, Poutiainens m.fl. Liljeson t.ex., socialdemokratisk insider, jobbade för Carl Lidbom bl.a. var ju den som först förde fram teorin att OP aldrig mördades.
Jag tycker en svaghet i Hedbergs resonemang är att det var pga att han ådragit sig HIV gm vidlyftiga sexuella kontakter som var den enda anledningen till den här operationen, med efterföljande cover-up där, om man ska tro Hedberg, t.o.m. mord förekommit. Jag tror inte att detta räcker som anledning. Hade det bara varit detta så hade Palme kunnat smusslas undan till ngn privatklinik utomlands, och så hade man kunnat skylla på cancer el. likn. Det kan mycket väl ha varit så att han hade både sexaffärer till höger och vänster samt hiv, men att detta skulle leda till en operation av den här omfattningen det verkar inte sannolikt. Men om det ovanpå detta funnits sexuell utpressning mot Palme, i utbyte mot vapenaffärer o likn. Om USA/CIA lyckats hota/pressa OP till någon form av eftergifter el likn, med "kompromettant" som påtryckningsmedel... Jag utesluter inte heller att OP var någon form av dubbelagent/infiltratör av socialdemokratin, givet OPs höger-bakgrund, kopplingar till militären mm. OP hade släktingar som direkt stöttade nazisterna t.ex. Inom loppet av något år var han plötsligt "omvänd" socialdemokrat och nära Tage Erlander. En mycket märklig omvändelse.
Hade det varit att något i den stilen var på väg att avslöjas, då kan jag köpa att OP behövde avlägsnas från den politiska scenen, på ett sätt som inte väcker några följdfrågor, eller iaf leder följdfrågorna i en annan riktning.