2024-06-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jag ser att det inte verkar vara särskilt många som kommenterar orginalen i Karlskrona. Karlskrona är visserligen inte så stor stad men vi har ändå några orginal i vår stad och jag tänker nämna några av stadens orginal.

Conny: Åker mycket buss och han åker enbart en hållplats och väntar på nästa buss. På så sätt så tar han sig ända från Saltö och till Lyckeby. Det är visserligen ingen lång sträcka egentligen och det finns en buss som kör just den sträckan men den här personen går till olika busshållplatser om det är så att just bara en buss trafikerar den aktuella sträckan. Han pratar aldrig med någon och sitter tyst i bussen och vid busskurarna.

Frans: Har jobbat på Samhall och han pratar ofta ljudligt om sin före detta arbetsplats för alla som vill eller inte vill lyssna. Frans blir ofta arg om den som han pratar med inte svarar och han kan vara ganska jobbig och intensiv. Jag har själv jobbat på Samhall och kommer tyvärr i håg hur Frans var då. Då var han inte särskilt positiv till jobbet utan pratade skit om Samhall på stan och bussen hem.

Paul Melén: Den här personen är nog den som folk utanför Karlskrona har hört talas om mest. Paul har varit med i två dokuprogram, Ensam mamma söker ssamt Farmen. Jag tror Paul blev mest uppmärksammad för sin närvaro i Farmen då han gjorde extremt lite arbetssysslor och enligt de andra deltagarna, mest var i vägen. Paul skyllde på ormskräck och andra saker så han inte behövde hjälpa till. Pauls är också alltid med när antikrundan är i Karlskrona. Ett år så sjöng han en sång i TV under antikrundan. Men Paul hörs och syns även utanför scenkameror och det är många i Karlskrona som vet vem han är. Paul hade ett tag alltid en gittar med sig och spelade en liten sång och sjöng dessutom. Det lät inte så bra. Paul brukar besöka loppisar och second hand i Karlskrona och har blivit utslängd flera gånger på grund av att han har trängt sig och bråkat med kunder. Många i simhallen stör sig på Paul eftersom han alltid letar efter kvarglömda femkronor i skåpen.

Rrahman. En väldigt trevlig busschaufför som alltid hälsar glatt då man går på bussen. Han ropar även alltid ut; nu kör vi, då han börjar att köra. Om det är någon som bråkar eller för oväsen i bussen så brukar Rrahman be dom att lugna ner sig. Då pratar han i bussens mkrofon och oftast så lugnar de ner sig.

Måns. En annan trevlig busschaufför som kommer från Danmark. Måns tycker om att prata med de närmaste passagerarna och han har alltid en halmhatt på huvudet då han kör och lyfter på den varje gång en ny resande kommer in i bussen. Måns kan inte så bra svenska utan pratar mest danska men ofta så förstår man ändå vad han säger och han har bra humor. Häromdagen så var det en alkoholist som åkte med bussen och han störde några passagerare men Måns lyckades få honom att lugna ner sig och vara tyst.

Onni. Sjalklädd kvinna som garanterat är största pantburksletaren i stan. Hon har alltid en komplett utrustning med flera långa smala metallpinnar som kan stickas ner i soptunnorna och dra upp pantburkarna. Varje metallpinne har olika längd och tjocklek. Hon har även några olika saxar för att klippa sönder stängsel. Onni är även känd för att göra så kallade dumpster divings på några ställen i Karlskrona och än så länge har hon klarat sig från polisen. Onni brukar besöka de två största campingarna i Karlskrona och tigga burkar och annat. Tidigare när de stora sopcontienerna var öppna så gjorde hon dumpster divings i dem på Dragsö camping. Onni brukar trots sitt letande vara bra klädd, aldrig några trasiga eller smutsiga kläder.

Jag kommer nog att fylla på med fler personer så smånigom och även skriva om de som inte längre finns i livet.
Onni, är det en människa som fungerar i vardagen? Eller är det en människa som skulle må bättre på institution?
Likaså Conny och Frans, låter som ett ensamt liv.

Paul, är han endast uppmärksamhetssökande? Har han ens någon sysselsättning, eller hoppas han på att bli upptäckt?
Citera
2024-06-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pressmedian
Onni, är det en människa som fungerar i vardagen? Eller är det en människa som skulle må bättre på institution?
Likaså Conny och Frans, låter som ett ensamt liv.

