2024-07-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför tror du det? Kan du härleda den tanken?

Nej, det här är inget jag kommer diskutera med dig och det är lite symptomatiskt på hur den här tråden utvecklats. Det finns ingen anledning att diskutera med någon du VET aldrig skulle bidra positivt.

Vad gör såna som dig ens i tråden?
Kan ni inte starta en tråd som heter « Jag tror inte det var Engström som gjorde det»?
Citera
2024-07-21, 12:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, det här är inget jag kommer diskutera med dig och det är lite symptomatiskt på hur den här tråden utvecklats. Det finns ingen anledning att diskutera med någon du VET aldrig skulle bidra positivt.

Vad gör såna som dig ens i tråden?
Kan ni inte starta en tråd som heter « Jag tror inte det var Engström som gjorde det»?
Den här tråden heter heller inte "Det var SE som gjorde det"

Är att bidra positivt att skriva saker som misstänker SE? Jag skriver aldrig någonsin åsikter jag bara hittar på. Jag kollar vad det står i materialet och härleder därifrån. Att det råkar vara så att det som står i materialet inte stödjer tankarna om SE som GM kan jag inte rå för.

Det är enligt mig ännu märkligare varför man är här så ofta utan att någonsin ta in vad som faktiskt står i materialet.
Citera
2024-07-21, 12:11
Medlem
Om man anser att LP diskvalificerar SE som mördare får man i ärlighetens namn svårt att peka ut någon annan än CP. Frågan till er som utesluter SE, hur stor är chansen att CP sköt OP?
Citera
2024-07-21, 12:13
Medlem
Citat:
Den här tråden heter heller inte "Det var SE som gjorde det"

Är att bidra positivt att skriva saker som misstänker SE? Jag skriver aldrig någonsin åsikter jag bara hittar på. Jag kollar vad det står i materialet och härleder därifrån. Att det råkar vara så att det som står i materialet inte stödjer tankarna om SE som GM kan jag inte rå för.

Det är enligt mig ännu märkligare varför man är här så ofta utan att någonsin ta in vad som faktiskt står i materialet.

Ja, i den här tråden tycker jag man borde göra det. Bygga hypoteser och diskutera scenarior som visar att SE kan ha gjort det här. Vara fria och kreativa, försöka komma nån väg.
Citera
2024-07-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om man anser att LP diskvalificerar SE som mördare får man i ärlighetens namn svårt att peka ut någon annan än CP. Frågan till er som utesluter SE, hur stor är chansen att CP sköt OP?

Precis, men det här fattar inte hjonen, dom kommer aldrig svara ärligt på det där.

Dom är intellektuellt oärliga helt enkelt. Lightweights.
Citera
2024-07-21, 12:43
Medlem
Citat:
https://youtu.be/NmmvWK0GX70?si=PTdUN9DDfmHbgKHs

Du kan höra IM beskriva det ca 13:15 in.

"Det är ingen tvekan att dom hade ögonkontakt".

Din tolkning är gjord i total motsats till vad alla säger.

Den version som LP själv ger får stöd av flertalet vittnen. Och som tidigare påpekats är det ju väldigt märkligt att LP inte beskriver AB om det nu är honom hon ser.

Vad har du för konkret stöd för din tolkning? Kan du visa på hur resonemanget har gått för att komma fram till den slutsatsen?

IM har skymd sikt av taxibilar och chevan mm.

Kan vara LP och AB han ser ha ögonkontakt, när han har fri sikt nån sekund.

Vad alla säger bryr jag mig inte om.

Jag visar en alternativt händelseförlopp. Jag säger inte att det är sanningen.

Det är min hypotes jag beskriver.

Man måste få testa hypoteser.

Säg att AB minnesbild är korrekt och att han ser sina iakttagelser innan han tar skydd.

Dvs

Ser 3 personer.

2 påsksmällare går av.

GM går in på Tunnelgatan.

LP på knä vid OP

Det ringer i öronen på AB momentalt.

LP tittar upp mot honom

- xfffhbjgff kior jy ka (Hjälp vad gör du)

AB tar skydd i dekorima.

Skulle vara intressant att spela upp olika varianter på palmekonferansen
Citera
2024-07-21, 12:49
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Nej, jag vet inte vad LP såg. Men jag tycker att det rimligaste är att anta att hon såg det hon säger att hon såg i de punkter som får stöd av andra vittnen. I just den här punkten finns det knappt något halmstrå att grabba tag i om man vill argumentera för att LP har blandat ihop AB med GM.

Och vad gäller rocken så är det såklart svårt att se skillnad på en sådan och en jacka på håll i mörker. Men ingen här har fel. De säger bara vad de upplever. Och om du jämför observationerna av rock och jacka så kommer du se att de som säger rock är osäkra, ser det på håll, inte kan beskriva detaljer om den osv. Om man däremot kollar på uppgifterna om jacka så ser man att de är gjorda på närmare håll och innehåller många detaljer som är överensstämmande med de andra vittnena.

Om du frågade 10 människor som varit i samma rum vad en av dom hade för ytterplagg och 4 av dom sa "mörk rock" 4 sa "mörk rock eller jacka" och 2 sade "Han hade en mörkblå jacka av friluftsmodell av äldre modell, den hade faktiskt samma färg som baksidan av den här pärmen"
Hade du verkligen trott att personen hade en mörk rock då bara för att fler säger det? Överensstämmande detaljer är mycket säkrare.

Märklig rock som är sladdrig för övrigt. Det är en egenskap som är mer förenlig med jacka.

