2024-07-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Varifrån är uppgiften att A ska in på nytt boende i augusti. För stämmer detta så pekar det mesta på ett bedrägeri. De kan nog utlova en miljon i hittelön, de vet att hunden inte kommer komma hem igen. Därför avslutar man ståhejet den 25/7. Lutar åt att hunden inte lever längre.

För att få ta med en assistanshund på ett särkilt boende ska ägaren kunna ha fullt ansvar för hunden. Något jag har mycket svårt att tro att A klarar själv.

För det första så är det ganska svårt för kommunen att hindra en medborgare att få ta med sig en hund till LSS. Klart man kommer kunna hävda djurskydd möjligtvis, och kanske klara sig på det. Blir det en assistanshund, så kommer det vara betydligt tuffare för kommunen att säga nej. Skulle misstänka att det till och med skulle vara omöjligt för kommunen att neka till hjälp av personal för ett hjälpmedel. Skulle väl inte förvåna mig om kommunen försöker ändå, eftersom familjens kommun verkar anstränga sig mycket hårt för att lyckas gå emot LSS andemening så mycket man kan.
Citera
2024-07-23, 12:48
Medlem
Brydiginteellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vad beror det på?
Är föräldrarna antisar?

Tror det handlar om att A är svår att hantera och föräldrarna skyller mycket på okunskap. Vilket gör att dom blir lätt osams med kommunen och assistenter.
Citera
2024-07-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Koppeltvång gäller inte på den egna tomten.

Sant. Men hunden skall hållas under sådan uppsikt att den inte får infall att ge sig ut och störa ev.vilt.
Citera
2024-07-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Tror det handlar om att A är svår att hantera och föräldrarna skyller mycket på okunskap. Vilket gör att dom blir lätt osams med kommunen och assistenter.

Nu måste vi nog ta och lugna ner oss lite. Kommunen har med stor sannolikhet brytit mot svensk lag i det här fallet. Vad jag vet så finns det ingen utväg i LSS för att avsluta stödet för att det är komplicerat. Att som kommun avslå ett gynnande beslut på olaglig grund är ännu värre.

Jag har mycket svårt att se hur föräldrarna i det här fallet ska kunna lastas för eventuella samarbetsproblem. Kommunen verkar dock vara ett riktigt kläppträ, som är ruggigt duktiga på att sätta en tändare under skattepengar, och genom ren inkompetens utsätta föräldrarna och dottern för en orimlig situation. Att sedan assistenterna får det tufft att hantera saker som inte är tänkta att ingå i deras uppdrag, och genom det får en tuff samarbetssituation, det är väl inte helt orimligt.
Citera
2024-07-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Och där blev jag blockad från facebooksidan

Varför? Vad skrev du?
Citera
2024-07-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
För det första så är det ganska svårt för kommunen att hindra en medborgare att få ta med sig en hund till LSS. Klart man kommer kunna hävda djurskydd möjligtvis, och kanske klara sig på det. Blir det en assistanshund, så kommer det vara betydligt tuffare för kommunen att säga nej. Skulle misstänka att det till och med skulle vara omöjligt för kommunen att neka till hjälp av personal för ett hjälpmedel. Skulle väl inte förvåna mig om kommunen försöker ändå, eftersom familjens kommun verkar anstränga sig mycket hårt för att lyckas gå emot LSS andemening så mycket man kan.

Tror inte de kommer få någon ny assistanshund om jag ska vara ärlig.
Citera
2024-07-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Tar man av selen så ser Essie ut som vilken välskött labbe som helst. En av landets vanligaste hundraser, du skulle kunna gå förbi henne utan att ha en aning.
Exakt. Mitt flöde på facebook översvämmas av delningar där folk skriver Håll ögonen öppna. Efter en svart labbe? Bor du i en stad med >10K invånare ser du förmodligen tre såna i veckan. Undrar hur många labbeägare som fått finna sig i att random förbipasserande försöker öppna käften på deras hund för att kolla om den saknar en framtand.
Citera
2024-07-23, 13:08
Medlem
Citat:
Nu måste vi nog ta och lugna ner oss lite. Kommunen har med stor sannolikhet brytit mot svensk lag i det här fallet. Vad jag vet så finns det ingen utväg i LSS för att avsluta stödet för att det är komplicerat. Att som kommun avslå ett gynnande beslut på olaglig grund är ännu värre.

Jag har mycket svårt att se hur föräldrarna i det här fallet ska kunna lastas för eventuella samarbetsproblem. Kommunen verkar dock vara ett riktigt kläppträ, som är ruggigt duktiga på att sätta en tändare under skattepengar, och genom ren inkompetens utsätta föräldrarna och dottern för en orimlig situation. Att sedan assistenterna får det tufft att hantera saker som inte är tänkta att ingå i deras uppdrag, och genom det får en tuff samarbetssituation, det är väl inte helt orimligt.

Från lugna ner oss, till anklaga hela kommunen att bryta mot lagen. Tänk ett varv till.

Enköping är inte stort...

Varför tror du knappt några Enköpingsbor huserar på Essie-sidan eller liknande. För att folk vet mer än utomsocknes som tror på det här såklart. Familjen är "kända"...
Citera
2024-07-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Deras svar på allt är väldigt genomskinligt. Man ser hur välplanerat svaren är samt lögnerna. Man ska inte vara så blåögd tyvärr.

Inte blåögd så klart men vad tror du hände efter man sett hunden på filmen?
Citera
2024-07-23, 13:12
Medlem
Waldorfnisses avatar
Det känns ju som att något är lurt här. Varför knycka en sån hund på det sättet?
Citera
2024-07-23, 13:13
Avslutad
Vad är det egentligen för jobb han gör?

Här kallar han sig fotograf

https://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=43251
Citera
2024-07-23, 13:14
Medlem
Citat:

Kommun har erbjudit ett mycket bra boende i Tärnsjö som skulle passa och har kompetens nog att hantera Amanda, mycket bättre miljö och personal med kompetens, djur finns på boendet och de kan hantera svårare patienter som psykiatrin inte tar och som vanliga LSS boenden inte klarar av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in