Paul, är han endast uppmärksamhetssökande? Har han ens någon sysselsättning, eller hoppas han på att bli upptäckt?

Jag tror att Onni fungerar tillräckligt bra i vardagen även om hon är speciell. Jag tror att hon mest är ute efter pengarna och det kan nog många relatera till.

Jag tror att Conny är mest ensam för jag vet att Frans har flera kompisar som han går tillsammans med ibland. Vad de tycker om hans samtal vet jag inte. Frans ses ofta på Pingstkyrkans second hand och han hälsar på alla som jobbar där.

Paul gillar mycket uppmärksamhet. Han har haft några skivbutiker i stan men ingen är kvar eftersom han störde sina kunder med underlig musik och bannade flera invandrare att komma in i hans butik. Jag hjälpte honom i en av butikerna. Jag tror att Paul har kommunal sysselsättning nu för tiden. Det har jag också.
Citera
2024-06-27, 23:01
Medlem
Luismis avatar
Diskuterade original i Uppsala med ett par polare idag. Hörde en sliten man i kanske 45-årsåldern i stadsparken, som satt en bra lång stund och mumlade, pratade och ropade om militära hemligheter, rikets säkerhet, vikten av att inte sprida hemlig information, mm. Lät som att han hade en konversation med flera andra personer som ingen annan kunde höra eller se. Han rabblade gång på gång vad vi gissade var hans eget namn (Johan) och personnummer (som jag inte kommer att dela). Tyckte jävligt synd om honom, det lät som att han hade det jobbigt i den där konversationen... Nån som vet vem killen är?

Sen kom jag att tänka på en kvinna som jag tror bodde i Eriksberg på 90-talet. Hon brukade gå barfota så gott som hela året och hade ofta med sig ett får som hon ibland hade i koppel, de brukade gå omkring i hågadalen. Nån som känner igen och vet om hon lever fortfarande?
Citera
2024-07-01, 21:45
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Diskuterade original i Uppsala med ett par polare idag.

Apropå Uppsala, i Uppsala finns det en kvinna med svart hår som pratar Engelska utanför Handelsbanken på Dragarbrunnsgatan Hon är Uppsalas version av Jesustanten. Vi fick hennes nummer också, hon är från Bulgarien sa hon.

Hon börjar alltid med att fråga folk "Ursäkta you speak english?"

Hon är helt galen, jag hörde en ljudinspelning av henne och hon verkar höra hemma på psyket. Hon lurar unga barn mellan 12 till 15 år att köpa cigaretter till henne trots att de är för unga eller ta ut pengar från bankomater för att sen köpa cigg.

Hon har även stått bakom främlingar när de tar ut pengar från bankomaten också

Sedan har hon sagt till min vän Olle att alla som inte vill ge henne pengar är "pedofiler" & "psykopater" trots att hon själv är båda av dom samt att hon hade dåliga relationer på Centralstationen

Har ni stött på henne?
Vet ni också varför hon tigger och hur hon kan ha en pojkvän som accepterar det trots att hon får bidrag och bor i hus
Citera
2024-07-01, 22:03
Medlem
semizones avatar
Mårtsbo slim i Gävle var ett jävla original. Folk kunde höra hans stämma på flera kvarters avstånd. Bröla extremt högt om indianer och Sitting Bulls osv Nog inte en enda människa i den stan som inte känner till honom. Var nominerad som en av de kändaste Gävle borna i nån tävling förut. Alltid dyngrak/ Och Sebastian Dawkins är verkligen ett riktigt original.
Senast redigerad av semizone 2024-07-01 kl. 22:19.
Citera
2024-07-02, 16:05
Medlem
AntonAusTirols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Apropå Uppsala, i Uppsala finns det en kvinna med svart hår som pratar Engelska utanför Handelsbanken på Dragarbrunnsgatan Hon är Uppsalas version av Jesustanten. Vi fick hennes nummer också, hon är från Bulgarien sa hon.

Hon är helt galen, jag hörde en ljudinspelning av henne och hon verkar höra hemma på psyket. Hon lurar unga barn mellan 12 till 15 år att köpa cigaretter till henne trots att de är för unga eller ta ut pengar från bankomater för att sen köpa cigg.

