2024-07-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Har under senaste 8 åren samlat på mig massa kryptovalutor, jag har förlorat miljoner, jag har tjänat miljoner, har varit aktiv på reddit, twitter, och följt både memecoins, och annat, jag har jag har just nu flera miljoner kronor, har tagit ut några tusen någon gång, för att betala hyra och sånt, men jag har egentligen inga riktiga utgifter, vad ska jag göra med pengarna? De känns så sjukt svårt just nu att ens ta ut pengarna, har köpt vissa saker som klockor med bitcoin sen kunnat sälja de för svenska kronor, men de är som jag är spök-rik, främst skulle jag vilja få ut allt för att kunna ge de till mina syskonbarn, men vad jag förstått skulle jag behöva skatta 90%, och det är inte ett alternativ, vad ska jag göra.

Om jag vore du skulle jag ringa Trijo, det är en svensk kryptobörs med telefonsupport som kan hjälpa dig med det här. Oavsett om du växlar via dom eller ej så får du nog bättre tips än här på Flashback…
Citera
2024-07-22, 13:55
Medlem
Citat:
Har under senaste 8 åren samlat på mig massa kryptovalutor, jag har förlorat miljoner, jag har tjänat miljoner, har varit aktiv på reddit, twitter, och följt både memecoins, och annat, jag har jag har just nu flera miljoner kronor, har tagit ut några tusen någon gång, för att betala hyra och sånt, men jag har egentligen inga riktiga utgifter, vad ska jag göra med pengarna? De känns så sjukt svårt just nu att ens ta ut pengarna, har köpt vissa saker som klockor med bitcoin sen kunnat sälja de för svenska kronor, men de är som jag är spök-rik, främst skulle jag vilja få ut allt för att kunna ge de till mina syskonbarn, men vad jag förstått skulle jag behöva skatta 90%, och det är inte ett alternativ, vad ska jag göra.

Lägg den på din familj (fru, barn, etc om du har det), eller köp ett hus åt dig själv/familjen. Är nog vettigast att investera i fastigheter, och ett rätt bra köpläge just nu.
Citera
2024-07-22, 14:00
Avslutad
Som andra sagt, öppna konto i ett land typ Egypten eller Filippinerna.

Svenska banker är inte så aktiva på att skatta dig däremot måste de ha kvitton och skit för dina kryptoinköp annars kan de spärra pengarna.

Hursom, googla fram ett land där du kan kaffa ett internationellt bankomatkort, sen får du bara ta ut pengar ur bankomaten. Du kommer väl få betala 10% i avgift.
Citera
2024-07-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Flytta från Sverige och skriv dig i ett kryptovänligt land med ingen skatt, börja leta bostad nu, köp nån billig lägenhet.

Sverige kan du glömma plocka hem dom pengarna utan att sosse staten ska ha halva kakan eller mer, om du inte känner någon i undre världen som kan tvätta pengarna åt dig mot en viss procent.

Det är värre än så. Beroende på hur TS köpt och sålt kan han få betala mer skatt än vad han har tjänat. Detta är pga man skattar på vinsten för varje trade men man får inte dra av förluster.
Citera
2024-07-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Det är värre än så. Beroende på hur TS köpt och sålt kan han få betala mer skatt än vad han har tjänat. Detta är pga man skattar på vinsten för varje trade men man får inte dra av förluster.
Man får visst dra av förluster i Krypto? Du blandar ihop med pokerspelarna som åkte på detta för typ 15 år sedan lol
Citera
2024-07-22, 15:00
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
10 års regeln gäller väl fortfarande?
Att man som svensk är skatteskylldig 10 år framåt i tiden även när man flyttat utomlands?

.

Ja du kanske det i din värld, flyttar du till Dubai så lämnar dom ingen information om dig till myndigheter, en anledning man flyttar dit för du är mer eller mindre skyddad, de kommer inte åt tillgångar, de kommer inte åt något från Sverige.
Citera
2024-07-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Man får visst dra av förluster i Krypto? Du blandar ihop med pokerspelarna som åkte på detta för typ 15 år sedan lol

Förluster får bara dras av till 70%. Så du kan tvingas betala mer i skatt än du gjort i vinst.
Citera
2024-07-22, 15:21
Medlem
Mileistas avatar
Jag blev tipsad av en bekant 2010 att börja med bitcoins när en bitcoin var värd mindre än en krona och jag har aldrig kommit för mig för att sälja dem. Dels för att jag inte vill skatta för dem, dels för att jag inte har behövt pengarna och dels för att jag inte vill få hembesök av kriminella. Jag bor i Argentina och tidigare i år blev tre personer ihjäl-hackade med machete när de besökte ett växlingskontor.

Om du inte hittar på så föreslår jag att du flyttar utomlands till ett kryptovänligt land som Portugal, Spanien eller USA. Att flytta inom EU är inga problem och du kan också "köpa" ett permanent amerikanskt uppehållstillsånd genom att investera.
Citera
2024-07-22, 15:28
Medlem
slagskotts avatar
Vet inte hur mycket pengar du tjänat men om du sparar några år så kanske du kan köpa mitt hus
Citera
2024-07-22, 15:46
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Prata med en skattejurist. Finns det värde du påstår kommer du få hjälp med att realisera det på ett vettigt sätt.
Citera
2024-07-22, 15:55
Medlem
Betala skatten på 30% och lev med det bara.
Citera
2024-07-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Ibland vill Skatteverket ha långt över 100%. Exempelvis när personer nekats räkna av förluster på crypto-handel.

Nekas? Nekas händer inte då man får göra det enligt lag. Problemet är att du max får kvitta av 70% av förlusten mot vinsten av varje transaktion vilket innebär att skatten kan skena iväg.

Men ja Sverige är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in