Om du inte vet vad LP såg då kan du väl inte veta säkert om hon såg samma sak som JA? Någon har sett fel tror jag, eftersom det är stor skillnad mellan en blå bullig jacka som går strax nedanför midjan och en fladdrig rock som går till knähöjd.

Jag ställer frågan igen eftersom du inte besvarar den, varför kan det omöjligen kan vara ABs klädsel hon beskriver om endast JA har rätt av de två? Argumenten varför hon kan ha blandat in AB och LJ tillsammans med GM finns där med stöd i materialet, även om man inte hänvisar till en rock till knähöjd. Det finns utredare sedan begynnelsen och fram till idag som är inne på samma linje. Det gäller bara lyfta blicken och inte låsa sig.
Citera
2024-07-21, 13:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, i den här tråden tycker jag man borde göra det. Bygga hypoteser och diskutera scenarior som visar att SE kan ha gjort det här. Vara fria och kreativa, försöka komma nån väg.
Ja, och sedan se om de går att förena med känd fakta.

Varför ska man medvetet försöka "komma någon väg"? Man ska väl ändå se om han är GM, inte konstruera honom som gm.
Citera
2024-07-21, 13:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
IM har skymd sikt av taxibilar och chevan mm.

Kan vara LP och AB han ser ha ögonkontakt, när han har fri sikt nån sekund.

Vad alla säger bryr jag mig inte om.

Jag visar en alternativt händelseförlopp. Jag säger inte att det är sanningen.

Det är min hypotes jag beskriver.

Man måste få testa hypoteser.

Säg att AB minnesbild är korrekt och att han ser sina iakttagelser innan han tar skydd.

Dvs

Ser 3 personer.

2 påsksmällare går av.

GM går in på Tunnelgatan.

LP på knä vid OP

Det ringer i öronen på AB momentalt.

LP tittar upp mot honom

- xfffhbjgff kior jy ka (Hjälp vad gör du)

AB tar skydd i dekorima.

Skulle vara intressant att spela upp olika varianter på palmekonferansen
"Vad alla säger bryr jag mig inte om". Det är ett väldigt märkligt förhållningssätt. Men visst får man ha hypoteser, men om man sedan inte förhåller sig till vad som materialet säger när man "testar det" så är det inte längre en hypotes utan en fri fantasi. Och det får man väl ha om man vill, jag förstår bara inte syftet med det.
Citera
2024-07-21, 13:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om du inte vet vad LP såg då kan du väl inte veta säkert om hon såg samma sak som JA? Någon har sett fel tror jag, eftersom det är stor skillnad mellan en blå bullig jacka som går strax nedanför midjan och en fladdrig rock som går till knähöjd.

Jag ställer frågan igen eftersom du inte besvarar den, varför kan det omöjligen kan vara ABs klädsel hon beskriver om endast JA har rätt av de två? Argumenten varför hon kan ha blandat in AB och LJ tillsammans med GM finns där med stöd i materialet, även om man inte hänvisar till en rock till knähöjd. Det finns utredare sedan begynnelsen och fram till idag som är inne på samma linje. Det gäller bara lyfta blicken och inte låsa sig.
Vad består det där stödet av?

Jag tror båda har rätt utrifrån deras upplevelse och minnesbild. Så lätt är det inte att kunna avgöra exakt vad det är för plagg på så kort tid. En mörk sladdrig rock och en mörkblå, något bullig täckjacka är inte sådana motsatser som du försöker framställa det som. Tex genom att ändra "något litet "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan" till "bullig jacka som går strax nedanför midjan".

Och anledningen till att det inte kan vara ABs jacka hon beskriver är väl framförallt för att hon inte beskriver AB eller hans jacka. Vittnesutsagorna tyder dessutom på att hon tittade på just gm. Hennes beskrivning av jackan stämmer också väl in på den beskrivning av jackan som ges på en trolig gm innan och efter mordet. Detsamma gäller hennes beskrivning av gm i stort och även detaljer om ansikte, komplex osv.
Citera
2024-07-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ja, och sedan se om de går att förena med känd fakta.

Varför ska man medvetet försöka "komma någon väg"? Man ska väl ändå se om han är GM, inte konstruera honom som gm.

Jo, man måste bygga hypoteser. Så det fungerar just nu är det kanske bättre att göra det själv, inte störas av alla möjliga detaljpåhopp hela tiden. Alla riktigt bra hypoteser till nu har ju mer eller mindre gjorts av «ensamvargar».

Det är svårt det här, man måste liksom se lite stort på det, samtidigt som vissa detaljer måste stämma.
Man måste diskutera «dom rätta» detaljerna. Och se lite stort på vissa motsägelser som finns i PU. På rätt sätt.

Och även i material som inte finns i PU.

Det är extremt svårt, ingen har egentligen fått till det, all the way.

Jag tror det är möjligt.
Citera
2024-07-21, 13:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jo, man måste bygga hypoteser. Så det fungerar just nu är det kanske bättre att göra det själv, inte störas av alla möjliga detaljpåhopp hela tiden. Alla riktigt bra hypoteser till nu har ju mer eller mindre gjorts av «ensamvargar».

Det är svårt det här, man måste liksom se lite stort på det, samtidigt som vissa detaljer måste stämma.
Man måste diskutera «dom rätta» detaljerna. Och se lite stort på vissa motsägelser som finns i PU. På rätt sätt.

Och även i material som inte finns i PU.

Det är extremt svårt, ingen har egentligen fått till det, all the way.

Jag tror det är möjligt.
"Störas av detaljpåhopp". Man ska alltså inte förhålla sig till vad som faktiskt sägs?

I det här fallet är det väl dessutom i princip alla detaljer. Eller vad är dom "rätta" detaljerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in