Sedan har hon sagt till min vän Olle att alla som inte vill ge henne pengar är "pedofiler" & "psykopater" trots att hon själv är båda av dom samt att hon hade dåliga relationer på Centralstationen

Har ni stött på henne?
Vet ni också varför hon tigger och hur hon kan ha en pojkvän som accepterar det trots att hon får bidrag och bor i hus

Hänger förvånansvärt ofta utanför arabiska ica på råbyvägen utåt gränby till. Kan inte vara speciellt lönsamt att tigga där.
Citera
2024-07-04, 17:44
Medlem
Citat:

Har ni stött på henne?

Hon är så jävla sinnessjuk och så rolig att skratta åt
Citera
2024-07-05, 07:40
Medlem
448s avatar
I Göteborg har ni denna stadsvandarade spanare som går omkring och följer efter folk o pratar i telefon

Typiskt barnhemsbarnsutseende ,lite säreget original på hemliga uppdrag

https://i.postimg.cc/4x5Rkqr4/S-po-Gbg-barnhemsbarnspanar20.jpg
Citera
2024-07-06, 15:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Diskuterade original i Uppsala med ett par polare idag. Hörde en sliten man i kanske 45-årsåldern i stadsparken, som satt en bra lång stund och mumlade, pratade och ropade om militära hemligheter, rikets säkerhet, vikten av att inte sprida hemlig information, mm. Lät som att han hade en konversation med flera andra personer som ingen annan kunde höra eller se. Han rabblade gång på gång vad vi gissade var hans eget namn (Johan) och personnummer (som jag inte kommer att dela). Tyckte jävligt synd om honom, det lät som att han hade det jobbigt i den där konversationen... Nån som vet vem killen är?

Sen kom jag att tänka på en kvinna som jag tror bodde i Eriksberg på 90-talet. Hon brukade gå barfota så gott som hela året och hade ofta med sig ett får som hon ibland hade i koppel, de brukade gå omkring i hågadalen. Nån som känner igen och vet om hon lever fortfarande?

100% sån här säpogubbe , fosterbarn som antagligen bor på nått långtidsboende ute på landet under kyrkans/stadsmissionens flagg.Bor massa flummiga typer där och verksamheten är en säpofarm o hemlig öv central

Det är så våran säkerhetspolis är.uppbyggd
Citera
2024-07-23, 12:36
Medlem
Citat:

Har ni stött på henne?

Hon har stått i hörnet Vaksalagatan och Dragarbrunnsgatan i många år nu. Förut hade hon jämnt en fuskpäls i leopardmönster på sig. Kan hon vara i 35-40 årsåldern, kanske äldre? Hon har säkert antastat mig ett tiotal gånger genom åren. Hon har även varit på mig på Stora torget och på Råbygatan som nämns i tråden.

Jag har även vid 2-3 tillfällen blivit antastad av en svensk man i 60-årsåldern kanske. Flintskallig på hjässan och ganska långt yvigt hår på sidorna. Han har också stått i samma hörn och tiggt. Han sa till mig att han skulle ta tåget till Skövde men att det saknades pengar till biljetten. När jag nekade blev han aggressiv, skrek och svor. Jag såg honom också en gång stå och stirra på en person som tog ut pengar i en bankomat på Stora torget (på den tiden det fanns bankomat där). Snarlikt beteende som tiggarkvinnan. Finns det någon koppling? Pojkvän eller copycat kanske?
Senast redigerad av defunct 2024-07-23 kl. 12:59.
Citera
2024-07-23, 21:47
Medlem
På tal om Uppsala. Är det någon som minns den handikappade medelålders man som brukade sitta i olika portuppgångar på stan? Han hade ”förkrympta” armar och brukade le för sig själv. Neurosedyn-barn kanske. Verkade inte helt klar i huvudet. Tragiskt fall. Har inte sett honom på några år. Är det någon som kanske vet mer?
Citera
2024-08-15, 21:02
Medlem
Har någon information om ”Anders” som cirkulerar på TikTok? Han kanske redan har nämnts i tråden, men orkar inte gå igenom alla sidor

Tycker det är tragiskt att se honom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in