2024-07-21, 14:56
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Buu-huu. Sanningen ser du inte, ej heller är det sant vad du skriver. Ryssland är ett enormt land, de hade vid invasionen en krigsmakt som vi alla trodde snart skulle pacificera hela Ukraina- så trodde nog de flesta av oss. Vi blev snart medvetna om Ukrainas heroiska motstånd och om deras uppoffringar för sitt lands fortsatta frihet.

Ryssland har blivit angripet av allvarlig sjukdom. Jag vet hur rysk propaganda och narrativ fungerar- hur och när de tror att de tjänar deras syften. Dels ger det vatten på kvarnen för fjantar som du, dels kan det användas för att bortförklara egna tillkortakommanden, alltså något man sysslar med precis hela tiden då den ryska regimens överlevnad bygger eller rentav- hänger, på det.

Du anser att Ukraina skall ge upp sin kamp men det är faktiskt- sett till det folkrättsliga, tveksamt legitimt eller okej för ett land att bara ge upp... ett land förväntas försvara sig- på alla sätt de kan.
Jag har aldrig sagt att Ukraina ska ge upp sin kamp.
Jag anser att de aldrig borde ge upp sin kamp. Inte resten av väst heller.

--------------------------------------------------

"Kriget går utmärkt för Ukraina."

Av följande alternativ, vad blir den vanligaste reaktionen på det?

A: "Vi borde stoppa det militära stödet till Ukraina.
B: "Vi borde behålla nuvarande nivå av militärt stöd."
C: "Vi borde öka det militära stödet lite."
D: "Vi borde öka det militära stödet enormt mycket."

Den vanligaste reaktionen på det skulle bli B.

"Kriget går inte bra för Ukraina."

Den vanligaste reaktionen på det skulle bli D.

Fattar ni nu eller?
Det är D som jag siktar på.
Om ni inte fattar detta enkla jävla faktum så ger jag nog upp. Då är det apor som jag pratar med här.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-07-21 kl. 14:59.
Citera
2024-07-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precisionen på artilleriet räcker för att träffa byar och städer. Det är främst så som ryssarna avancerat hitintills. Nu har dom även glid-bomberna.

Ja, större mål som byar, städer, sjukhus, skolor och brandstationer! Dvs värdelösa mål militärt!
Citera
2024-07-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Men era satans idiotjävlar. Ni borde gå till en psykolog för era paranoida vanföreställningar.

Bara för att jag ser sanningen och säger sanningen så betyder det inte att jag är pro-ryss.

Det är ni som är pro-ryssar. För ni sprider narrativet att kriget går utmärkt för Ukraina och Ryssland kollapsar när som helst. För då finns det nämligen ingen anledning att stödja Ukraina militärt. Då blir det inget militärt stöd från väst för Ukraina.
Ni får nog be er ryska arbetsgivare uppdatera ert manus för jag går inte på det.

Du har alltså sett både sanningen och ljuset och därmed är vi idioter?!

Du känns mer som en falsk profet. Vi i Sverige skall skicka all material vi har till Ukraina för annars vinner ryssarna. Du sår alltså tvivel rörande västs stöd till Ukraina. Typisk rysk påverkansteknik.
Skäms.
Citera
2024-07-21, 15:09
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Du har alltså sett både sanningen och ljuset och därmed är vi idioter?!

Du känns mer som en falsk profet. Vi i Sverige skall skicka all material vi har till Ukraina för annars vinner ryssarna. Du sår alltså tvivel rörande västs stöd till Ukraina. Typisk rysk påverkansteknik.
Skäms.
Hahah. För dig är det alltså viktigare att ha tillit för västs nuvarande stöd, än att Ukraina ska få mer stöd.

Okej jag tror jag fattar nu.
Antingen så är ni hjärntvättade till att alltid hålla med staten (ni är får).
Eller så är eran största prioritet bara att ni själva ska må bra psykiskt (feelgood).
Kanske en blandning av båda saker.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-07-21 kl. 15:13.
Citera
2024-07-21, 15:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precisionen på artilleriet räcker för att träffa byar och städer. Det är främst så som ryssarna avancerat hitintills. Nu har dom även glid-bomberna.

Du har missat vad de är för artilleripjäser de dammat av nu Så du är ursäktad för din okunnighet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/130_mm_towed_field_gun_M1954_(M-46)

Ammunition har de fått från Nordkorea .

Du kan ju gräva vidare lite om pjäsen

Självskadebeteende eller mord på pjäsbesättningar kalla det vad du kalla det vill . Putin har tydligen bestämt att de kan offras .
Citera
2024-07-21, 15:36
Medlem
Varför pratas det så lite om utökade, och fungerande, sanktioner? Måste finnas oändligt med möjligheter.

- Stäng in och utfarten till Östersjön för ryska ful-exporterande fartyg.

- Förbjud dubbla medborgarskap i länder där ryssar köpt sig ett pass (Cypern, Bulgarien, Malta etc). Uppfylls det inte så annulera passen.

- Stäng europagränserna för ryssar.

- Etc, etc

Folkligt ryskt missnöje kan få landet att implodera. Har hänt tidigare.
Citera
2024-07-21, 15:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Rysk logistik. Ett stort problem för Ryssland under hela kriget har varit logistiken. De fick lämna hela norra Ukraina p.g.a. det, och de lämnade Kherson på bortre sidan av Dniepr p.g.a. det. De har hela tiden tvingats prioritera att göra offensiver närmare och närmare ryska gränsen.

