2024-07-22, 16:54
Medlem
På balkan har du crytptobanker ta ut dom där
Citera
2024-07-22, 16:56
Medlem
Leastons avatar
Blanda inte ihop skattefrågan med AML frågan. Båda är relevanta, speciellt om du för över till svensk bank, men det är två vitt skilda krav.

Det jag tror att du kan göra är att föra över till Revolut, och sedan skaffa deras VISA kort och använda upp pengarna.
Du är fortfarande skatteskyldig för eventuella vinster, men Revolut kommer inte stoppa dig (mig veterligen) att få in pengarna på deras konton iaf.

Vill du inte använda Revolut så kan du säkert göra motsvarande hos Coinbase, Binance och alla andra kryptobanker som också erbjuder VISA kort.

Du kan också kolla upp Strike som lanserat i Europa sedan några månader tillbaka.
https://strike.me/
Citera
2024-07-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Det är värre än så. Beroende på hur TS köpt och sålt kan han få betala mer skatt än vad han har tjänat. Detta är pga man skattar på vinsten för varje trade men man får inte dra av förluster.

Man drar visst av förluster, till 70%.
Har du t.e.x 1000kr i förluster får du dra av 700kr på skatten.
Jag har själv deklarerat krypto i Sverige så jag har full koll.
Citera
2024-07-22, 17:29
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Lol, ”fjuttiga miljoner”. Du kan få en person dödar för 10-15 000 kr i Sverige. Folk flyttar för tusen olika anledningar och då rör sig knappast om miljoner.

Futtiga miljoner? Du vet inget om pengar det är något som är klart..
Citera
2024-07-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Flytta utomlands för några futtiga miljoner, gör folk verkligen det? River upp rötterna och allt för att slippa skatta 30%?? Barockt tips om ni frågar mig.
Det är inte 1800-talet och emigrationen till Amerika.. Finns ju massvis som bor utomlands men staten tror de bor i Sverige, får bidrag osv. Lär gå att göra tvärtom, "flytta" utomlands men i själva verket bo kvar här.
Citera
2024-07-22, 17:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Man drar visst av förluster, till 70%.
Har du t.e.x 1000kr i förluster får du dra av 700kr på skatten.
Jag har själv deklarerat krypto i Sverige så jag har full koll.
Har du investerat 1000kr i krypto som du sålt vid 2000kr. Sedan har du tagit dessa 2000kr och köpt krypto igen, och förlorat alltihop, så har du 0kr och är skyldig staten 300kr.

Tror det var det han menade.
Citera
2024-07-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Nekas? Nekas händer inte då man får göra det enligt lag. Problemet är att du max får kvitta av 70% av förlusten mot vinsten av varje transaktion vilket innebär att skatten kan skena iväg.

Men ja Sverige är sjukt.

Vad jag skrev här:

(FB) Jag har flera miljoner i krypovalutor jag ska göra med de.
Citera
2024-07-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De vill ha 30%, men det är skändligt nog. Tyskland t.ex. har ingen skatt alls på krypto.

Nej, skatten är över 100% då du skattar 30% av vinst och avdraget är 22%. Gör du mycket trading blir skatten långt över 100%. Sannolikt 1000% eller mer.

Staten system är sämre än att låna från gängen. Går inte ens att jämföra.
Citera
2024-07-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De vill ha 30%, men det är skändligt nog. Tyskland t.ex. har ingen skatt alls på krypto.

Förekommer det då någon EU-klausul som stipulerar att man måste ha bott (och bor, presens) i landet man önskar ta ut dem i, eller påverkas det av annat? Vore i så fall ganska smidigt att hyra något billigt Airbnb och ta det lugnt några månader och sen lyfta hem storkovan...
Citera
2024-07-22, 19:05
Medlem
Skaffa ett visa kort kopplat till crypto. Till ex. Via Crypto.com.

Sedan kan köpa till ex fysiskt guld, silver och klockor.
Citera
2024-07-22, 20:05
Medlem
GertBennys avatar
Jag har haft kort som är kopplade till crypto eller använt neobanker som Revolut för att använda crypto. Men de är inte i närheten av flera miljoner, kanske 100.000 kronor max. Vet inte om jag vågat spendera upp så mycket pengar som TS har utan att skatta. Blir väl dödsstraff i Sverige om du lurar staten på större belopp.
Senast redigerad av GertBenny 2024-07-22 kl. 20:14.
Citera
2024-07-22, 20:41
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Futtiga miljoner? Du vet inget om pengar det är något som är klart..
Vad surrar du om? Sluta vara efterbliven och läs allt som skrivits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in