2024-07-23, 15:26
Medlem
Ett företag har skickat en faktura till mig som privatperson och vill att jag betalar för en tjänst som jag inte godkänt.
Kan ett företag bara göra så? De kommer säkert skicka det till inkasso.
Citera
2024-07-23, 15:30
Medlem
Helt omöjligt att svara på då du ger extremt knapphändig information. Vad är bakgrunden till att de fakturerar dig?
Citera
2024-07-23, 15:31
Medlem
Då får du väl bestrida fakturan.
Citera
2024-07-23, 15:32
Medlem
Eponumoss avatar
Nej, man kan förstås inte skicka fakturor till folk och förvänta sig att dessa ska betala.

Du behöver bestrida den och får absolut inte bekräfta skulden genom att betala någonting. Inte en krona.

Du kan säkert hitta någon mall för hur du gör vid en rudimentär googling.

Skickar de den trots allt vidare så bestrider du även inkassokravet.

Om det är något du inte berättar som ligger bakom fakturan så är det ett utmärkt tillfälle att berätta det nu här i tråden så du kan få hjälp.
Citera
2024-07-23, 15:46
Medlem
sebastian66s avatar
Jo ett företag kan faktiskt skicka ut 152.000 räkningar till kunder.
Men frågan är har du något att göra med detta företag. Det känns som att det fattas något-
Berätta görna vad det är som felar liksom.
Det verkar vara en hund begraven i Eskilstuna.
Citera
2024-07-23, 16:02
Medlem
Kapar tråden.

Jag har råkat betala en faktura jag inte skulle ha betalat, min hyresvärd skulle ha betalat den, hyresvärden skickade sedan en till faktura till mig, jag har alltså betalat fel faktura och har nu en till faktura väntandes.

Företaget jag skickade pengarna till bad mig kontakta leverantören utav fakturan, leverantören bad mig kontakta hyresvärden och be dom bekräfta att dom betalat fakturan.

Hyresvärden är en riktigt dryg jävel, det har nu gått en månad utav "återkommer" och "vi jobbar på det".

Ska kontakta min bank imorgon för att se vad dom kan göra, kommer givetvis bestrida den andra fakturan också, men vad tror ni, kommer jag åka på att betala även den andra fakturan?
Citera
2024-07-23, 17:39
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Ett företag har skickat en faktura till mig som privatperson och vill att jag betalar för en tjänst som jag inte godkänt.

Du får väl ringa företag och förklara att du inte har köpt nåt tjänst. Brukar gå fort så ändrar dom det.
Fick en faktura bara för några månader sen, kom fram att de hade skrivit fel på adress när de sökte på kund .
Tog dom 2min att styrka fakturan och inse sitt misstag
Citera
2024-07-23, 17:45
Medlem
Citat:

I vanlig ordning på tok för lite information för att du skall kunna förvänta dig ett vettigt svar.

Men skall man ge dig det svar du förtjänar med din trådstart: de skickade en faktura till dig så uppenbarligen kunde de göra det...
Citera
2024-07-23, 18:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ja, de får göra så. Men frågan är om du är skyldig att betala den? Om du anser att den är fel eller handlar om något du inte beställt etc. är det alltid bäst att bestrida fakturan. Det görs bäst skriftligt, men det kan ibland stå på fakturan hur de vill att man ska göra om man har synpunkter på fakturan. Spara all kommunikation tills allt är löst.
Citera
2024-07-23, 19:55
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, de får göra så.
Nej, det är inte tillåtet att fakturera ej beställda tjänster.
Citera
2024-07-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Kapar tråden.

Jag har råkat betala en faktura jag inte skulle ha betalat, min hyresvärd skulle ha betalat den, hyresvärden skickade sedan en till faktura till mig, jag har alltså betalat fel faktura och har nu en till faktura väntandes.

Företaget jag skickade pengarna till bad mig kontakta leverantören utav fakturan, leverantören bad mig kontakta hyresvärden och be dom bekräfta att dom betalat fakturan.

Hyresvärden är en riktigt dryg jävel, det har nu gått en månad utav "återkommer" och "vi jobbar på det".

Ska kontakta min bank imorgon för att se vad dom kan göra, kommer givetvis bestrida den andra fakturan också, men vad tror ni, kommer jag åka på att betala även den andra fakturan?
Vad har banken med det där att göra?

Om du nu har betalat fel faktura så är det korrekta naturligtvis att du får det återbetalt. Om du ska betala fakturan från värden så ska du betala den.
Citera
2024-07-24, 00:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Du är väldigt knapphändig med information. Vill du verkligen ha hjälp? Varför berättar du då så lite så ingen kan hjälpa dig?

Är fakturan ett uppenbart misstag, typ att du bor i hyresrätt och har fått en faktura på rengöring av swimmingpool? Då är det lämpligt att kontakta företaget och berätta att det blivit fel.

Är det ett uppenbart bedrägeriförsök? Bestrid fakturan och polisanmäl.

Är det ett företag som du varit i kontakt med men där ni inte är överens om ifall eller hur mycket du ska betala? Då kan det vara lämpligt att bestrida, men du behöver lämna mer information fler att få meningsfull hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in