Offensiven i Kharkiv har sagts vara för att göra en säkerhetszon längs ryska gränsen (1), eller för att tvinga Ukraina att flytta trupper dit för att försvaga dem på andra frontavsnitt/ta deras reserver i anspråk så att de inte kan göra någon stor offensiv i t.ex. Kherson (2). Eller för att Ukraina hade svagt försvar där i Kharkiv (3).

Men kanske Kharkivoffensiven igen bara styrs av logistik? (4) På ryskt territorium har de alla järnvägsspår, vägar, broar, byggnader för lagring etc. intakt och hopkopplat med hela Rysslands infrastruktur. Med allt färre fordon och allt fler attacker mot logistiken från Ukraina blev det allt svårare för dem att genomföra offensiver inne i Ukraina långt från gränsen. Om jag sett rätt så har inte Ryssland gjort någon offensiv väster om Vuhledar sedan slutet på april 2022 (Mot Velyka Novosilka). Jag tror det har styrts av logistiken mer än strategiska mål. Vuhledar har varit deras maximala avstånd från Ryska gränsen för att kunna försörja en offensiv senaste 2 åren. Så nu när deras logistik har försämrats ytterligare så är det enklast att anfall direkt från den ryska gränsen i t.ex. Kharkiv.
Citera
2024-07-21, 15:40
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Varför pratas det så lite om utökade, och fungerande, sanktioner? Måste finnas oändligt med möjligheter.

- Stäng in och utfarten till Östersjön för ryska ful-exporterande fartyg.

- Förbjud dubbla medborgarskap i länder där ryssar köpt sig ett pass (Cypern, Bulgarien, Malta etc). Uppfylls det inte så annulera passen.

- Stäng europagränserna för ryssar.

- Etc, etc

Folkligt ryskt missnöje kan få landet att implodera. Har hänt tidigare.

Precis allt detta borde ha skett redan, strama åt ordentligt.
Citera
2024-07-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Är du senil? Så länge Indien behöver olja så kan Putin kriga.

Du vet att Indien betalar med rupier va?
Den valutan är bara gångbar i Indien så Putin måste återinvestera i vad nu Indien producerar. Kanske te, rökelser eller annat bra-att-ha.
Citera
2024-07-21, 15:49
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Hahah. För dig är det alltså viktigare att ha tillit för västs nuvarande stöd, än att Ukraina ska få mer stöd.

Okej jag tror jag fattar nu.
Antingen så är ni hjärntvättade till att alltid hålla med staten (ni är får).
Eller så är eran största prioritet bara att ni själva ska må bra psykiskt (feelgood).
Kanske en blandning av båda saker.

Jag kan lugna dina nerver med att dina inlägg gör varken till eller från i fråga om västs stöd till Ukraina.

Du har fortfarande inte svarat på:

Ryssland har fortfarande mer av allt.

Hur mycket mera?
Kan du utveckla och redogöra för hur mycket?
Var går smärtgränsen?

För inte sitter du och bara hittar på…?
Citera
2024-07-21, 15:50
Bannlyst
Citat:
Du vet att Indien betalar med rupier va?
Den valutan är bara gångbar i Indien så Putin måste återinvestera i vad nu Indien producerar. Kanske te, rökelser eller annat bra-att-ha.
Indien betalar med guld och vapensystem. Läs på
Citera
2024-07-21, 15:58
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att Ukraina ska ge upp sin kamp.
Jag anser att de aldrig borde ge upp sin kamp. Inte resten av väst heller.

"Kriget går utmärkt för Ukraina."

Den vanligaste reaktionen på det skulle bli B.

"Kriget går inte bra för Ukraina."

Den vanligaste reaktionen på det skulle bli D.

Fattar ni nu eller?
Det är D som jag siktar på.
Om ni inte fattar detta enkla jävla faktum så ger jag nog upp. Då är det apor som jag pratar med här.

På påståendet "Kriget går inte bra för Ukraina." skulle jag säga A.

Man investerar inte i ett företag som går dåligt utan i ett företag som går bra. Pumpar man in resurser i ett projekt som fortsätter att gå dåligt är inte lösningen att fortsätta att pumpa in pengar utan att lägga ned det misslyckade projektet och att lägga sina resurser någon annanstans. Det är det misstaget som nybörjare gör på börsen när de försöker bottenfiska aktier som gått dåligt en tid, men det leder oftast till att man bara förlorar pengarna man investerat när aktien går ner ännu mer eller företaget går i konkurs.

Det är därför ryssarna hela tiden pushar narrativet att det går dåligt för Ukraina med ökade förluster av manskap, land och infrastruktur samtidigt som de tonar ned betydelsen av sina egna förluster. Detta för att minska viljan att investera i landet. Spelar du vidare på det narrativet går du ryssarnas ärenden.

Sedan att vi skulle skicka alla vapen vi har till Ukraina är också ett nybörjarmisstag inom investeringar genom att man då lägger alla sina ägg i samma korg. Skulle ryssarna ta kontrollen över Ukraina hamnar alla våra vapen i ryssarnas händer eller förstörs och då har vi inget att försvara oss med på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in